Jeg har forsøgt at bore huller i mit loft for at sætte en projektor lærred op på ca. 9kg. Jeg har lykkedes med at bore et hul og har sat den første fastgøring op, som synes at sidde meget stabilt, men det andet hul (ca. 180cm væk) har jeg bare ikke lykkedes med. Jeg har forsøgt med 5 (!) huller, og hver gang har jeg stødt på noget stenhårdt efter ca. 25mm dybde. Hullet behøver at være 55mm.
Efter det tredje blev jeg træt og gik og købte en regelskanner, som skulle kunne opdage metall og træ ned til 38mm dybde, men selv om jeg har forsikret mig sikkert 10 gange om, at der intet er under overfladen, støder jeg stadig på noget. Min første tanke var armeringsjern, men så skulle det have givet udslag på skanneren (hvilket det gjorde ved de 2 første punkter), og det ser ikke ud som metal, når jeg forsøger at kigge i hullet. Efter meget spartling og slibning er jeg blevet træt og beder derfor om jeres hjælp.
Huset er en klassisk lejlighedsbygning i en Stockholm forstad bygget omkring 1940. Jeg har slagbor og betonbor, som har virket til teglsten og andet i min lejlighed, men her falder det åbenbart pladask.
Jeg har forsøgt at bore huller i mit loft for at sætte op en projektorskærm på ca. 9kg. Jeg har lykkedes med at bore et hul og har sat op første beslag som virker meget solidt, men det andet hul (ca. 180cm væk) har jeg bare ikke lykkedes med. Jeg har forsøgt med 5 (!) huller og hver gang har jeg stødt på noget stenhårdt efter ca. 25mm dybde. Hullet behøver at være 55mm.
Efter det tredje blev jeg træt af det og gik og købte en regelskanner som skal kunne opdage metal og træ ned til 38mm dybde, men selvom jeg har forsikret mig sikkert 10 gange om at intet findes under overfladen, så støder jeg alligevel på noget. Min første tanke var armeringsjern men så burde det have slået ud på skanneren (hvilket det gjorde ved de 2 første punkter) og det ser ikke ud som metal når jeg forsøger at kigge i hullet. Efter meget spartling og slibning er jeg blevet træt af det og beder derfor om jeres hjælp.
Huset er et klassisk lejlighedskompleks i en forstad til Stockholm bygget omkring 1940. Jeg har slagboremaskine og betonbor som har fungeret for mursten og andet i min lejlighed men her falder det åbenbart pladask.
Taknemmelig for alle tips.
Hvis du har en gammeldags "hederlig" slagboremaskine, kommer du desværre ikke langt i rigtig hård beton. Det du behøver er et borhammer. Det er i princippet det samme, men betydeligt længere og hårdere slag. Med samme maskine kan du også tage borrotationen, og bruge den som nedbrydningshammer. De koster ca. 500kr på Jula og Biltema. Der findes sikkert billige på flere steder. Med sådan en er det som at bore i smør.
Det plejer at gå selv med en slagboremaskine, men så kræves der også friske bor af god kvalitet.
En slagboremaskine klarer hullet på typisk 2 minutter og slidt bor, en borehammer med SDS bor på 15 sekunder, og boret er i princippet som nyt.
I gamle dage, når Ikea var noget at have, fandtes der en rigtig god prisvenlig borehammer at købe der beregnet til netop det, du tænkte at gøre (jeg har sådan en og en betydeligt dyrere/kraftigere/bedre Makita og foretrækker den svagere, men enklere Ikea til netop sådanne enkle opgaver).