Hej! Som overskriften lyder, er spørgsmålet... Hvilke metoder blev brugt til at bygge en flerboligbygning fra 1930'erne? Hvilke "overraskelser" kan jeg forvente mig?

Foreningen har for nylig skiftet stammer, både el og vand, så badeværelset er i topklasse.

I øjeblikket er det en etværelses - ca. 41 kvm med separat - ordentligt køkken og en loftshøjde på 2730 mm. Tanken er at lave den om til en toværelses med et lille soveværelse og køkken med åben planløsning mod stuen.
Nogle spørgsmål til den kyndige:

Loft/Gulv:
- Hvordan er materialerne i Loft/Gulv? Er der beton under parketten eller træspær og sand/spåner?
- Hvordan kan jeg håndtere et gulv fuld af sand og spær i så fald? Lægge gulvspån og gulvgips og lade sandet blive?

- Hvad kan jeg forvente af loftet? Kan jeg fastgøre spær direkte i loftet til en evt. loftsænkning for spotlights, eller skal jeg i så fald fastgøre alt i væggene? Er det dumt at sænke loftet ca. 7-8 cm, og bedre at forsøge at pudse det eksisterende loft op, som i dag er rigtig dårligt især i gangen? I dag er der afrundede indre hjørner mellem vægge og loft.

Vægge:
Har nogle tynde indervægge på ca. 100 mm. Forhåbningen er, at ingen af de indre vægge er bærende. Jeg har tænkt på at lave en åbning til en dør i en af væggene til det fremtidige soveværelse. Er det ok at lave åbning også i bærende væg, hvis dette forstærkes på en eller anden måde i selve åbningen? Typ en stålbjælke/ramme?

EL:
Jeg kommer også til at fræse nye vp-rør ind i hele lejligheden til el, da der i dag er helt værdiløs el i lejligheden. Kan man pudse disse render med almindelig gipsmørtel, eller skal det være noget specielt puds til gamle huse? Tænker mest på, at man ikke får revner med forskellige materialer senere hen.. (Dette er også praktisk nemmere, hvis jeg har et sænket loft, da jeg kan lave elinstallationen i loftet.)

Bomb løs med alt nyttigt og info, I har! Jeg vil vedhæfte nogle flere billeder i morgen!

• Bygade med flerfamilieejendomme fra 1930'erne i lys gul farve, med biler parkeret langs vejkanten og et træ til venstre.
Den mest almindelige måde at bygge flerfamiliehuse på i 1930'erne, i hvert fald når det gjaldt et moderne funkishus, var med en bærende konstruktion i mursten og etagedæk i armeret beton. Ikke-bærende skillevægge blev enten lavet af mursten (halvsten) eller med massivt træ (pløjet planke). Hvis det er det gule hus på billedet, er det mere et hus i tyverklassicisme. Dette kan afspejles i en mere gammeldags måde at bygge etagedækkene på. De kunne som alternativ til betonen bestå af en kombination af stål- og træbjælker. I så fald er loftet nedenunder pudset på rørning (rørmåtter). Huset på billedet har bærende vægge i mursten. Tykkere nederst og derefter aftagende, dog aldrig tyndere end helsten. Murstensvægge er altid pudsede. Skillevægge af planker har normalt puds på rørning på ydersiderne. Selv om etagedækkene er støbte, er gulvene sandsynligvis opklodsede. Parketgulve er lagt på et undergulv af pløjede gulvbrædder.

• Synes
Awyss og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
MasSimon MasSimon sagde:
Hvordan kan jeg håndtere et gulv fyldt med sand og reglar I så fald? Lægge gulvspån og gulvgips og lade sanden være tilbage?
Sanden og reglarne er nok foreningens ejendom, så uden tilladelse fra bestyrelsen må du ikke røre dem. Sand er godt til at dæmpe trinlyde.

MasSimon MasSimon sagde:
Har nogle tynde indervægge på ca. 100 mm. Forhåbningen er, at ingen af de indre vægge er bærende. Har tænkt mig at lave en åbning til en dør i en af væggene til det fremtidige soveværelse. Er det okay at lave en åbning i en bærende væg, hvis dette forstærkes på en eller anden måde i selve åbningen? Typ en stålbjælke/ramme?
Så tynde vægge er nok ikke bærende. Det er muligt at fjerne bærende vægge på denne måde, hvis du får tilladelse fra bestyrelsen og søger byggetilladelse/anmelder byggeriet.

MasSimon MasSimon sagde:
-Hvad kan jeg forvente mig af loftet? Kan jeg montere reglar direkte i loftet til en evt. sænkning for spotlights, eller skal jeg i så fald montere alt i væggene? Er det dumt at sænke loftet ca. 7-8 cm, og er det bedre at forsøge at reparere det eksisterende loft, som i dag er meget dårligt, især i gangen? I dag er der afrundede indre hjørner mellem vægge og loft.
Pas på med den originale stand, den er meget værd, hvis man oplever boligen som tidstypisk, hvilket den ikke bliver med spots og uden hulkehl (de afrundede hjørner). Ved du, hvor højt der er til loftet? Huse fra den tid kan have ret lavt til loftet.

Når det gælder el, er det jo godt at tjekke op på, om det er omtrukket, og hvor stor sikringen er til lejligheden, før du planlægger store udbygninger af elnettet.

Mange af dine spørgsmål burde bestyrelsen kunne svare på, for du er jo næppe den første, der har foretaget større renoveringer i foreningen. Læs også vedtægterne og eventuelle regelsamlinger, så du ved, hvad du er ansvarlig for, og hvad foreningen er ansvarlig for.

• Synes
MasSimon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Sandet og reglerne er nok foreningens ejendom, så uden tilladelse fra bestyrelsen må du ikke røre dem. Sand er godt til at dæmpe trinlyde.

Så tynde vægge er nok ikke bærende.
Det er muligt at fjerne bærende vægge på den måde, hvis du får tilladelse fra bestyrelsen og ansøger om byggetilladelse/gør byggeanmeldelse.

Vær forsigtig med originaltilstanden, det er meget værd, hvis man oplever boligen som tidstypisk, hvilket den ikke bliver med spots og uden hulkehllister (de afrundede hjørner).
Ved du, hvor højt der er til loftet? Huse fra den tid kan have ret lavt til loftet.

Når det gælder el, er det godt at tjekke, om den er omtrukket, og hvor stor sikring du har til lejligheden, inden du planlægger store udvidelser af elen.

Mange af dine spørgsmål burde bestyrelsen kunne svare på, for du er næppe den første, der har lavet større renoveringer i foreningen. Læs også vedtægterne og eventuelle reglsamlinger, så du ved, hvad du er ansvarlig for, og hvad foreningen er ansvarlig for.
BirgitS BirgitS sagde:
Sandet og reglerne er nok foreningens ejendom, så uden tilladelse fra bestyrelsen må du ikke røre dem. Sand er godt til at dæmpe trinlyde.

Så tynde vægge er nok ikke bærende.
Det er muligt at fjerne bærende vægge på den måde, hvis du får tilladelse fra bestyrelsen og ansøger om byggetilladelse/gør byggeanmeldelse.

Vær forsigtig med originaltilstanden, det er meget værd, hvis man oplever boligen som tidstypisk, hvilket den ikke bliver med spots og uden hulkehllister (de afrundede hjørner).
Ved du, hvor højt der er til loftet? Huse fra den tid kan have ret lavt til loftet.

Når det gælder el, er det godt at tjekke, om den er omtrukket, og hvor stor sikring du har til lejligheden, inden du planlægger store udvidelser af elen.

Mange af dine spørgsmål burde bestyrelsen kunne svare på, for du er næppe den første, der har lavet større renoveringer i foreningen. Læs også vedtægterne og eventuelle reglsamlinger, så du ved, hvad du er ansvarlig for, og hvad foreningen er ansvarlig for.
Tak for svarene!

Jeg vil selvfølgelig tage alle eventuelle ombygninger op med bestyrelsen senere og planlægge alt med dem.

El-stammer ejendommen er nyligt udskiftet, og jeg har en ny eltavle med 3x16 Ampere ind, så der er rigeligt med el, og jeg er elektriker fra tidligere med autorisation, så den del løser jeg let. Det, jeg ikke har tidligere erfaring med, er netop hvilken type puds der bør anvendes til de VP-rør, der støbes ind. Indvendigt i lejligheden er der gamle ledninger med få stikkontakter, tidligere ejer har her suppleret med sjusket klamret EKK og stikkontakter lidt hist og her..

Jeg tænkte også, at det er bedst og pænest at bevare de eksisterende lofter. I gangen i dag er der et sænket loft med 600x1200 Moelven plader, som tidligere ejer har bygget på et regelværk af træ op-fæstet i vægge, dette tænkte jeg at rive ned uanset hvad der kommer der senere.. Loftshøjden i øvrige rum er 2,75 meter.

Her kommer lidt flere billeder fra lejligheden

• Stue med grå sofa, sofabord, radiator og stort vindue. Parketgulv og hvid loftlampe. Dør til køkken til venstre.
  • Køkken med trægulv, brune skabe og hvide fliser. Hvidt køleskab til venstre, vask og komfur til højre, og en åben dør til gangen.
  • Vindue med udsigt til bygning og træer samt sildebensparketgulv ved siden af en blå sofa.
  • Plantegning af lejlighed med køkken, stue, badeværelse, hall og garderobe.
J justusandersson sagde:
Den mest almindelige måde at bygge flerfamiliehuse på i 1930'erne, i det mindste hvis det gjaldt et moderne funkishus, var med en bærende struktur i mursten og etagedæk i armeret beton. Ikke bærende mure blev enten lavet i mursten (halvsten) eller med massivt træ (not og fer). Hvis det er det gule hus på billedet, er det mere et hus i 1920'er klassicisme. Dette kan afspejles i en mere gammeldags måde at især bygge etagedækkene. Som alternativ til betonen kunne de bestå af en kombination af stål- og træbjælker. I så fald er loftet nedenunder pudset på rørning (sivmåtte). Huset på billedet har bærende vægge i mursten. Tykkere nederst og derefter aftagende, dog aldrig tyndere end helsten. Murstensvægge er altid pudsede. Mure af planker har normalt puds på rørning på ydersiderne. Selvom etagedækkene er støbt, er gulvene sandsynligvis opklodset. Parketgulve er lagt på et undergulv af not og fer gulvbrædder.
Huset minder snarere om 1920-tallet, som du nævner. Kiggede på nogle billeder fra netop 1920-tals huse, og de er alle meget lig dette, især med tanke på lofthøjde og de små vinduer?

Er det køkkenet, der bliver til soveværelse, eller hvad er tankerne?

Det er jo absolut flottest at renovere loftet, den der afrunding er charmerende. Loftshøjden er jo ikke tilstrækkelig til at bygge et rigtigt loft, men en god måde at få meget opbevaring på er jo at bygge en halv høj platform til sengen med opbevaring under.

• Synes
MasSimon
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Den mest almindelige måde at bygge flerfamiliehuse på i 1930'erne, i det mindste hvis det var et moderne funkishus, var med en bærende konstruktion i mursten og etagedæk i armeret beton. Ikke-bærende skillevægge blev enten lavet i mursten (halvsten) eller med massivt træ (not og fer brædder). Hvis det er det gule hus på billedet, er det mere et hus i 1920'ernes klassicisme. Dette kan afspejles i en mere gammeldags måde at især bygge etagedækkene på. De kunne som alternativ til betonen bestå af en kombination af stål- og træbjælker. I så fald er loftet nedenunder puds på rørvæv (rørmåtte). Huset på billedet har bærende vægge i mursten. Tykkere nederst og derefter aftagende, men aldrig tyndere end hel mursten. Murstensvægge er altid pudset. Skillevægge af planker har normalt puds på rørvæv på ydersiderne. Selvom etagedækkene er støbte, er gulvene sandsynligvis opklodsede. Parketgulve er lagt på et undergulv af not og fer gulvbrædder.
Anna_H Anna_H sagde:
Er det køkkenet, der bliver soveværelse, eller hvordan går tankerne?

Det er jo absolut pænere at renovere loftet, den der afrunding er charmerende. Loftshøjden er jo ikke tilstrækkelig til at bygge rigtig hems, men en god måde at få meget opbevaring er jo at bygge en halvhøj platform til sengen med opbevaring under.
Ja soveværelset er tænkt at blive et lille dér, hvor køkkenet er i dag. med indgang fra stuen (vedhæfter et omtrentlig billede..)

• Grundplan viser køkken, der bliver et soveværelse, og markering af indgang fra stuen.
Forekomsten af hulkehllister i overgangen mellem loft og vægge taler for et loft med puds på rørlægning (altså ikke beton). Forsøg ikke at fræse nogle VP-rør ind der. Heller ikke i vægge, der har samme udførelse. Den eneste chance ved sådanne vægge er nok længst nede ved gulvet bagved sokkellisten. Pudsede teglvægge derimod kan klare en fræsning. Ejendomsmæglerens tegning, som du har vedhæftet, er værdiløs, når det kommer til at vurdere skillevæggens status. Bedre er det at måle, banke eller prøve at bore. En pudset halvstens teglvæg bør være ca. 15 cm tyk. En plankevæg 10-11 cm.

• Synes
Huvudbrytaren og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Køkken- og entrégulvet er jo ret nyt, så du må se, hvordan de har løst gulvlægningen der. I soveværelset burde gulvet vel kunne genbruges, men i køkkenet kan du jo udskifte det med en tidstypisk linoleumsmåtte, hvis du vil. Stavparketten skal jo være der :)

• Synes
MasSimon
  • Laddar…
Med den nye plantegning tror jeg, du får problemer med tilluft til køkkenet.

Vil en eventuel næste ejer virkelig have et køkken uden vindue?

BirgitS
Z ZipLock sagde:
Med den nya planlösningen tror jag du får problem med tilluft till köket.

Vil virkelig en eventuel næste ejer have et køkken uden vindue?
Det skal ikke være tilluft i køkken.

I Stockholm er der meget mange, der ændrer køkken med spiseplads til køkken med separat soveværelse på stort set samme måde som TS planlægger. Oftest åbner man køkkenet op mod stuen, så man får lys derfra, eller overlys i soveværelsens væg.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Jeg ville nok i så fald fjerne hele væggen mellem køkkenet og stuen også, så man får en "moderne" åben planløsning og får mere lys ind. Denne køkkenkrog kan nok føles lidt trang, hvis man slet ikke får noget lys ind.

BirgitS BirgitS sagde:
Der skal ikke være tilluft i køkken.
Huse fra 20- eller 30'erne har meget ofte selvtræksventilation med både fraluft og tilluft i køkkenet. Tilluften plejer at være der, hvor spisekammeret var, da huset var nyt.

Z ZipLock sagde:
Huse fra 20- eller 30'erne har meget ofte naturlig ventilation med både aftræk og tilførsel i køkkenet. Tilførslen plejer at være der, hvor spisekammeret fandtes, da huset var nyt.
Det var også almindeligt i ældre århundredeskiftehuse, så man fik et koldt spisekammer inden køleskabene kom til. Forudsat at der ikke er lavet store ændringer, ville det i så fald være til venstre for køkkenvinduet. Nu ser vi ingen billede af det hjørne, men det er sikkert lukket allerede, så det behøver nok ikke TS at bekymre sig om. For at disse gamle huse skal klare OVK'en bruges der i stedet til at lave indtagsventiler i vinduesrammerne. Jeg ser også, at der er gjort dette på et af billederne.

Edit: på gadebilledet ser man desuden tydeligt, at der tilsyneladende sidder en friskluftsventil til venstre for det, der sandsynligvis er køkkenvinduerne.

Senest redigeret:
  • Synes
MasSimon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.