Jeg sidder i en lidt besværlig situation: Om en uge har jeg teknisk rådgivning med kommunen, og på et sent tidspunkt indser jeg, at jeg har tegnet en stor udfordring ind i vores byggetilladelse. Vi skal bygge en første sal på vores hus, og jeg har valgt at flytte en evt. væg på første sal, så den ikke flugter.
Kantbjælken kan da få fire understøtningspunkter, en ny støbt betonpille, to bærende ydervægge af plankonstruktion, en indre væg som skal forstærkes (evt. bygge en pille ind, som går ned mod fundamentmuren.
Den længste spændvidde bliver da 3380 mm, jeg har prøvet at beregne dette, som om det var en åbning i en væg, og lagt last på taget (for væggens flugt etc.). Det burde fungere med en 115x315 i limtræ.
At få en kantbjælke på 315 er ikke optimalt, men det fungerer. I og med at et terrassebjælkelag vil blive forbundet til kantbjælken, er det dog godt med ekstra isolering. Jeg vil gerne beregne, hvor meget last jeg kan tage ned i kanten af et bjælkelag, hvis jeg gør det virkelig stærkt (fx c24 45x220 300c/c med masser af kortlægger). Så tænker jeg, at jeg kan lade bjælkelaget tage en del af kraften og mindske dimensionen på bjælken.
Mine spørgsmål:
1. Hvordan beregner jeg, hvor meget et bjælkelag tåler? Altså omvendt af det, der står på træguiden etc.
2. Findes der en anden løsning?
3. Findes der en tabel, jeg kan bruge til at beregne lasterne fra første sal?
Jeg har kigget på beregningsmodellerne for åbninger i facader. Da er det punktlaster på søjler der refereres til og udstrakte laster langs med vægliv. Er i gang med at forsøge at beregne dette selv gennem et program fra strusoft, der hedder frame analysis.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.