Hej, Vi skal montere et metalgelænder på en trappe af granitblokke. Jeg undrer mig over, hvordan man monterer gelænderet for det bedste resultat, med mindst risiko for revner i granitten, osv. Virksomheden, der producerer gelænderet, anbefaler hammerbor og SDS-bor til selve boring. Derudover har jeg læst om at bruge en kemisk forankring/injektionsbolt. Jeg spekulerer på, om det er den rigtige vej at gå, og har du nogen tips til prisvenlige SDS-bor?

Kemiske forankringer (injektionsbolte):
Dette er det mest almindelige og sikreste alternativ til granit og beton. Bor huller i granitten/betonen, injicer en kemisk forankringsmasse (f.eks. epoxy- eller polyesterbaseret) og skru derefter beslaget fast. Dette giver en meget stærk og holdbar forbindelse.

• Granittrappe omgivet af småsten i en have, med fire trin der leder op til en terrasse.
  • Granittrappe omgivet af småsten og et moderne metalrækværk, klar til at blive monteret ved hjælp af korrekt teknik for at undgå skader.
  • Granitblok tæt på, viser tekstur og farvevariationer. Fokus på en kant af blokken, omringet af mindre sten. Planlægning af rækkemontering pågår.
Claes Sörmland
Vær ikke bange for at bore i granit med en borehammer og passende bor. Det er enkelt og revner ikke. De bor, som f.eks. Jula sælger, fungerer godt, og også deres røde borehammer fungerer godt.

Det føles lidt som magi første gang, man borer i sten, det som har været så umuligt, er så enkelt med det rigtige værktøj.

Ankarmassa lyder som den rette vej at gå, når du først har hullet.

• Synes
jterra
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Vær ikke bange for at bore i granit med en borehammer og passende bor. Det er enkelt og revner ikke. De bor, som f.eks. Jula sælger, fungerer godt, og også deres røde borehammer fungerer godt.

Det føles lidt som magi første gang man borer i sten, det som har været så umuligt, er så enkelt med det rette værktøj.

Ankermasse lyder som den rette vej at gå, når du først har hullet.
Tak for svaret. Har hørt, at borerne kan blive meget varme og skal køles langsomt. Skal man så have mange bor, typ 5-10 styk for at kunne skifte mellem dem? Er der risiko for at man glider i starten, når man først begynder at bore i granitten, og er der nogen fornuftig teknik til at minimere den risiko?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.