Bor i et 1-plans hus fra Älvsbyhus bygget ca. 2016. Bruger i dag loftet til lidt opbevaring af ting og sager, der ikke er plads til nede i huset. Som det er nu, har vi en loftslem på husets gavl omkring 4-5 meter oppe, hvilket gør det lidt besværligt, når man f.eks. skal hente julepynten. Har overvejet at montere en loftslem indefra, så man slipper for at klatre udenpå hver gang. Forsøgte at save en smule op fra loftet og ned mod inderloftet og kan se, at der er meget tyk isolering.

Ville have brug for lidt hjælp til, hvor jeg burde placere en loftslem samt om der er en fornuftig måde at bygge en lille opstigningsplatform, så man slipper for det sidste trin op på loftet på omkring 50 cm måske.

• Isolering på loftet med udskæring i gulvet, som afslører tykkelsen af isoleringslaget i et etplanshus bygget af Älvsbyhus omkring 2016.
  • Billede af en åbning i et loft med isoleringsmateriale, sandsynligvis fra et vindeksperiment i et 1-plans hus.
surris
Regl op mellem spærerne, så har du noget at fastgøre i. Byg derefter en lille kasse rundt om lugen af f.eks. spånplade, så isoleringen ikke falder ned.
Du kan godt bygge nogle ekstra trappetrin af regler, men det føles lidt som unødvendigt arbejde efter min mening.

Hvorfor ødelægge boligen på første sal?
Byg en udvendig trappe i stedet, det er bekvemt og godt, hvis man skal op med store ting, og det forstyrrer ikke nedenunder.
Sådan gjorde vi, da vi byggede i 2010:
Utvendig trappe i træ monteret på et hus, der fører op til en dør på første sal. Solens lys skinner på husets ydervæg.

Udvendig trætrappe op til første sal af et hus, bygget 2010, set udefra i solskin, med rødt tegltag og hvid træbeklædning.

Og inde på loftet, hvor der er et gæsteværelse længst væk:
Loft med træloft, reoler fyldt med bøger, flyttekasser og diverse genstande. En dør i loftets ende leder til et gæsteværelse.

• Synes
Fel av Åke og 2 andre
  • Laddar…
M MrQ5 sagde:
Bor i et 1-plans hus fra Älvsbyhus bygget ca. 2016. Bruger i dag loftet til lidt opbevaring af ting og andre sager, der ikke får plads nede i huset.
Hvor langt er du kommet i dine overvejelser?

Kommet et stykke, har nogle i min nærhed, der også har kommenteret om en trappe på ydersiden for at komme op på loftet. Det eneste, der gør, at jeg nok vil undgå en sådan løsning, er, at jeg gerne ville undgå at gå ud om f.eks. vinteren og op ad trappen for at hente julepynten.

surris surris sagde:
Regel op mellem spærerne, så har du noget at fastgøre i. Byg derefter en lille kasse rundt om lugen af fx spånplade, så isoleringen ikke falder ned.
Du kan vel bygge nogle ekstra trin af reglar, men det føles lidt som unødvendigt arbejde efter min mening.
Er tanken at fastgøre spånpladen i det, man har reglet op mellem spærerne for derefter at fastgøre selve lugen i spånpladerne nede ved loftet? Skal man så også fastgøre spånpladerne på oversiden af loftet for at undgå, at den bevæger sig til siden, når man klatrer i den?

F
Dog kan du potentielt få problemer med fugt på loftet og skimmelsvamp som følge. Det plejer at være svært at få lugerne helt tætte, og når du åbner den, stiger der masser af varm fugtig luft op på det kolde loft.

M MrQ5 sagde:
Den eneste grund til, at jeg nok vil undgå en sådan løsning, er, at jeg gerne vil undgå at gå ud f.eks. om vinteren og op ad trappen for at hente julepynten.
En gang om året altså? Hvilken ulejlighed!

Kommentar til mit billede: Vi havde såkaldt Klimatvind, med 100 mm celleplastisolering oven på råsponten, så det var varmt, tørt og behageligt deroppe året rundt.

• Synes
kulle
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.