Hej, jeg tænkte på at høre, hvor længe forskellige dele af byggeprocessen kan klare sig uden færdiggørelse ved nybyggeri (cirka). Altså så man får en indikation på, hvor lang tid man har til at færdiggøre visse dele.

1. Udvendig gipsplade GNU, før panel skal på?
2. Panel grundmalet?
3. Panel malet 2. gang?
4. Taget, uden at man har lagt tagstenene, dvs. tagpap er på plads

Det ville være fantastisk, hvis man kunne få nogle tidsestimater på dette.

Du må nok fortælle lidt om, hvordan du har tænkt dig at opbevare de forskellige dele.

Malet panel, der opbevares under en presenning, klarer sig ganske længe. Samme med et papptag, som du lægger en presenning over. Hvad angår gipsen, så afhænger det jo af vejrets magter... så hvis det regner hver dag, er det en meget kort tid, og hvis der er solrigt og smukt vejr, bliver tiden betydeligt længere... Så dine spørgsmål er svære at besvare uden at kunne forudsige vejret... du nævner heller ikke, hvilken årstid du har tænkt dig at have tingene ude...

Dæk med presenninger alt, hvad du kan, så holder det længere...

D droopy sagde:
Du må nok fortælle lidt om, hvordan du har tænkt at opbevare de forskellige dele.

Malet panel, som opbevares under en presenning, klarer sig ganske længe. Det samme med et pap-tak, som man lægger en presenning over. Hvad angår gipsen, afhænger det jo af vejrets magter... så hvis det regner hver eneste dag, er det meget kort tid, og er det solskin og dejligt vejr, bliver tiden betydeligt længere... Så dine spørgsmål er svære at besvare uden at kunne forudsige vejret... du nævner heller ikke, hvilken årstid du tænker at have tingene ude...

Dæk med presenninger alt, hvad du kan, så holder det længere..
jeg tænkte mest forår/sommer/efterår måneder. Så forstår jeg også, at hvis der skulle være ekstremt vejr, så mindskes tiden. Men hvis der skulle være normalt vejr for disse måneder, og pap ligger på taget, gipsen sidder på væggen, så også panelet (hvis man har sat den over gipsen). Det jeg er ude efter er, taler vi uger eller måneder.

Leverandøren siger naturligvis én ting, men det plejer at være under perfekte forhold. Men hvad siger virkeligheden?

Taget ville jeg nok tage og dække med en presenning, hvis det skal stå med kun underlagspap i mere end et par dage. Hvis der er udsigt til regn, ville jeg dække det straks. Årsagen er, at selv en lille vandskade, der trænger ind i huset, kan koste meget mere i både penge og arbejde at ordne. At rulle en presenning ud tager ingen tid og er en god beskyttelse, hvis den bliver lagt ordentligt og fastgjort.

Panel, der er umalet, bør man nok opbevare under vejrbeskyttelse. Hvis man maler det, kan det tørre og derefter stables og dækkes til. Fugtigt træ udvider sig, og hvis man slår det op og lader det tørre på væggen, er der risiko for, at det bliver "strimlet" og får sprækker, når det tørrer. På byggepladser arbejder man ofte med at dække det meste f.eks. før en lang weekend, og følsomt materiale dækkes dagligt ved arbejdsdagens slutning.

Umalet træ bliver ret hurtigt "gråt", og det er ingen fordel at male på gråt træ, da malingen vil løsne sig hurtigere. Lægter, der er blevet grå, kan bruges til at lægge tagsten mod/på; træet vil holde i mange år, selvom det er "grånet".

Da jeg lagde mit tag om (plade på trælægter), havde jeg 2 store lejede presenninger, en på hver side af mønningen. Disse rullede vi ned om aftenen og satte vægte i bunden. Om morgenen rullede vi dem op igen og fortsatte. Det er ingen god idé at rive et tag ned og derefter vente måneder med at lægge et tæt tag igen. Hele tagudskiftningen bør ske så hurtigt som muligt. Oftest er det gjort på en uge eller maksimalt to, hvis det er et normalt villatag uden for mange krummelurer og kroge.

Underlagspapp skal vel klare et par måneder ifølge producenterne.
Er den korrekt udført, så skal den holde helt tæt. Men det ved man jo aldrig, medmindre man har lagt den selv ;)

M MagHam sagde:
Underlagspapp skal vel holde et par måneder ifølge producenterne.
Hvis det er korrekt udført, skal det være helt tæt. Men det ved man jo aldrig, medmindre man har lagt det selv ;)
Det er det, jeg har læst også. 3 måneder nogle og 2 andre ifølge producent. Men det er sandsynligvis under "gode" forhold. Derfor er jeg interesseret i virkeligheden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.