13,939 læst ·
12 svar
14k læst
12 svar
Hvor længe holder betonen, før det skal rives ned?
Er der nogen her, der ved cirka hvor længe betonen plejer at holde i f.eks. en udlejningsejendom fra 60'erne? Kan det holde flere hundrede år, eller er det betydeligt kortere tidshorisont, der gælder?
Moderne beton, hvor en udlejningsejendom fra 60'erne regnes, holder mindst 100 år. Du kan læse mere her: http://www.svenskbetong.se/bygga-me.../hallbart-byggande/bestandighet-och-livslangd
Lidt over 100 års levetid lyder ikke alt for længe? Men det er tilstrækkeligt til mine behov. Så hvis jeg f.eks. bliver boende her ti år mere, behøver de nye købere ikke spekulere over, om huset snart skal rives.mexitegel sagde:
Lidt sådan tænkte jeg, hvis gammel Romersk beton kan holde så længe (selvfølgelig i betydeligt dårligere stand), så burde moderne beton kunne modstå nogle hundrede år?lat sagde:
Okay, det er måske svært at beregne levetiden på beton mere præcist i så fald? Hvis man nu ikke får mere præcise værdier end at det kan holde mere end 100 år eller måske 400 år, eller måske endnu længere. Jeg lavede en hurtig googling inden jeg startede tråden og fandt da kun "mere end 100 år" som svar. Nu er det nok for overvejelserne omkring min lejlighed, men man bliver jo lidt nysgerrig efter at vide mere alligevelmexitegel sagde:
Jeg er ingen betonekspert, men der findes mange forskellige slags beton. Derfor kan man ikke nemt svare på spørgsmålet. Det afhænger simpelthen af. Den beton, der bruges til at forankre olieplatforme hundredvis af meter nede i havet, er sandsynligvis f.eks. anderledes end den, du støber et betongulv med. Som jeg tror, der stod på siden, jeg linkede, påvirker klimaet betonen findes i dens levetid væsentligt.
Det er vel ingen, der ved præcis hvor længe beton holder. Dels findes der forskellige kvaliteter og dels afhænger det jo meget af, hvor udsat betonen er for fugt, frost, etc.
Beton i beskyttet miljø (ingen fugt, ingen slid, ingen frostgrader) holder sikkert i tusindvis af år. Men dårligt udført beton, der er udsat for vejrets magter, kan være helt ødelagt efter nogle årtier.
Beton i beskyttet miljø (ingen fugt, ingen slid, ingen frostgrader) holder sikkert i tusindvis af år. Men dårligt udført beton, der er udsat for vejrets magter, kan være helt ødelagt efter nogle årtier.
Det er karbonatiseringen, der er det store problem med beton, der er armeret med stål. Enkelt udtrykt betyder det, at betonen bliver til kalksten igen, og dette gør, at armeringen tillades at ruste, når dette når ind til den. Som nogle allerede har påpeget, sker dette med forskellig hastighed afhængigt af, hvor udsat konstruktionen er for vejret, samt hvilken betonkvalitet der er anvendt. Mest påvirket for husejere er undersiden af altaner, mens beton indendørs kan holde i næsten ubegrænset tid.
Er nok på sin plads at rede i begreberne lidt her på forumet.
Årsagen til, at mange romerske værker findes i dag, er mange, men for at nævne nogle få er det ikke de samme forudsætninger, som vi har i Norden, og de er ofte ikke armerede, hvilket kan skabe store problemer.
Derudover er der en almindelig misforståelse, at beton, der udsættes for vand, først bliver skadet, dette er helt forkert.
Beton, der er tør, er den mest udsatte for rustangreb.
At svare på, hvor lang levetid en betonkonstruktion har, er ikke muligt uden at kende en række faktorer. Har man disse, er det relativt let at beregne den forventede levetid, og dette kan selvfølgelig justeres med forskellige metoder i løbet af betons levetid.
Nogle afgørende faktorer er klart, eksponeringsgrad, VCT, dæklag, type af ballast, udførelse af støbning er selvfølgelig meget vigtigt, komprimering, hærdning osv.
Årsagen til, at mange romerske værker findes i dag, er mange, men for at nævne nogle få er det ikke de samme forudsætninger, som vi har i Norden, og de er ofte ikke armerede, hvilket kan skabe store problemer.
Derudover er der en almindelig misforståelse, at beton, der udsættes for vand, først bliver skadet, dette er helt forkert.
Beton, der er tør, er den mest udsatte for rustangreb.
At svare på, hvor lang levetid en betonkonstruktion har, er ikke muligt uden at kende en række faktorer. Har man disse, er det relativt let at beregne den forventede levetid, og dette kan selvfølgelig justeres med forskellige metoder i løbet af betons levetid.
Nogle afgørende faktorer er klart, eksponeringsgrad, VCT, dæklag, type af ballast, udførelse af støbning er selvfølgelig meget vigtigt, komprimering, hærdning osv.
hul sagde:
I ser ud til at have godt styr på dette. Har I nogen omtrentlig gæt på, hvor længe betonen i et hus med følgende egenskaber kan holde, før det er tid til at rive ned og bygge nyt? Andelsbolighus fra tidligt 60-tal, god forening, der tager sig af og ordner det, der er nødvendigt, altaner er "indbyggede" i væggen og stikker altså ikke ud uden for bygningen, 3 etager højt, står i Umeå på en grund, der ser ud til at have meget sten i.Matti_75 sagde:
Nja, det er vel ikke hele sandheden.Anna_H sagde:
Men for at forsøge at svare på dit relativt komplekse spørgsmål, så er Levetiden 50 år, altså allerede slut. Man dimensionerer beton i 3 levetidsklasser: 20 år, 50 år og 100 år. Dit hus er konstrueret til at klare 50 år.
Selvfølgelig betyder det ikke, at huset falder sammen den dag, det bliver 50 år. Man reparerer skader og renoverer gennem årene, og dermed forlænger levetiden; desuden er der selvfølgelig sikkerhedsmarginaler, og betonthuse kan klare sig utroligt længe.
Det vigtige er, hvor godt huset er støbt og vedligeholdt. Det er meget svært at vide, hvilken eksponeringsklasse bygningen er støbt i uden at have tegninger. Eksponeringsklassen for betonen er utroligt vigtig, og den rette klasse forlænger levetiden.
Klik her for at svare