Skal bygge et loft med synlige bjælker (dvs ikke regler). Gerne antikke bjælker for at matche resten af husets synlige hanebjælker (se billede), men efter en del søgen på Blocket og Facebook Marketplace uden held, er jeg begyndt at google efter savværker (og brædgårde) i Stockholmsområdet, der kan save ca. 150x150x4500 bjælker. Men kan ikke finde nogen! Kan det passe? Finder flere savværker både i nord og syd, men ingen inden for en rimelig afstand fra Stockholm. Forslag? Tips?
Tror det er sådan noget, der findes lidt overalt på landet, men ingen som annoncerer.
Sæt en annonce op på købes, det burde kunne give incitament til nogen for at overveje at sælge de der enkelte, skæve bjælker i passende velbrugt stand i stedet for at lave brænde af dem. Ellers er det jo også godt at have nogle sådanne bjælker ekstra, hvis man har en gammel gård, netop fordi det er svært og dyrt at få fat på tilsvarende nyt træ.
Det kan dog tage lidt tid, før du får bid.
Ellers er genbrugsdepoter jo en mulighed, eller måske nedrivningsfirmaer...
F.eks. Beijer Bygg sælger bjælke/spær nysavet. Det er muligvis en bestillingsvare, men ingen problem at få hjem.
Ellers køre rundt på landet, finde en skæv lade og spørge, om man må byde på en eller anden bjælke.
Edit: lokale bygningsbevaringsbutikker eller tømrere kan nok også give tips.
Tak, jeg husker, at jeg så netop dem hos Beijer, og de bliver måske tredjevalg, hvis jeg ikke finder noget andet, der minder lidt mere om gamle bjælker med "råkant". At tjekke med bygningsbevaringsbutikker lyder som en fremragende idé!
Tror det er sådant, der findes lidt overalt på landet, men ingen der annoncerer.
Sæt en annonce på købes, det burde kunne give incitament til nogen at overveje at sælge de der enkelte mærkelige bjælker i passende brugt stand i stedet for at lave brænde af dem. Ellers er det jo også godt at have nogle sådanne bjælker ekstra, hvis man har en gammel gård. Lige præcis fordi det er svært og dyrt at få fat i tilsvarende nyt træ.
Det kan dog tage lidt tid, før du får bid.
Ellers er genbygdepoter jo en mulighed, eller måske nedrivningsfirmaer...
Haha, så den annonce også - første tanke var at det ville blive et reelt arbejde bare at tage taget ned for at komme til noget brugbart, men måske værd at undersøge alligevel - kan jo være en anden allerede har gjort det arbejde! ...og rimelig afstand fra hjemmet...
For den interesserede var jeg og kiggede på "tømmerstommen" i Trosa, som var til salg på Blocket, men de stykker tømmer/bjælker var enten for korte eller rådne...
Jeg var også forbi Beijer og kiggede på spær, som var uventet fine - grovsavede med naturlige revner. Det bliver dem. Tak for tipsene!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.