12,618 læst ·
18 svar
13k læst
18 svar
Hvor kan man købe større parti ildfast tegl?
Er på jagt efter større parti ildfast mursten til en pizzaovn, ca. 200 sten. Tips hvor man kan få fat i det til en ok pris? Levering eller afhentning med udgangspunkt Göteborg.
Bauhaus og lignende går væk da det er ~50kr stenen (lander på tot 10 000kr). Har kigget mindre webshopper som har mursten for 25-35kr stenen, men ligger langt væk samt har fragt på 2500-5000kr.
Bauhaus og lignende går væk da det er ~50kr stenen (lander på tot 10 000kr). Har kigget mindre webshopper som har mursten for 25-35kr stenen, men ligger langt væk samt har fragt på 2500-5000kr.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Min lokale XL-byg har ildfast tegl "i sortimentet", ganske vist til mindre billige priser, men om det kan jo være værd at svinge forbi og forhandle...
Dog er teglen ikke det eneste dyre i en pizzaovn, du har brug for både god isolering under ovnen (=kalciumsilikatplade) og over (=keramisk filt (som ikke er keramisk længere)). Begge disse ting er vanskelige at transportere, så det kan være en fordel at købe alt fra samme sted, på samme tid, for at spare på fragten....
Dog er teglen ikke det eneste dyre i en pizzaovn, du har brug for både god isolering under ovnen (=kalciumsilikatplade) og over (=keramisk filt (som ikke er keramisk længere)). Begge disse ting er vanskelige at transportere, så det kan være en fordel at købe alt fra samme sted, på samme tid, for at spare på fragten....
Lakkapaa har jeg faktisk med på listen, og mere eller mindre på førstepladsen for øjeblikket. Men som du siger, kender ikke virksomheden. Og jeg tror desværre, at fragten bliver 2200 kr, hvis man læser det med småt, pga. kran/vægt. Trods det, bedre pris end mange steder.TomasJor sagde:
Op afhentning et sted inden for håndterbar afstand ville nok have været endnu bedre.
Helt med på de ekstra omkostninger i baghovedet, men dette er vel den store post, så at sige?Dan_Johansson sagde:
Min lokale XL-byg har ildfast tegl "i sortimentet", ganske vist til mindre billige priser, men hvis det kan jo være værd at svinge forbi og forhandle...
Dog er teglstenene ikke det eneste dyre i en pizzaovn, du har også brug for god isolering under ovnen (=calciumsilikatskive) og over (=keramisk filt (som ikke er keramisk længere)). Begge disse ting er vanskelige at sende, så det kan være en fordel at købe alt fra samme sted, på samme tid, for at spare på fragten....
Tak så længe, bare at fortsætte med flere gode tips
Hvis det kun er den ekstra omkostning for kranbil, der gør transporten dyr, så kunne du måske få hjælp med aflæsning hos nogen med truck?
For eksempel aflæsse hos en industri i nærheden, hvor du kan hente i etaper over en weekend?
For eksempel aflæsse hos en industri i nærheden, hvor du kan hente i etaper over en weekend?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Hvad har du tænkt at bygge for ovn? Antager at du allerede har fundet forno bravo og gået amok i forumet der...Ganlet sagde:
Lakkapaa har jeg faktisk med på listen, og mere eller mindre på førstepladsen i øjeblikket. Men som du siger, kender ikke virksomheden. Og jeg tror desværre, at fragt bliver 2200 kr, hvis man læser det med småt, pga. kran/vægt. Trods det, bedre pris end mange steder.
Afhentning et eller andet sted inden for overkommelig afstand havde nok været endnu bedre.
Helt med på kommende omkostninger i baghovedet, men dette er vel den store post så at sige?Forsøger også som du siger at finde en leverandør, der kan tage alt omfangsrigt i en ordre. Det eller i det mindste lykkes med at holde det til to ordrer.
Tak så længe, bare at fortsætte med flere gode tips
Hvad har du tænkt for fundament?
Ganske vist er murstenen en stor post, men jeg ville sige, at det er svært at få det under en tredjedel af hele omkostningen, afhængigt af hvad man gør for fundament og overbygning, og hvilken niveau man lægger isolering og skorsten på... Min ovn kostede omkring 10000 kr at bygge, og der fik jeg murstenen gratis.. Jeg købte dog kalciumsilikatplade og keramisk filt som isolering, hvilket kunne have været gjort billigere...
Det stemmer, mange mange dages research på Forno Bravo, deres guide samt her på forumet i bl.a tråden for pizzaovn med pilatesbold.Dan_Johansson sagde:
Hvad har du tænkt at bygge for ovn? Antager at du allerede har fundet forno bravo og gået amok i forumet der...
Hvad har du tænkt for fundament?
Ganske vist er murstenen en stor post, men jeg ville sige, at det er svært at få det under en tredjedel af hele omkostningen, afhængigt af hvad man gør for fundament og overbygning, og hvilken niveau man lægger isolering og skorsten på... Min ovn kostede omkring 10000 kr at bygge, og da fik jeg murstenen gratis.. Jeg købte dog kalciumsilikatplade og keramisk filt som isolering, hvilket kunne have været gjort billigere...
Projektet er indtil videre i sin vugge, som jeg har forstået det, skal/bør jeg vente med projektet til omkring april da temperaturen skal holde sig nogenlunde. Så lige nu skaffer jeg materialer.
Det begyndte med en flygtig idé om en pilatesbold-ovn på en dags arbejde og endte med en fuldskala pizzaovn i henhold til kunstens regler. To alternativer er aktuelle indtil videre, støbt hvælving ("home brew" ildfast mørtel/støbemasse for termisk masse) eller hvælving med ildfast mursten.
Skal oven på dette smide nogle forslag fra bogen fyrene fra Lilla napoli har skrevet også. Napoletansk form, biscotti-gulv, etc.
Kran er jo at foretrække men for 700 kg så havde jeg valgt at spare de surt tjente penge.Ganlet sagde:
Lakkapaa har jeg faktisk med på listen, og mere eller mindre på førstepladsen for øjeblikket. Men som du siger, kender ikke firmaet. Og jeg tror desværre fragten bliver 2200kr hvis man læser det med småt, pga. kran/vægt. Trods det, bedre pris end mange steder.
Afhentning et sted inden for håndterbar afstand havde nok været endnu bedre.
Helt med på yderligere omkostninger i baghovedet, men dette er vel den store post så at sige?Forsøger også som du siger at finde en leverandør, der kan tage alt det pladskrævende i en ordre. Det eller i det mindste lykkes med at holde det til to ordrer.
Tak indtil videre, bare fortsætte med flere gode tips
som Dan allerede har sagt, tjek med den lokale handel, deres officielle pris gælder småkøb til åbne pejse mm så du får antagelig en meget bedre pris hvis du svinger forbi og taler med dem.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Hvis det er napolitansk pizza, der er førsteprioritet, gør du ret i at lave et lavere loft. Jeg har en halvcirkelformet kuppel, og det er svært at få jævn farve på oven-/undersiden...Ganlet sagde:
Det stemmer, mange mange dages research på Forno Bravo, deres guide samt her på forumet i bl.a. tråden for pizzaovn med pilatesbold.
Projektet er indtil videre stadig i sin spæde start, som jeg har forstået det, må/bør jeg vente med projektet til omkring april, hvor temperaturen skal holde sig nogenlunde. Så jeg source materialer nu.
Det begyndte med en flygtig idé om en pilatesbold-ovn på en dags arbejde og endte med en fuldskala pizzaovn ifølge kunstens alle regler. To alternativer er aktuelle indtil videre, støbt hvælving ("home brew" ildfast mørtel/støbemasse for termisk masse) eller hvælving med ildfast mursten.
Skal oven i dette smide nogle forslag fra bogen, som gutterne på Lilla napoli har skrevet. Napolitansk form, biscotti-gulv, etc.
At vælge mellem at støbe eller mure er ikke helt enkelt selvfølgelig, men hvis du gør alt omkring korrekt, vil du indse, at forskellen i omkostninger er minimal...
At støbe en kuppel på en fitnessbold med "homebrew" og sætte på nogle haveplader er én ting, men alt mere seriøst end det løber hurtigt op...
Tid er jo en faktor som jeg har med i kalkulen også, men nu hælder det til mure.Dan_Johansson sagde:
Om det er napolitansk pizza som er prioritet nummer et gør du ret i at lave et lavere loft. Jeg har en halvcirkelformet kuppel, og det er svært at få jævn farve på oven/undersiden...
At vælge mellem at støbe eller mure er ikke helt let selvfølgelig, men skal du gøre alt omkring ordentligt vil du indse at forskellen i pris er minimal...
At støbe en kuppel på en gymbold med "homebrew" og stille på nogle havefliser er én ting, men alt mere seriøst end det løber hurtigt op...
Set din bygning i pilates-tråden, ser solid og velisoleret ud
Skal selv i forår/sommer bygge en norrländsk bakovn, så jeg har bl.a. samme materialebehov. Ca. 200+ ildfast og 500+ mursten plus en masse andet. Interessant at linket ovenfor var så billigt på 65 sten (hvilket jeg vil have). Skal selv tage en tur hos to lokale byggevarehuse og se, hvad jeg kan få for pris de næste to uger.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Nja, tror ikke materialet spiller nogen rolle overhovedet faktisk. Da pizzaen ligger på sten har du øjeblikkelig varmeoverførsel der. Oversiden er jo strålingsvarme kun, og der gør højden på ovnen stor forskel...Ganlet sagde:
Tid er jo en faktor som jeg har med i beregningen også, men nu hælder det mod at mure.
Har set dit byggeri i pilates-tråden, ser solidt og velisoleret udAt få jævn farve, du tror ikke det har at gøre med typen af ildfast i loft og hvælving? Jeg spekulerer over de tilgængelige kvaliteter her kontra hvad der normalt findes i USA.
Jeg er nødt til at tænde i åbningen og så brænde op varmen længst inde i ovnen, ellers bliver gulvet for varmt.. Jeg har svært ved at få over 400-420 grader i loftet og 320 grader på gulvet... Ingen 90-sekunders pizzaer her desværre...
Kiggede på den også, tænkte tippe her i tråden om nogen var på jagt efter sten. Var tæt på at tage chancen og booke en last og svinge forbi. Men en bekendt havde et parti på sin gård. Höganäs 64mm til en vennepris inkl. levering, det kan man ikke sige nej til.Z zeveta sagde: