Skal hænge en luftrenser op i loftet på min garage (støbt plade på metalprofil) og vil gerne læse om, hvilke fastgørelsesmetoder der findes, og hvad de kan holde til.

Gætter på, at til dette duer det med almindelige skrueøjer i plug, men vil gerne vide mere, da det ikke er intuitivt for mig, hvad der kræves i og med at belastningen er i hulles retning.

Helst kortfattet og skrevet så enhver tåbe, læs jeg, kan forstå det.

Hej,

der er så mange tabeller, at det er svært at give dig en "generel".
Hvis jeg forstår dig korrekt, skal du fastgøre noget i et betonbjælkelag?

hvor mange fastgørelsespunkter har du?

som eksempel kan en dybel i rigtig længde på 8mm i diameter give en trækbelastning på 250 kg… på en skrue altså.

Det forudsætter, at materialet og fastgørelsen er perfekt.

da jeg opfatter, at du skal fastgøre en nogenlunde tung anordning, tænker jeg, at man går på 10mm, men, det er svært at rådgive uden at kende de præcise forudsætninger.

men, beton er rart at fastgøre ting i :)

med forbehold for at jeg har misforstået spørgsmålet...

1977bjorn 1977bjorn sagde:
[link]

Der findes lidt eksempler…
Tak

Som jeg læser det dokument, så er det ved fastgørelse i væg. Jeg antager, at det skelner mellem væg og loft.

Jeg er ikke så bekymret over netop denne fastgørelse, fire punkter og mindre end 50kg, men vil have lidt sort på hvidt over, at jeg ikke skal være bekymret og også til fremtidig brug.

Vil du være ekstremt sikker borer du med 10mm og anvender 8mm skrue, med passende plug til det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.