Hej!
Vi er i fuld gang med at vælge leverandør for at bygge et hus i Uppsala. (Nåntuna)
Grunden er købt af kommunen, så vi er ikke bundet til nogen producent.:)

Nu til spørgsmålet, vi må ifølge lokalplanen kun bygge 1,1/2 plan med 38 graders taghældning og 3,5 m byghøjde. Dette gør, at vi er nødt til at bygge et bredere hus (9 meter indv) for at få en fornuftig overetage. Vi har fået at vide fra Trivselhus & Myresjöhus, at det skal være kertobjælker for at overetagen skal blive stabil. Fra en anden firma, der kan bygge huset i løsvirke for os, har de fundet ud af via Uppsala Trä, at man kan bygge med den bredde uden kerto. Har lige set "Fuskbyggarna" og begyndte at fundere lidt over den del... Det skal tilføjes, at denne firma har bygget et hus til min svoger for nylig med supergodt resultat. (dog er dette hus helt bygget i sten/leca, så det er jo lidt anderledes)

Så, nogen der ved noget?

Hvad er spørgsmålet? Kertobjælker har bedre styrke og kan fås over 5 m

Hej!
Ja, det blev en lidt lang udlægning, men spørgsmålet er:
Hvor bredt hus kan man bygge uden at bruge kertu? (eftersom kertu er betydeligt dyrere vil vi undgå det)
Vi vil jo samtidig ikke risikere et svajende gulv...

max 4m, så begynder nedbøjningen at mærkes. Husbredden kan blive hvor stor som helst, så længe der er noget bærende under hver 4. meter. Der findes nogle løsninger til at afstive et svingende gulv, men det tager tid at gøre dette også.
Kertu er dyrere, men åh så meget mere stabilt, f.eks. 45x300 giver minimal svigt på en 5m strækning.
Så hvis I har råd, er kertu at foretrække, det giver også andre muligheder for planløsninger, da man kan placere bærende vægge/bjælker på en anden måde end ved almindeligt tømmer.

Tak for svaret! Det er lidt interessant, at Uppsala Trä har sagt, at det ikke behøves kertu...

Spørgsmålet er, hvad den længste spændvidde på en bjælke bliver i jeres planlagte hus, og hvilken dimension Uppsala har tænkt at anvende. Så holdbarhedsmæssigt er det måske ikke et problem, men nedbøjningsmæssigt.
Til min tilbygning havde jeg kertu til tagbjælker i rygtaget og til ca. 90 m2 gulvregler, alt i dimensionen 45x300.
Gik på ca. 30.000, værd hver en krone, synes jeg.
Ved omreguleringen i underetagen ville det have været nok med 45x220 træregler i køkkenet, men jeg tog kertu her også, føles som en støbt plade, trods en spændvidde på næsten 4 m.

Er ny til dette, så jeg ved ikke, om denne info giver dig noget, men huset bliver 14400 langt og 9000 bredt indvendigt. Som plantegningen er tænkt, vil der være 2 åbninger i den bærende væg. En på ca. 2 meter og en på 4 meter. Om den info giver dig mere viden ved jeg ikke. Hvis det handler om ca. 30.000 er der ingen tvivl, men byggefirmaet talte om ca. 200.000...

Mikael_L
Jeres hus behøver som minimum en bærende væg (uanset hvilke bjælker der vælges) med de betingelser, du har nævnt.

Hvis man kan sætte to bærende vægge eller tilsvarende limtræsbjælke eller ståldrager på passende steder, vil der ikke være problemer med svaj for mellem-etagen. Det er som pbengtsson skriver, ca. 4 meter lang etage, der er maksimalt med K24 træ.

Men der kan findes en løsning ved at gøre overrammerne på tagspærene betydeligt kraftigere, så kan tagspærenes støtteben optage kræfter fra etagen. Man løfter så at sige etagens ender ved hjælp af tagspæret. Dette kan fungere i jeres tilfælde, da I ikke vil have boligareal helt ud til ydervæggene på ØV.
Så tror jeg, det er beregnet på vores tagspær, at støttebenene tager lidt kraft, og så har vi en 45x220 på højkant, der skulle sættes mod støttebenene for at sprede punktbelastninger over flere tagspær.

Kan du ikke bede Uppsala træ om en redegørelse for, hvordan de har tænkt at løse svingproblemerne?

martin_westin sagde:
Er rimelig novice så jeg ved ikke om denne info giver dig noget men. huset bliver 14400 langt og 9000 bredt indvendigt. Så som plantegningen er tænkt, vil der være 2 åbninger i den bærende væg. en på ca. 2 meter & en på 4 meter. Om den info giver dig mere viden ved jeg ikke.
Om det drejer sig om ca. 30.000 er der intet snak men byggefirmaet talte om ca. 200.000...
Mikael_L gav et godt svar, og det er som sagt helt afgørende hvordan man løser overetagen.
Men 200.000, lyder mærkeligt, skal forsøge at verificere mine 30.000 så jeg ikke sidder og lyver.

Ring et trælast og forhør dig om meterprisen for 45x220 K24 og ex kertubalk 45x220 så ved du forskellen.
www.moelven.se har dimensioner og enkelt beregningsprogram så kan du få lidt mere info.

Hvis huset er ca. 14x9 m, vil du have brug for ca. 225m (25 stk. á 9m) kertetræ, hvis du lægger reglarne med 60cc.

Jeg løj lidt, 130kr/m + moms uden rabat for kertu 45x300, så i dit tilfælde 37.000.

Mange tak for alle svar! Bliver forhåbentlig lidt klogere snart!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.