4,942 læst ·
10 svar
5k læst
10 svar
Hvor bredt hus kan man bygge uden skillevæg?
Hvor stort spænd kan man have på mellemdækket, hvis man vil bygge et hus med åbent stue og køkken i hele husets bredde? Uden at bruge stålbjælker. Til sagen hører, at det er tænkt, at der skal være en overetage ovenpå køkkenet og stuen.
Træbjælker kan laves meget lange, man behøver ikke altid at bruge stål.
Det er kun et spørgsmål om dimensionering.
Hvis du mener den længste spændvidde, man kan have med kun savet (høvlet) træ uden at anvende byggede bjælker, så kommer man nok ikke længere end til ca. 4 m. Man kan nok ikke finde tilstrækkeligt høje dimensioner i byggehandlen for at kunne få længere spændvidder.
Det er kun et spørgsmål om dimensionering.
Hvis du mener den længste spændvidde, man kan have med kun savet (høvlet) træ uden at anvende byggede bjælker, så kommer man nok ikke længere end til ca. 4 m. Man kan nok ikke finde tilstrækkeligt høje dimensioner i byggehandlen for at kunne få længere spændvidder.
Centralen i Stockholm er bygget af træ, så selvfølgelig kan man have lang spændvidde.surfarn sagde:
Hvis man kigger på husene på arkitekthus.se, så har mange af dem efter min mening meget store områder uden vægge, hvordan har de løst dette? Tag f.eks. dette hus, ganske vist étplans men med fladt tag http://www.arkitekthus.se/_pdf-ritningar/002-114.pdf. Eller dette store hus http://www.arkitekthus.se/_pdf-ritningar/020- 258.pdf. Det er enorme områder, der skal bæres uden at svigte. Hvilke teknikker findes der for at løse lignende problemer? Jeg har kigget lidt rundt, og det ser ud til, at hvis man vil bruge træ, så skal man op i enorme dimensioner af f.eks. limtræ og kerto, hvis man vil spænde over 5 meter. Så er der jo I bjælker af stål. Men selv disse har deres begrænsninger. Er der nogen, der har links til beregninger af I bjælker sammen med træbjælkelag?
Ja det er limtræ.byggare henke sagde:
Ts spørgsmål var om det gik med lang spændvidde, alle ved jo hvilken bygning man refererer til når man tager centralen som eksempel, lidt ekstremt i øvrigt, men det går.
Fandt intet godt billede, men her er et hvis man kigger nøje.
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/moelven_toreboda_ab/c102303/
Vores hus ligner lidt det første hus (1-planshuset), som "surfarn" linker til. Vi har ingen bærende indervægge eller stolper inde overhovedet, heller ingen synlige bjælker i loftet. Kerto-bjælker er anvendt i vores hus, de længste er 11 meter (mener de er 50 cm høje). En konstruktør blev selvfølgelig hyret.
Interessant, er det et étplanshus med fladt tag eller i to plan? Jeg er lidt nysgerrig på jeres hus, har læst mange indlæg fra dig og det ville være sjovt at se nogle billeder af det.Hemmakatten sagde:Vores hus ligner lidt det første hus (étplanshus) som "surfarn" linker til. Vi har ingen bærende indervægge eller stolper inde overhovedet, heller ingen synlige bjælker i loftet. Kertobalkar er brugt i vores hus, de længste er 11 meter (jeg husker, at de er 50 cm høje). En konstruktør blev selvfølgelig hyret.
Senest redigeret:
Klik her for at svare