Det begynder at være tid til at få gjort grillen klar, ingen undskyldning længere nu hvor pladerne er støbt, og teglstenene blev indkøbt i efteråret.

Teglstenene er genbrugte hårdbrændte marktegl. De mures som et firkantet U. Indenfor muren og på betonpladen et lag ildfast tegl med ildfast mørtel selvfølgelig.

Ovenpå monterer jeg en skorsten i plade.

Til sagen: Jeg har tænkt mig at mure markteglene med C-mørtel, der bedre kan klare bevægelserne med hensyn til varme/kulde. Er det rigtig tænkt, eller bør man vælge B-mørtel i stedet?

Jeg havde tænkt at bygge muren nogle centimeter inden for betonpladens kant, med en lille hulkel mod kanten for afvanding. Men man vil jo ikke have en sugende C-mørtel. A/B-mørtel i hulkel og under første lag, eller vil det revne ved første grillning?

En uformet grillkonstruktion med betonplade på toppen, et enkelt rødt teglsten og to trælister ligger ovenpå. Baggrund med buske.

Åsa Lund
Ildfast mørtel?

For de ildfaste tegl på indersiden ja, men ikke de almindelige mursten, dem vil man jo mure med almindelig mørtel?

J
Da jeg omtrådte rørene i vores skorsten, fik jeg instruktioner fra min morfar (83 år og har været murer hele livet) om at bruge B mørtel, eventuelt kunne man smide en "nogen" håndfuld slukket murermørtel per sats. Efter 10 år er det stadig som nyt.

• Synes
Alko og 1 anden
  • Laddar…
Hmm, måske skal jeg genoverveje C-brugen da, ældre murer har man altid respekt for! :)
Det føles som om man i det mindste kan pudse en hulkehl med B-brug, det burde ikke suge vand, der løber af teglmuren.

Noget i den stil bliver det altså. Med grillgitter på indersiden selvfølgelig!

Skematisk tegning viser murværk med frostresistent og ildfast tegl, Lecablokke og støbt betonplade. Beskriver brug af B-brug til muring.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.