Det begynder at være tid til at få gjort grillen klar, ingen undskyldning længere nu hvor pladerne er støbt, og teglstenene blev indkøbt i efteråret.
Teglstenene er genbrugte hårdbrændte marktegl. De mures som et firkantet U. Indenfor muren og på betonpladen et lag ildfast tegl med ildfast mørtel selvfølgelig.
Ovenpå monterer jeg en skorsten i plade.
Til sagen: Jeg har tænkt mig at mure markteglene med C-mørtel, der bedre kan klare bevægelserne med hensyn til varme/kulde. Er det rigtig tænkt, eller bør man vælge B-mørtel i stedet?
Jeg havde tænkt at bygge muren nogle centimeter inden for betonpladens kant, med en lille hulkel mod kanten for afvanding. Men man vil jo ikke have en sugende C-mørtel. A/B-mørtel i hulkel og under første lag, eller vil det revne ved første grillning?
Da jeg omtrådte rørene i vores skorsten, fik jeg instruktioner fra min morfar (83 år og har været murer hele livet) om at bruge B mørtel, eventuelt kunne man smide en "nogen" håndfuld slukket murermørtel per sats. Efter 10 år er det stadig som nyt.
Hmm, måske skal jeg genoverveje C-brugen da, ældre murer har man altid respekt for!
Det føles som om man i det mindste kan pudse en hulkehl med B-brug, det burde ikke suge vand, der løber af teglmuren.
Noget i den stil bliver det altså. Med grillgitter på indersiden selvfølgelig!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.