14,158 læst ·
6 svar
14k læst
6 svar
Hvilket materiale skal man beklæde væggen bagved kaminen med?
Jeg skal montere en helt ny brændefyret fritstående kamin, der skal forbindes med en røgkanal i stål, som tidligere har været brugt til en oliefyr. Røret er isoleret rundt om og går indeni en gipsklædt skakt i en eksisterende indvendig væg. Ved hullet, jeg har taget op i væggen, hvor kaminen skal forbindes til røgkanalen bag kaminen, har jeg fjernet råspont, der sad direkte under overfladen på væggen (gips), og mellem råsponten og ind til den eksisterende gipsskakt var der et 5 cm bredt luftspalte.
Det jeg overvejer nu er, hvad jeg skal beklæde med bag kaminen. Skal det være minerit, eller er brandgips tilstrækkeligt? Tanken er, at der skal flises udenpå. Skal luftspalten være der, eller skal jeg fylde den med isolering? På gulvet er tanken, at der skal være en glasplade fra kaminproducenten.
Det jeg overvejer nu er, hvad jeg skal beklæde med bag kaminen. Skal det være minerit, eller er brandgips tilstrækkeligt? Tanken er, at der skal flises udenpå. Skal luftspalten være der, eller skal jeg fylde den med isolering? På gulvet er tanken, at der skal være en glasplade fra kaminproducenten.
Det afhænger af, hvor meget ovnen stråler i form af IR i hver retning og hvilken afstand den står fra væggen. Da det varierer meget mellem ovne, står kravene i installationsbeskrivelsen, der følger med ovnen.
Er der krav om brandmur, er det traditionelt en murstensvæg. Der findes pladeløsninger i dag, som er tyndere og bygger på, at luft kan passere bag en ildfast plade, så den køles. En anden variant er at bygge en væg med to ildfaste plader med stenuld imellem som varmeisolering.
Er der krav om brandmur, er det traditionelt en murstensvæg. Der findes pladeløsninger i dag, som er tyndere og bygger på, at luft kan passere bag en ildfast plade, så den køles. En anden variant er at bygge en væg med to ildfaste plader med stenuld imellem som varmeisolering.
Brændeovnen skal stå mindst 10 cm fra brændbar bagvedliggende væg ifølge instruktionerne. Det vil den gøre, og så tolker jeg det som, at det teoretisk fungerer at have en almindelig gipsvæg bagved, hvis det skulle være en fritstående røgrør ud fra toppen? Men nu skal røret jo gå ud på bagsiden af brændeovnen og direkte igennem væggen. Jeg burde jo så (tænker jeg) have et ikke-brændbart materiale tættest omkring rørgennemføringen ind igennem væggen. Plus nogle cm åbning/luftspalte omkring røret, som jeg vil isolere med en eller anden type isoleringsmåtte?Claes Sörmland sagde:
Det afhænger af, hvor meget brændeovnen udstråler i form af IR i hver retning og hvilken afstand den står fra væggen. Da det varierer meget mellem brændeovne, står kravene i installationsbeskrivelsen, der følger med brændeovnen.
Er der krav om brandmur, er det traditionelt en murstensvæg. Der findes i dag pladeløsninger, der er tyndere og bygger på, at luft kan passere bag en ildfast plade, så den køles. En anden variant er at bygge en væg med to ildfaste plader med stenuld imellem som varmeisolering.
Jeg tror, du tænker helt rigtigt. Du skal bygge en skakt gennem væggen, der kan klare varmestrålingen fra røgrøret. Typisk set køber man et godkendt røgrør, og i dets instruktionsbog står, hvordan denne skakt skal udformes.P Poosen sagde:Kaminen skal stå mindst 10cm fra brændbar bagvedliggende væg ifølge instruktionerne. Det vil den gøre, og da tolker jeg det som, at det teoretisk fungerer at have en almindelig gipsvæg bagved, hvis det skulle have været en fritstående røggaskanal ud fra toppen? Men nu skal røret jo gå ud på bagsiden af kaminen og direkte ind gennem væggen. Jeg burde jo så (tænker jeg) have brug for noget ikke-brændbart materiale nærmest omkring rørgennemføringen ind igennem væggen. Plus nogle cm sprække/luftspalte rundt om røret, som jeg vil isolere med en slags isoleringsmåtte?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvilket materiale er det og burde jeg skifte?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Isolering av vind, 60-talshus, vilket material bör jag välja och hur tjock isolering?
Isolering -
Vilket underlagsmaterial bör man välja?
Golv -
Vilket material bör användas på betongplatta
Isolering -
Isolera rör - vilket material bör jag använda?
Vatten & Avlopp