Hvilken er den bedste spærkonstruktion for L-formede bygninger, dvs. bygninger der går i vinkel og hvor huskroppene der mødes har samme bredde? Spørgsmålet vedrører sadeltag med ca. 35 graders hældning.
Da mener jeg hvor spærene fra to retninger mødes lige ved vinklen.
Der findes sikkert forskellige måder at konstruere dette på, men hvilken er den bedste metode hvis de to huskroppe der mødes i en vinkel er præcis lige brede (dvs. har nøjagtig lige store og ens spær)?
Findes der nogen konstruktionsplaner? Jeg har ledt og ledt efter forskellige løsninger men ikke fundet en eneste.
Omtrent sådan her mener jeg, men da søger jeg efter billeder hvor selve konstruktionen kan ses og ikke skjules af taget:
Hvordan ser plantegningen ud inde i lokalet?
Jeg bygger lige nu en lignende bygning, og jeg har valgt at have almindelige w-tagstole og bygge det ene tag færdigt og derefter møde det med vinklen. En eller to enklere "tagstole" lige der, hvor tagene mødes, skal jeg bygge på stedet for at få støtte under brædderne.
Min løsning bygger dog på, at du kan have en bærende væg (eller opdrift) mellem de to dele.
Jeg er ikke sikker på præcis, hvordan plantegningen bliver, da det ikke er mig, der skal bygge (spørger for en bekendt), men jeg får indtryk af, at de skal have det åbent lige ved vinklen. Mine overvejelser var at bruge hjørnespær, dvs. sætte en tagstolpe på diagonal mellem inder- og yderhjørne og derefter bruge halvspær for at udfylde fra begge af ydervæggens sider. Det føles som den enkleste metode, hvis de skal have det åbent nedenunder, men der er sikkert også andre løsninger. Derfor tænkte jeg at høre her
Ellers kan man jo gøre, som du mener, og bruge en afveksling i stedet, men det er måske mere omstændigt, jeg ved ikke. Så bliver loftet ikke ligeså åbent heller.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.