Har opdaget en gammel revne i skorstenen, da jeg fjernede en gipsvæg. At der skal være kslkbruk i pudsen, er der ingen tvivl om - spørgsmålet er, om jeg skal trykke noget andet ind mellem murstenene, hvor revnen er bredest (ca. 1-1,5 cm).
Jeg har læst, at der findes fugemasser på tube til dette - men jeg er usikker på, om det er så smart i en skorsten, der bruges til fyring (brændeovn om vinteren).
Revnen går ved siden af røg- og ventilationskanaler - så tæthed er ikke et problem i dette tilfælde.
Gammel murstensvæg med en synlig revne, gipsvæg er fjernet. Sprækken er ca. 1-1,5 cm bred, omgivet af rør og kabler.

Ser det ud sådan, så må det jo skyldes noget......jeg ville nok fjerne den øvrige puds og se, om revnen også går gennem stenene. Eller er der en anden slags "skævhed" der?

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Se det ud så der så må det jo bero på noget......jeg ville nok skrabe resten af pudset væk og se om revnen går gennem stenene også. Eller er der nogen anden slags "samling" der?
Mm. Min tanke også - formentlig skyldes det, at de skiftede rør til gaden for mange år siden og da gravede sig ned under huset ved den væg for at tilslutte - formentlig fyldt op igen forkert og fik en sætning (30 år siden..) på den anden side af væggen ses revnen ikke - vi har boet der i 12 år så det er gamle synder.. Jeg skal banke mere væk, så jeg kan se, hvor slemt det er...

Har banket ned langs revnen nu. Det er en naturlig lige sprække - ingen mursten der er sprukket.
Planen bliver nu at børste og vande - derefter skrabe nyt kalkmørtel ind og pudse!

Billede nedenfor af frilagt revne

• Revne i murværk med blotlagt underlag og eksponerede mursten.
Fast om ingen sten er sprækket så må der jo være noget ekstra påmureret selve primære stokken? Ellers ligger jo stenen i forband.

S Stefan1972 sagde:
Men hvis ingen sten er sprunget, må der jo være noget ekstra påmuret selve primære stokken? Ellers ligger stenen i forbandt.
Rigtigt observeret - medmindre de har muret skorstensstokken separat ved bygget i 1939, så må venstre side være muret op senere - det ses dog ikke på nogle af originaltegningerne.. men hele væggen er bærende. Måske har de åbnet en dør der en gang i tidernes morgen, som senere er blevet lukket igen..
Under alle omstændigheder - problemet er løst nu (det blev Weber 148 Hydraulisk kalkmørtel)

• En væg med synlige reparationsområder og rørinstallationer, delvist pudset, muligvis tidligere været en døråbning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.