Hej,
Jeg forsøger at lære om forskellige betonformer og deres egenskaber. Alt, hvad jeg har fundet frem til, er forkortelser uden forklaringer og kemiske formler, som jeg ikke engang håber på at kunne forstå.
Det, jeg søger, er hvordan jeg skal sætte en beton sammen med maksimal varmekapacitet, som ikke giver fugtig atmosfære indendørs, hvis jeg skulle undlade at lave en 100% perfekt dræning, som kan holde rigtig meget vægt og som tillader at sprøjtes på en armeringsramme.
Jeg har brugt en del timer på at forsøge at forstå vidunderet, der er som flydende sten, men der opstår kun flere spørgsmål bag hvert svar.
Jeg indser f.eks. at bæreevnen af en væg meget har med tykkelsen og armeringsopsætningen at gøre. Men også at formen på væggen spiller en rolle.
I mit tilfælde blev jeg inspireret af en video på youtube, jeg blev henvist til.
https://youtu.be/AI8fwnaTSmY
I stedet for en dome-konstruktion vil jeg lave to armeringsnetlignende konstruktioner, to vægge, som jeg læner mod hinanden i en bue, så det hele minder om en halvcirkel set fra siden.
Jeg har læst, at jeg også har brug for det rigtige fyldmateriale, for at væggene kan holde til meget vægt. Men så må jeg sandsynligvis støbe væggene for at gøre dem vægtbærende?
En anden måde at armere, som ikke handler om stenblokke og armeringsjern, som jeg har læst om, er at bruge cellulose, plaststrimler eller ståltråde for at lave en stærk konstruktion.
Er der nogen, der har en idé til, hvilken slags cement jeg skal vælge? Hvilke tilsætningsstoffer jeg skal have i? Kan man sprøjte beton eller er det kun cement, man kan sprøjte?
Tak for jeres tålmodighed og tak fordi du læste helt hertil.