Hej,

Jeg er ved at renovere en gammel lade, hvor vi lige nu er i gang med at reparere gavlen. Vi har midlertidigt sat nye støttebjælker op til den ene gavl. I den forbindelse vil vi gerne have den nye indgang i midten. Desværre sidder bjælken ("T" på billedet), som holder gulvet på førstesalen, omkring 60 cm fra kiplinjen. Derfor vil jeg gerne erstatte den med en limtræ- alternativt stålbjælke mellem de to andre lidt større bjælker, mellem bjælke A og B, hvor afstanden er 336 cm. Afstanden i længderetning på bjælke T er 367 cm, som I kan se på det andet billede. Bjælke T holder kun gulvet og er ikke forbundet med taget på nogen måde.

Jeg vil helst bruge limtræ, da jeg kan fastgøre en skydedørsbeslag på den. Dog vil jeg ikke have, at den bliver for tyk, da jeg gerne vil have 220 cm i højde på døråbningen. Den skal jo "bare" holde gulvet på førstesalen for en kommende festlokale.

I dag er der omkring 265 cm i højde, og jeg ved ikke præcis, hvor gulvet kommer til at lande, da vi skal støbe nyt.

Er der nogen, der kender forskellen på beregning af nødvendigt limtræ, eller som har et andet godt forslag til, hvad man kunne gøre?

Tak på forhånd, Peter

• Gammel lade under renovering med midtergavel, markerede søjler A, B og T, og et mål på 336 cm. Skitse viser ændringer for en ny indgang.
  • Gammel lade under renovation med støttestruktur; afmærket afstand 367 cm mellem to bjælker, C og D, til understøttelse af kommende festlokales gulv.
  • En gammel rød lade under renovering med midlertidige støttebjælker på den ene gavl og åben indgang. Byggematerialer og stiger ses foran.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.