Vi overtog et hus fra -65, som oprindeligt havde garage i kælderen (indkørsel fra gaden). Nogle år senere ifølge tegninger byggede man på indkørslen med en ny garagebygning, der sidder sammen med hovedbygningen. Garagen ligger i gadeniveau, men så er der en kulvert under betonloftet, som nås via en dør.

Garagen i sig selv blev opdelt i garage og depotrum med en væg imellem. Kulverten under garagedelen er støbt beton, men i den tilstødende kulvert (som man når gennem en 1x1 m åbning) under depotrummet er det kun jord. Manden, der boede her, havde tænkt at gøre det til en smøregrav (derfor sidder der en faststøbt trælue midt i depotrumsgulvet).

Vi rev trægulvet op, der lå på, og betonloftet i depotrummet er ikke færdigstøbt. Nu taler min kæreste om at tage nogen ind, der kan flydespartle eller støbe det, der mangler (ca. 5-10 cm), og kunne bruge som garage.

Men jeg er usikker på betonloftets tilstand. Det er hult nogle steder i garagebetonloftet, hvilket tyder på, at betonen kan være begyndt at slippe nogle steder. Jeg kiggede under depotrumsbetonloftet og noterede ret store fugtophobninger på undersiden. Jeg er usikker på, om det kommer ovenfra (lækage gennem betonloftet) eller fra jorden. Jeg har også set saltudfældning på oversiden på nogle pletter.

HVEM bør man kontakte for at få en kontrol af betontilstanden, før man påfører ny beton eller flydespartler? Måske overdrevet, men jeg vil nødig opleve, at det forværres.

Det bliver jo et kæmpe arbejde at gå ind og støbe eller fylde rummet under, men det er godt at kende risici og mulige foranstaltninger.

Tror ikke det ses så godt på billedet, så kan evt. tage et nyt billede.

• Plantegning af garage, opbevaring og kulvert med jordgulv; viser rumopdeling og placering af trapper.
  • Mørk kulvert under garage med ujævn jordbund og betonvægge, lys trænger ind fra åben åbning i loftet, der er fugtdannelser på væggene.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.