Er ved at udskifte nogle afløbsrør i 2 rum nede i kælderen, har brækket betonen op og gravet de gamle rør frem.
Lige nu ligger de gamle støbejernsrør i en blanding af sand og sten, som I kan se på billederne. Det er sådan mindst 1 meter ned i jorden.
Hvad ville I have gjort med underlaget, når man skal ned med plastrør på samme sted, for at være sikker på, at rørene ikke synker ned under betonen, når man har støbt.
Hvorfor frygter du, at nye for skal synke? De gamle støbejernsrør ligger jo stadig, sandsynligvis i korrekt niveau. Hvis det er tilfældet, foreslår jeg følgende. Fjern de gamle rør og skovl rent for en ny ledningsbund med plads til ny sand. Læg et lærred, såsom geotekstil, på bunden af rørgraven og ovenpå den et lag på ca. 7 cm sand og pak det godt. Herefter lægges nye plastrør, som omfyldes med mere sand op til den kommende betonplades bund. Pak det godt. Lærredet er for at forhindre, at sandet synker ned mellem grovere materiale gennem vibrationer, når man går på gulvet, eller hvis grundvandet midlertidigt når op, så der kan opstå sætning. Dette sagt ud fra dine billeder og jord med normal bæreevne, hvor huset ikke står på pæle på løs jord. Jeg anbefaler, at rørene lægges med 2 % fald, hvor det er muligt.
Hvorfor frygter du, at de nye skal synke? De gamle støbejernsrør ligger jo stadig, sandsynligvis i den rigtige niveau. Hvis det er tilfældet, foreslår jeg følgende.
Fjern de gamle rør og grav rent for en ny ledningsbund med margen til ny sand. Læg en dug som geotekstil i bunden af rørgraven og derefter et lag på ca. 7 cm sand og pak godt. Herpå lægges nye plastrør, som omringes med mere sand op til den kommende betonplades bund.
Dugen skal sikre, at sandet ikke synker ned mellem grovere materialer gennem vibrationer, når man går på gulvet, så der ikke opstår sætninger. Dette er sagt ud fra dine billeder og jord med normal bæredygtighed, hvor huset ikke står på pæle på løs jord. Jeg anbefaler, at rørene lægges med 2 % fald, hvor det er muligt.
Tak for udførlig forklaring, så bliver det sådan.
Jeg er nok bare ekstra nervøs, da man ikke vil have, at noget skal ske, når man først har støbt igen og lagt klinker på
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.