Hej,
Jeg er for nylig flyttet ind i et hus fra 1960 og har bemærket en mærkelig lugt i visse rum. Det lugter meget indelukket og minder om lugten af gammelt støv eller savsmuld. Jeg er begyndt at mistænke, at lugten kommer fra væggene og forsøger nu at identificere, hvordan de er konstrueret.
Jeg vedhæfter et par billeder nedenfor. Jeg mistænker, at det brune materiale er masonit eller tretex. Kan det passe? Men hvad kan det hvide materiale yderst være?
Væggen er en ydervæg (tegl) og jeg mistænker, at lugten kommer fra masonit/tretex-pladerne. Efter at have læst en række tråde her på forummet har jeg forstået, at gammel masonit/tretex kan afgive en gammel indelukket lugt. Jeg har bestilt en fugtmåler for at sikre, at jeg ikke har nogen vandskade.
Taknemmelig for al hjælp!
Jeg er for nylig flyttet ind i et hus fra 1960 og har bemærket en mærkelig lugt i visse rum. Det lugter meget indelukket og minder om lugten af gammelt støv eller savsmuld. Jeg er begyndt at mistænke, at lugten kommer fra væggene og forsøger nu at identificere, hvordan de er konstrueret.
Jeg vedhæfter et par billeder nedenfor. Jeg mistænker, at det brune materiale er masonit eller tretex. Kan det passe? Men hvad kan det hvide materiale yderst være?
Væggen er en ydervæg (tegl) og jeg mistænker, at lugten kommer fra masonit/tretex-pladerne. Efter at have læst en række tråde her på forummet har jeg forstået, at gammel masonit/tretex kan afgive en gammel indelukket lugt. Jeg har bestilt en fugtmåler for at sikre, at jeg ikke har nogen vandskade.
Taknemmelig for al hjælp!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,203 indlæg
Eternitplader var jævntykke og blev brugt der, hvor der var behov for ekstra brandsikring, f.eks. i fyrrum og garager. Det var jo ikke noget man strøede om sig med, for de var jo ikke billigere end andre materialer.
Kan man have forsøgt at fuldspartle treetex-pladerne, men når man ikke lykkedes med at få det jævnt, så satte man renoveringsgips ovenpå?
Apropos lugten af indelukket så har mange huse fra den tid mangelfuld ventilation sammenlignet med nutidens krav. Om sommeren stod vinduerne jo på klem, når man var hjemme, og det ikke regnede meget.
Kan man have forsøgt at fuldspartle treetex-pladerne, men når man ikke lykkedes med at få det jævnt, så satte man renoveringsgips ovenpå?
Apropos lugten af indelukket så har mange huse fra den tid mangelfuld ventilation sammenlignet med nutidens krav. Om sommeren stod vinduerne jo på klem, når man var hjemme, og det ikke regnede meget.
Synes det ser ud som treetex, renoveringsgips og spartel.
Det lyder som en rimelig forklaring. Tak!BirgitS sagde:
Eternitplader var jævntykkede og blev brugt, hvor der var behov for ekstra brandsikring, f.eks. i fyrrum og garager. Det var jo ikke noget, man strøede om sig med, da de jo ikke var billigere end andre materialer.
Kan man have forsøgt at spartle trætex-pladerne, men da man ikke lykkedes med at få det jævnt, satte man renoveringsgips ovenpå?
Angående lugten af indelukkethed, så har mange huse fra den tid mangelfuld ventilation sammenlignet med nutidens krav. Om sommeren stod vinduerne jo på klem, når man var hjemme, og det ikke regnede meget.
Ja, jeg har dårlig ventilation. Lugten er dog stadig, selvom vinduerne er åbne hele dagen. Grunden til, at jeg mistænker trætex-pladerne, er, at det lugter mest ved gulvlisterne og i den doseringshul, jeg fotograferede. Jeg fandt denne tråd, hvor folk ser ud til at have haft lignende problemer med trætex.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovere-innervaegge-60-tals-hus-masonit-lugt.377675/
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan detta vara asbest eller vad för väv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Kan detta vara asbest, eller vad är det för material?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad kan detta vara för toalettstol? Tillverkare
Badrum -
Vad är detta för slamavskiljare och hur ska den vara monterad
Vatten & Avlopp