Hej,
Jeg er for nylig flyttet ind i et hus fra 1960 og har bemærket en mærkelig lugt i visse rum. Det lugter meget indelukket og minder om lugten af gammelt støv eller savsmuld. Jeg er begyndt at mistænke, at lugten kommer fra væggene og forsøger nu at identificere, hvordan de er konstrueret.

Jeg vedhæfter et par billeder nedenfor. Jeg mistænker, at det brune materiale er masonit eller tretex. Kan det passe? Men hvad kan det hvide materiale yderst være?

Væggen er en ydervæg (tegl) og jeg mistænker, at lugten kommer fra masonit/tretex-pladerne. Efter at have læst en række tråde her på forummet har jeg forstået, at gammel masonit/tretex kan afgive en gammel indelukket lugt. Jeg har bestilt en fugtmåler for at sikre, at jeg ikke har nogen vandskade.

Taknemmelig for al hjælp!

• Elektriske ledninger og rød ledningsforbindelse i et hul i væggen med masonit eller tretex-materiale synlige rundt om hullet.
  • Et hul i væggen viser flere farvede elektriske ledninger og et lag af brunt materiale, muligvis masonit eller tretex, bag væggen.
Jeg synes det ser ud som 6mm renoveringsgips

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Hmm, det er dybere end det (over 10 mm). Det er svært at få gode billeder, men det ser ud til, at der er to lag af hvide materialer. Det inderste af dem ser ikke rigtig ud som gips. Lægger op et lidt mere indzoomet billede.

• Farvekodede elektriske ledninger i en rund udskæring i væggen med forskellige lag af hvidt materiale omkring.
Kan det være eternit? Det yderste lag ser ud som en ensartet tyk plade. Laget indenfor ser lidt mere uregelmæssigt ud.

Senest redigeret:
BirgitS
Eternitplader var jævntykke og blev brugt der, hvor der var behov for ekstra brandsikring, f.eks. i fyrrum og garager. Det var jo ikke noget man strøede om sig med, for de var jo ikke billigere end andre materialer.

Kan man have forsøgt at fuldspartle treetex-pladerne, men når man ikke lykkedes med at få det jævnt, så satte man renoveringsgips ovenpå?

Apropos lugten af indelukket så har mange huse fra den tid mangelfuld ventilation sammenlignet med nutidens krav. Om sommeren stod vinduerne jo på klem, når man var hjemme, og det ikke regnede meget.

• Synes
Burusu
  • Laddar…
Synes det ser ud som treetex, renoveringsgips og spartel.

• Synes
namnbyte og 3 andre
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Eternitplader var jævntykkede og blev brugt, hvor der var behov for ekstra brandsikring, f.eks. i fyrrum og garager. Det var jo ikke noget, man strøede om sig med, da de jo ikke var billigere end andre materialer.

Kan man have forsøgt at spartle trætex-pladerne, men da man ikke lykkedes med at få det jævnt, satte man renoveringsgips ovenpå?

Angående lugten af indelukkethed, så har mange huse fra den tid mangelfuld ventilation sammenlignet med nutidens krav. Om sommeren stod vinduerne jo på klem, når man var hjemme, og det ikke regnede meget.
Det lyder som en rimelig forklaring. Tak!

Ja, jeg har dårlig ventilation. Lugten er dog stadig, selvom vinduerne er åbne hele dagen. Grunden til, at jeg mistænker trætex-pladerne, er, at det lugter mest ved gulvlisterne og i den doseringshul, jeg fotograferede. Jeg fandt denne tråd, hvor folk ser ud til at have haft lignende problemer med trætex.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovere-innervaegge-60-tals-hus-masonit-lugt.377675/

BirgitS
Ja, selvfølgelig kan det lugte af træmateriale og andet, men det er jo godt at kunne afskrive enklere ting som dårlig ventilation, inden man begynder at rive væggene ned. ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.