Jeg er i gang med at overfladerenovere et rum i et hus bygget i 1955. Da vi fjernede fodlisterne, opdagede vi, at der sidder metalstænger i væggen, cirka 7-10 cm fra hinanden, i "listehøjde". De sidder dog ikke alle i samme højde, men varierer et par cm.

Nogle steder er de drevet ind i listerne, og andre steder har de bøjede dem for at kunne fastgøre listen.

Er der nogen, der ved, hvad de er til? Huset har en struktur af beton/letbeton.

Væg med en stålstift synlig ved fodlisten i et rum under renovering i et hus fra 1955 med betonkonstruktion. En nærbillede af en metalstav i en træliste, sandsynligvis en del af et ældre byggesystem i et hus fra 1955 med beton- eller letbetonvægge.

Formentlig noget man har fastgjort listerne i engang i tiden?

Det ser ud som liste-søm til beton.
Brugtes sandsynligvis, da de første lister blev sat op, bukkedes ved en senere tapetsering.

Der er vel egentlig intet galt i at bruge dem, men i dag synes jeg det er lettere at bore og plugge i betonen og derefter bruge skrue.

Her er en lakeret variant.

https://www.byggmax.se/listspik-lackad-vit-p22961

Dog har jeg aldrig forstået det, da jeg aldrig har stødt på en lakeret trådspik, hvor lakken sidder tilbage på hovedet (som er det eneste, man ser) efter at man har slået den ind...

Aha, du har nok ret, så lærte jeg noget nyt i dag også, tak!

Tak for svarene!

• Synes
TommyC
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.