Er det eternit eller er det sten? Måske marmor?

MultiMan
Ser ud til at være infarvet og poleret eternit: http://www.byggnadsvard.se/material/eterniten-på-väg-ut-ur-skamvrån

"Det blev ikke kun fremstillet tag- og facade-materialer af eternit. Specialbehandlede vægplader til køkken og badeværelse med et stort udvalg af farver og mønstre fandtes fra 1930'erne og fremad. Andre indretningsattributter er vindueskarme og bordplader, infarvede og polerede, så de ligner sort marmor."

• Synes
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Tak for tipset. Undersøgelsen fortsætter.

Sandsynligvis ikke, havde det været ægte sten, ville det have stået det i stedet for eternit, er med al sandsynlighed eternit.

Bedste svar

Hej Jimmy,
det der er desværre eternit: strukturen og udseendet på undersiden afslører det meget tydeligt. Ked af at skulle sige det!
//reptil

• Synes
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Ok. Yderst taknemmelig for jeres tydelige svar. Svigerfar svor ad mig, da jeg fremlagde påstanden om, at jeg troede det var eternit.... Trist at jeg havde ret så. Så lader jeg alle skruer blive siddende i vindueskarmene. Begyndte at skrue en ned i dag. Sad sammen med datteren på 5 år, da jeg tog den ned. Sad og rodede mistænksomt i støvet.....

Hej igen,
ja, de er jo ikke farlige så længe de sidder tilbage og er uskadt. Og forsøg at lade være med at tænke på og gå i panik over, at du og din datter eventuelt har indåndet støvet og vil blive supersyge på grund af det - selvfølgelig skal man have stor respekt for eternit men efter hvad jeg har læst og forstået, kræver det så meget mere eksponering end det for at blive farligt. Men jeg ved (ifølge egen erfaring med eternit) at det er let at bekymre sig.
//reptil

• Synes
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Ok. Ja altså. Du har vel ret i det du siger. Blir mest vred over at være blevet irettesat, da jeg først spurgte kære svigerfar, om det kunne være eternit. Skuffet over at jeg tog det han sagde så hurtigt uden at tænke selv. I dag, da jeg løsede skruerne i en af pladerne, syntes jeg ikke, det så ud som sten, da støvet løsrede sig i skruehullet. Heldigt at jeg kunne spørge jer her!

Vindueskarme af eternit hører vel heller ikke til det mest almindelige, fliser og rør er noget af det, jeg er stødt på mest, så min første tanke havde nok heller ikke været, at det var eternit. Og specielt ikke i et hus, der er bygget så sent som 1977 (jeg tror, eternit blev forbudt i 1982).

Held og lykke med resten af rejsen med det nyindkøbte hus! Min følelse er, at dette ikke er den eneste overraskelse, du kommer til at støde på. :) Håber dog, at de andre bliver mere behagelige.

god lørdag,
reptil

• Synes
Fadai og 1 anden
  • Laddar…
Tak

Alle vindueskarme er nu nedmonteret, men med alle beslagene stadig fastskruet i karmene. Huset blev bygget samme år, som de lukkede fabrikken i Lomma, og den "store skandale og tragedie" blev opdaget.
Masser af arbejdere fik stenlunge eller kræft og døde på grund af arbejdet der.
Tilsyneladende fik jeg nogle af den sidste årgang, der blev produceret.

Årets trådlyft!!!!
Kiggede rundt blandt gamle tråde og fandt denne. Jeg har præcis de samme brædder. Huset bygget -76. Jeg vaskede dem af og lader dem være indtil videre, men jeg stirrer på dem et par gange om ugen De skal ned!

• Synes
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
evojenza sagde:
Årets trådlyft!!!!
Kiggede rundt blandt gamle tråde og fandt denne. Jeg har nøjagtig de samme brædder. Huset bygget -76. Jeg vaskede dem af og lader dem være indtil videre, men jeg stirrer på dem et par gange om ugen. De skal ned!
Ikke behøver du tænke så.............Hvis de sidder der og ikke generer, så bliver du jo ikke syg af det. Syg kan du muligvis blive, hvis du maler dem ned til støv og lukker dig inde i et rum og indånder dette i flere år. Da kan du muligvis blive ramt af ubehageligheder. Men ikke engang det er sikkert.

Stefan1972 sagde:
Inte behøver du tænke sådan.............Sidder de der og ikke generer, så bliver du jo ikke syg af det. Syg kan du muligvis blive, hvis du maler dem ned til støv og lukker dig inde i et rum og indånder det i flere år. Så kan du muliggvis blive ramt af ubehageligheder. Men ikke engang det er sikkert.
Hej. Nja, jeg er jo ikke livræd for det. Er tømrer i grunden og er velbevandret i asbestens være eller ikke være.
Lidt skræmmende er, at vi importerer cementvarer fra kina med asbest i :thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.