Hus fra -’54 hvor jeg har boet i næsten 1 år og fikser i samt opdager ting i mellemtiden.

På øverste etage, over i et lille skab gemmer sig en eller anden slags cisterne.. beholder?!

Cistern med rørforbindelse i et loftsrum, omgivet af trævægge og bjælker. Røret ser ud til at være tilknyttet cisternens top.

En hånd peger mod et område over en garderobedør i et rum med lyserøde og hvide vægge, hvor der muligvis er en skjult beholder eller cistern.

Der går et rør til/fra den. Over den, over dette tag er der det kolde loftsrum.

Har ikke tjekket ovenfra, heller ikke begyndt at kigge på hvor røret fører hen.

Tænker at det kan være en eller anden form for udligningskammer men for hvad? Hvis ikke.. kan det være noget farligt?

Tænker ligesom at nogen kan have et oplagt svar eftersom det kan være en åbenlys ting. Men hvad ved jeg. Sætter pris på råd, idéer, feedback.

Ekspansionsbeholder til varmesystemet?

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
Hmm ja why not, et expansionsbeholder. Tak for den. Ved ikke hvordan systemet fungerer mere end at jeg har fjernvarme, udlufter radiatorer, kan regulere trykket nede i kælderen. Men det kan jo være sådan!

Det ligner en ekspansionsbeholder. Men så plejer der også at være en udluftning op gennem taget. Og "tilloppet" fra varmesystemet plejer at komme ind nedefra.

• Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
tommib
Kig på kvisten om der kommer et rør op fra den. Der plejer at være et åbent rør op gennem taget.

Har huset tidligere haft en form for fyringsopvarmning?

Hvis du har fjernvarme i dag, kan den beholder være frakoblet.

• Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ok så ved jeg, hvad jeg skal kigge efter - mulig udluftning og et tilløb altså, tak!

H hempularen sagde:
.,expansionskärl..då brukar det även vara en avluftning upp genom taket. Och ”tilloppet” från värmesystemet brukar komma in underifrån.

Kom lige i tanke om, at der var et lille rør, der stak op på den side af taget. Så har vi to gode råd om at søge på den sk.avluftningen der!

Absolut, huset har været opvarmet i løbet af dets levetid.

Meget interessant om netop dét kar opfylder en funktion eller ej. Tak - må fejlfinde!

Dette bliver spændende. (Vender tilbage)

tommib tommib sagde:
.. plejer at være et åbent rør op gennem taget.

Har huset tidligere haft en form for opvarmning med ild?

Hvis du har fjernvarme i dag, kan det der kar være afkoblet.

Er det forbundet til varmesystemet? Folk plejer at være dovne og lade ekspansionsbeholderen blive, når den tages ud af drift. Jeg fandt to af forskellige årgange på loftet. Den tredje i fyrrummet er stadig i drift.

• Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Jaså du fandt flere sådanne ha! Det skal blive interessant at se, om det overhovedet er tilsluttet / har nogen funktion. Ville personligt se frem til at kunne rive det ud. Men som jeg har fået råd, skal jeg tjekke, om et rør, jeg kender til (afluft), går fra beholderen til taget. Og hvis der er et andet rør tilsluttet. Sætter pris på feedbacken.
imported_Benno imported_Benno sagde:
Er det tilsluttet

Vi havde exp. kärlet på loftet da vi købte her. Da jeg tog det ud af drift og begyndte at save røret til det, sprækkede koblingen på kärlet, så det væltede, på grund af vibrationerne fra saven. Alt var næsten helt gennemrustet. Havde enormt held med, at jeg koblede det fra lige der.

• Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ha! Min forhåbning er, at det er ubrugt skrot. Det bliver sjovt at .. tja rive det ud gennem væggen. Har fået gode råd. Identificerer rørerne og så se, om det er i drift eller ej. Vender tilbage.
H hempularen sagde:
Da jeg tog det ud af drift og begyndte at save røret til det, så sprang koblingen på karret, så det væltede,

Kiggede på en udluftningsrør på taget i dag

Et afluftningsrør på et tag nær en murstensvæg. Røret har en bøjning og er omgivet af tagsten og mos. En blå enhed er fastgjort til røret.

og situationen under taget

Et grønt rør går gennem isolering og støbt materiale under et trægulv på et loft. Rørledningens formål er ukendt, mulig forbindelse til en tank. Loft med to synlige rør, isolering og murværk, hvor der ses tegn på lækage.

MEN kom ikke meget længere i dag

1. Skulle have brug for at grave i kutterspånet for at nærme mig sandheden om det lille rør hører til ståltanken.. kan være det som er indstøbt dog(?)
2.
selvfølgelig ville det være godt virkelig at få armen ordentligt indunder (hvor jeg tog billede af tanken) for at identificere andre mulige rør og forbindelser

!!!
Så, at TAGET LÆKKER
Underbeklædning viser vandlækage på trætag og spåner, med synlige sorte pletter og fugt.
mens jeg var på den kolde loft, så I forstår, at mit fokus skiftede helt til tagudskiftning
(anden tråd passende snart til 100%)

Vil i hvert fald først kunne komme frem til noget med jeres hjælp og få feedback på vejen.

Jeg vil opdatere tråden med flere billeder næste gang, så vi ser alle rørene! Vil helst have åbæket væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.