Hej.
Behøvede at skifte det indvendige loft i mit murstenshus fra 1930'erne. Det er pudset på ydersiden af murstenene (to mursten tyk væg)

Når jeg river det gamle indvendige loft ned, så det ud som på billedet, dog med lidt løs gammel puds, der var faldet ned. Bør man pudse det igen med kalkpuds, kan man ignorere det, eller findes der en anden praktisk løsning at gøre, før jeg sætter et nyt indvendigt loft op?

Jeg værdsætter al hjælp 🙏

• Gammelt innertag af træbjælker og mursten med falmede pudsrester i et hus fra 1930'erne, set nedefra.
Karrock
Tænker du på, at der er lidt sparsomt med mørtel? Det er vel ikke usædvanligt, at det ser sådan ud på "siden som aldrig skal ses". Murstensfladen, der ses her, har vel aldrig været pudset? At supplere mørtlen er vel næppe nødvendigt, medmindre det er meget trækfuldt.

Karrock Karrock sagde:
Tænker du på, at der er lidt sparsomt med mørtel? Det er vel ikke usædvanligt, at det ser sådan ud på "siden, der aldrig skal ses". Tegloverfladen, der ses her, har vel aldrig været pudset? At supplere mørtlen behøves vel ikke, medmindre det er meget træk.
Ja præcis. På den anden side af rummet sidder det meste af pudset stadig fast. Jeg har mærket nogle steder, at der er lidt træk, så det ville være rart kun at skulle fikse lige der. Lige der mangler det også på ydersiden.

Tænker at de antageligvis har pudset hele væggen op, når de alligevel var i gang, men som du siger er det måske ikke så vigtigt, hvis man reparerer de steder, hvor der mangler mørtel. Tak for svaret.

A
L latsson sagde:
Hej.
Behövde byta loftet på mit teglhus fra 1930'erne. Det er pudset på ydersiden af teglene (to mursten tyk væg)

Når jeg river det gamle loft ned, så det ud som på billedet, dog med lidt løs gammel puds, der er faldet ned. Bør man pudse dette igen med kalkpuds, kan man lade være, eller findes der en anden nem løsning, før jeg sætter et nyt loft op?

Jeg sætter pris på al hjælp 🙏
Du behøver ikke pudse overfladen, men det er aldrig en dårlig idé at fylde fugerne mellem stenene for at forstærke det og undgå træk, hvis det er et problem.
Fjern alt løst mørtel og fuge murværket igen, så bliver det godt😊

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.