4,102 læst ·
42 svar
4k læst
42 svar
Hvordan bygge en bro i en indsø?
Billedet viser fundamentet til en gammel bro. Den bro ønsker jeg nu at genskabe til en fungerende badebro. (Jeg husker tydeligt, at der har været en komplet bro, men dengang ejede min familie ikke denne ejendom. Så jeg var aldrig tæt på den gamle bro og kan ikke sige, hvordan den var konstrueret.)
Broen skal ikke tages ind om vinteren. Jeg er nybegynder med broer og er taknemmelig for alle tips og råd. Cirka så langt er jeg kommet i mine egne tanker:
Oven på de eksisterende synlige sten behøves der en trækonstruktion. Den kan delvist fastgøres i stenene, men har også brug for yderligere fastgørelsespunkter. Længere ude, hvor stenene ligger et stykke under vandoverfladen, kan jeg have enten fast bro eller flydebro. Uanset hvad, skal jeg forankre den i bunden på en eller anden måde. Til dette ser jeg væsentligt tre metoder, men jeg er usikker på, hvor gennemførlige de er:
1. Pæling. Man kan pæle jern/stålpæle eller imprægnerede trækpæle. Men hvordan pæler man derude? Gravemaskine med lang arm og pæleaggregat kunne fungere. Men finder jeg en entreprenør, der både har sådan udstyr og er interesseret i det job, langt ude på landet i det nordlige Blekinge?
2. Stenkiste. Man kan snedkerere en stenkiste eller købe færdige glasfiberbure. Men hvordan får man stenen ud til at fylde den med? Jeg tror standardsvaret er at pramme stenen, men det fungerer jo ikke i en indsø. Desuden læser jeg nogle gange, at stenkisten også helst skal pæles.
3. Jordskrue. Burde fungere godt, når den først sidder der. Men hvordan monterer man den? Er det det samme der, at den, der skal montere, forventer, at man kan pramme udstyr/platform til monteringsstedet?
Jeg kan jo ikke være alene om at bygge en bro i en indsø, synes jeg, men finder forbløffende lidt information om det.
Broen skal ikke tages ind om vinteren. Jeg er nybegynder med broer og er taknemmelig for alle tips og råd. Cirka så langt er jeg kommet i mine egne tanker: