4,102 læst ·
42 svar
4k læst
42 svar
Hvordan bygge en bro i en indsø?
Billedet viser fundamentet til en gammel bro. Den bro ønsker jeg nu at genskabe til en fungerende badebro. (Jeg husker tydeligt, at der har været en komplet bro, men dengang ejede min familie ikke denne ejendom. Så jeg var aldrig tæt på den gamle bro og kan ikke sige, hvordan den var konstrueret.)
Broen skal ikke tages ind om vinteren. Jeg er nybegynder med broer og er taknemmelig for alle tips og råd. Cirka så langt er jeg kommet i mine egne tanker:
Oven på de eksisterende synlige sten behøves der en trækonstruktion. Den kan delvist fastgøres i stenene, men har også brug for yderligere fastgørelsespunkter. Længere ude, hvor stenene ligger et stykke under vandoverfladen, kan jeg have enten fast bro eller flydebro. Uanset hvad, skal jeg forankre den i bunden på en eller anden måde. Til dette ser jeg væsentligt tre metoder, men jeg er usikker på, hvor gennemførlige de er:
1. Pæling. Man kan pæle jern/stålpæle eller imprægnerede trækpæle. Men hvordan pæler man derude? Gravemaskine med lang arm og pæleaggregat kunne fungere. Men finder jeg en entreprenør, der både har sådan udstyr og er interesseret i det job, langt ude på landet i det nordlige Blekinge?
2. Stenkiste. Man kan snedkerere en stenkiste eller købe færdige glasfiberbure. Men hvordan får man stenen ud til at fylde den med? Jeg tror standardsvaret er at pramme stenen, men det fungerer jo ikke i en indsø. Desuden læser jeg nogle gange, at stenkisten også helst skal pæles.
3. Jordskrue. Burde fungere godt, når den først sidder der. Men hvordan monterer man den? Er det det samme der, at den, der skal montere, forventer, at man kan pramme udstyr/platform til monteringsstedet?
Jeg kan jo ikke være alene om at bygge en bro i en indsø, synes jeg, men finder forbløffende lidt information om det.
Broen skal ikke tages ind om vinteren. Jeg er nybegynder med broer og er taknemmelig for alle tips og råd. Cirka så langt er jeg kommet i mine egne tanker:
Oven på de eksisterende synlige sten behøves der en trækonstruktion. Den kan delvist fastgøres i stenene, men har også brug for yderligere fastgørelsespunkter. Længere ude, hvor stenene ligger et stykke under vandoverfladen, kan jeg have enten fast bro eller flydebro. Uanset hvad, skal jeg forankre den i bunden på en eller anden måde. Til dette ser jeg væsentligt tre metoder, men jeg er usikker på, hvor gennemførlige de er:
1. Pæling. Man kan pæle jern/stålpæle eller imprægnerede trækpæle. Men hvordan pæler man derude? Gravemaskine med lang arm og pæleaggregat kunne fungere. Men finder jeg en entreprenør, der både har sådan udstyr og er interesseret i det job, langt ude på landet i det nordlige Blekinge?
2. Stenkiste. Man kan snedkerere en stenkiste eller købe færdige glasfiberbure. Men hvordan får man stenen ud til at fylde den med? Jeg tror standardsvaret er at pramme stenen, men det fungerer jo ikke i en indsø. Desuden læser jeg nogle gange, at stenkisten også helst skal pæles.
3. Jordskrue. Burde fungere godt, når den først sidder der. Men hvordan monterer man den? Er det det samme der, at den, der skal montere, forventer, at man kan pramme udstyr/platform til monteringsstedet?
Jeg kan jo ikke være alene om at bygge en bro i en indsø, synes jeg, men finder forbløffende lidt information om det.
Senest redigeret:
Flydebroer lægges ofte med forskellige typer af ankre på bunden. Den præcise udformning varierer, det kan brobyggeren hjælpe dig med, men krydsvis med betonvægte f.eks.
Glem ikke, at du skal sende en anmeldelse til Länsstyrelsen!
Glem ikke, at du skal sende en anmeldelse til Länsstyrelsen!
Jeg finder ingen "brobygger" i disse trakter, og må nok derfor tænke selv, er jeg bange.G Genomklok sagde:
Ja, processen med regionsrådet har jeg styr på.
Pålning med imprægnerede træstolper og stålstænger gør min bonde med traktor eller gravemaskine. De glider let ned i underlaget, når der lægges vægt på. Han slår ned stolpen de første centimeter kun for at den skal stå lige.
Mener du, at man (efter at have stillet den lige) bare trykker pælen nedad med skovlen? Eller misforstår jeg dig?pacman42 sagde:
Mmm.. okay. Tak. Interessant. Stenene ligger ikke overalt, så de udgør nok ikke noget problem i sammenhænget.pacman42 sagde:
Jeg er ingen ekspert på dette, men følelsen jeg får er, at hvis det er så let at trykke ned stolperne, vil isen siden løfte op broen, med stolper og det hele.
EDIT: Men en flydebro burde det fungere for.
Personligt havde jeg sat en gabionbur der og fyldt den med sten. Derefter justeret broen lidt hvert år ud fra hvordan isen havde flyttet på buret (som regel ingenting i en insø hvis vi ikke taler om de rigtig store).
Ja, det var det, jeg mente med glasfiberbure i mit alternativ 2. Men det føles udfordrende at fylde sten, når man ikke kan transportere det dertil på en effektiv måde. Køre et par sten ad gangen i en jolle... det kan man blive ved med meget længe i så fald.pacman42 sagde:
Hvor lang bro forestiller du dig? Stil en eka udenfor og læg en landgang til den, så du kan gå ud med sten i spande. Eller læg en flåde ud. Eller læg et par stokke, som du lægger landgangen over og skruer nogle skruer i. Der er mange måder.
Sammenlignet med den video har jeg et godt udgangspunkt. Jeg har jo stenene på plads allerede. Jeg kan snedkerere en ramme rundt om stenene bare, så har jeg forankring på plads til broens indre del, på tilsvarende måde som i videoen.B Bonafluff sagde:
Men hvordan forankrer man den ydre del? Det fremgår ikke i videoen, den er uden for billedet.
Den ydre del er jo en bro med tønder, der kan flyde op og ned. De er bare en almindelig flydebro, der har brug for noget godt at sidde fast i land.WaldenWoods sagde:
Sammenlignet med den video har jeg en god startposition. Jeg har jo stenene på plads allerede. Jeg kan bygge en ramme rundt om stenene bare, så jeg har forankring på plads for broens indre del, på tilsvarende måde som i videoen.
Men hvordan forankrer man den ydre del? Det fremgår ikke i videoen, den er uden for billedet.
Og hvis man er smart, bygger man den, så den kan lægges over den indre del om vinteren. Bare at vinsje den op, hvis man forbereder for det.B Bonafluff sagde: