Jeg er i gang med badeværelsesbyggeri i kælderen i et fritidshus (vestkysthytte fra -66). Min tanke er at trække PEX (rør i rør, 25mm) og fleksibel slange 16mm til strøm gennem træbjælkelaget. De fleste bjælker er ca. 155x55 + en ekstra regel ifølge billedet på 25x55. Bjælkelaget ligger med cc 60 og spændvidde på 5,1m.

Nu overvejer jeg, om det er bedst at gå gennem den ekstra regel, eller om jeg skal gå tættere på midten af hovedbjælken ifølge
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/

Kan den ekstra regel have nogen videre indflydelse på styrken?

Tak på forhånd!

• Trækonstruktion med en tommestok, der måler højden på en bjælke i en kælder under ombygning.
E
Bor hvor du vil, der det er lettest. Hvis bjælkelaget er så snævert dimensioneret, at en række borehuller ville påvirke bære evnen, så kunne du måske overveje at møblere langs ydervæggene også.

• Synes
Lars48
  • Laddar…
Midt i hovedbjælken er bedst, men som Emil skriver, vil det holde, uanset hvor du borer, det er relativt små huller, værre hvis du skal igennem med et 110 afløbsrør.

Protte

Det var tydeligt ang hvor jeg kan bore! :)
Ngn som kan svare ang den ekstra regel, gør den ngt for holdbarheden?

E
Det kommer an på, hvordan den er fastgjort i bjælkelaget. Det gør derimod hverken til eller fra, om du borer i den eller ej, bortset fra at du skal bore gennem mere træ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.