Har et trappehul i vores 40'er rækkehus, der i dag måler ca. 700x1850mm, med en gulv-til-gulvhøjde på ca. 2400mm = stejl trappe! Vi har tænkt os at udvide hullet en smule for derefter at indbygge en trappe, der bliver mindre farlig.
Hullet går gennem et armeret betonbjælkelag, ovenpå hvilket der ligger et trægulv med reglar. Inklusive gulvet er bjælkelaget ca. 290mm tykt, og betonen udgør ca. 150mm af dette. Den udvidelse vi har tænkt os at lave skal ligge i hjørnet af den ene langside og måle ca. 750x250mm. Først havde jeg tænkt mig at frem med borehammeren og lave en række små huller for derefter at bryde op, og derefter bruge reparationscement for at få overfladen glat og fin. Jeg har set, at man i andre lignende rækkehuse i området har lavet en lignende løsning, selvom man måske ikke har åbnet præcis samme sted, som vi har tænkt. Nu har min rationelle side alligevel stoppet mig lidt.
Tænkte jeg ville høre, hvad forumejerne synes her. Bør jeg tage en konstruktør og huludskærer ind til dette arbejde, eller kan jeg gå i gang selv med god samvittighed? Hvad ville I have gjort?
Hvad angår styrken tør jeg ikke have en mening. Men der er vel risiko for, at du har ekstra armering nær kanten, og hvis du skærer den, vil styrken blive forringet.
Jeg ville nok tage en prisopgave fra et betonborefirma. Det bliver meget finere huller, hvis det skæres. Jeg tror også, at man kan leje en betonsav.
Hvad angår styrken tør jeg ikke have en opfattelse. Men der er vel en risiko for, at du har ekstra armering tæt på kanten, og hvis du skærer den over, forringes styrken.
Jeg ville nok få en entreprenør til at give et tilbud på en betonhulsavningsfirma. Hullerne bliver meget pænere, hvis de saves. Jeg tror også, man kan leje en betonsav.
Nej, og det er vel svært at vide, hvis man ikke er bygningsingeniør.. Måske er det alligevel bedst at få nogen ud for at se på det. Jeg fik fat i et dokument fra kommunen, hvor der står beskrevet, hvad etagedækket er lavet af:
"Etagedækkets materiale, dimensioner, isolering, forstærkningsanordninger: 13-16 cm armeret btg, 10 cm fyld af høvlspåner, trægulv på regler."
Det er tvivlsomt, at man kan bruge den tegning, jeg fik, som yderligere grundlag for en detaljeret styrkeberegning, men jeg vedhæfter den med en markering af, hvor åbningen skal forstørres.
Redigering
Af en eller anden grund forsvinder farven på min markering, når jeg gemmer billedet. I hvert fald har jeg tegnet et lille rektangel til venstre for trappen.
Du har brug for at få fat i en armeringstegning for at vide det med sikkerhed. Alternativet er at bruge en metaldetektor til at spore jernet. Jeg tror dog, at risikoen er meget stor for, at der ligger jern tæt på åbningens kant. Uden at have fået klarhed over det ville jeg afholde mig fra at bore i betonen. Hempularen har ret i, at betonskæring bliver meget pænere. Har I ikke overvejet at ændre retning på trappen og på den måde få et længere trappezøb uden problemet med hulning?
Ja nu har jeg også hørt, at bilning kan medføre for meget vibrationer, hvilket kan svække gulvet. Måske må det blive savning i stedet...
Som jeg har forstået det, er der to muligheder - tør- eller vådsavning. Pointen er, at jeg ikke vil have, at vand strømmer over bjælkelaget, da det ville betyde skader på trægulvet, der ligger der. I så fald må det blive tørsavning og sørge for at plastre grundigt til og måske leje en luftrenser?
Hvordan mener du @justusandersson? Det er jo svært at beskrive vores problem uden en skitse, så her kommer en enkel en. Det store problem er nok, at vi har meget begrænset plads under alle omstændigheder. Ellers ville vi gerne have sat en normalbred og -stejl trappe ind..
For at teste min variant skal man lave en skaleret tegning. Planen og sektionen stemmer jo ikke. Det ser man tydeligt. Med en trinshøjde på 17 cm kan man lave tre trin uden for åbningen uden at slå hovedet i loftet.
Spontant ville jeg sige, at man bør tænke sig om en ekstra gang, før man laver dette hul, selvom det ikke er så stort. Sandsynligvis spænder bjælkelaget parallelt med trappehullet, hvilket betyder, at der ligger ekstra armering på hullets langsider, såkaldte "support bands", som har funktionen at bære stykket over hullet. Men det kan selvfølgelig fungere at bare skære hullet op, men konsekvensen kan blive kedelige revnedannelser på grund af momentomfordeling i bjælkelaget.
Hvad jeg har forstået, er der ingen armeringstegninger?
Jeg hælder nok mere til justus' forslag om at arbejde med selve trappens udformning. Ville en L-trappe kunne fungere, som starter under KPR i kælderen. Burde man ikke kunne få et "ekstra" trin i kurven udover dem, som justus nævner?
Hvis hovedproblemet er trappens hældning, kan I vende den 180 grader uden at ændre hullets størrelse. Vedhæftede billeder er kun principskitser.
[billede]
[billede]
Tak for forslaget! Problemet er dog, at bjælkelaget er ca. 300 mm tykt, gulv-til-gulv ca. 2450 mm, hvilket betyder, at gulv-til-loft-højden dernede er ca. 2150 mm. Under loftet er det altså knapt, vi kan få ind et trappetrin overhovedet. Præcis som @tobbbias skriver, må vi i så fald åbne hullet i længden, med temmelig meget.
@Jarlingar Okay, så du tror ikke, at en novice kan sætte en diamantklinge på en vinkelsliber og få et tilfredsstillende resultat på den måde?
@bossespecial Det siger du? Ikke hvad, jeg har fundet. Jeg vil tjekke med Byggemyndigheden i næste uge, men husene er fra -44, så jeg er ikke for optimistisk omkring, om så nøjagtige tegninger findes. Eller hvad tror du?
Som jeg skrev ovenfor, bliver det svært at få noget, der er mere sikkert end det, vi har i dag. Vi har kigget på en U-trappe, der starter og slutter på tværs mod trappehullets ene langside. Men denne ville trinene langs ganglinjen (og så har ganglinjen helt imod standard flyttet nærmere væggen for at "hjælpe" trappen) blive ca. 22 cm, og trinhøjde på ca. 24,5 cm. Føles sådan. Lykkes det at åbne denne klods, vi taler om, får vi en trindybde på ca. 24-25 cm (samme trinhøjde), hvilket i det mindste betyder, at vi lykkes med at ramme en standard, hvad angår trapper...
Hvad er det for et rum nedenfor trapphullet, direkte højre for hoveddøren? Denne del vil jeg mene, at du kan åbne op uden at tænke på armeringen i bjælkelaget, hvis det nu er en del af bjælkelaget?
Et andet alternativ er blot at fase betonen for at få det sidste trin, da skærer du ikke nogen jern, da disse ligger i underkanten. Du har jo meget gratis iom overbygningen?
@bossespecial Der har vi soveværelse på overetagen, som allerede i dag er i den mindste størrelse. Det er overetagen, der begrænser os mest, samtidig med at vi vil undgå at starte projekter, der indebærer store ændringer på begge etager.. For at åbne til højre kræves det, at vi planlægger de to rum, vi har på højre side af indgangen, og til venstre for indgangen, ved siden af gangen, er der stue, hvilket gør, at vi er lidt begrænset til venstre også. I længden er vi igen begrænset af soveværelserne - døren til det ene ligger kun ca 10cm fra hullets ene kortside i dag.
Hvor mener du præcist, man kan fase ud? Der hvor den tænkte kant er? Er det ikke sværere at få en rektangulær bit ud, som desuden er plan, end at save hele kanten væk?
@Jarlingar Alright.. Og at bore tror jeg ikke er en mulighed. Vil ikke generere for meget vibration.
Ok, på planen så det ud til at være en garderobe som man evt. kunne ofre? Det er sværere og mere kompliceret at fjerne, men samtidig kapper man ikke jernene. At overfladen er ujævn kan du løse med flydespartel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.