Sidder i en kedelig situation, hvor jeg lige er blevet færdig med næsten al omlægning af ventilationen samt bygning af isoleret kasse for at kunne flytte det grimme og brummende FTX-aggregat fra køkkenet til loftet. Skulle nu tage fat i det sidste led, og da jeg åbnede op gulvet ser jeg, at den løsning, jeg stille og roligt regnede med ville fungere, måske ikke kommer til at gøre det.
Ventilationskanalen, der kommer ud af væggen under bærelinjen, skal op i den åbnede væg over bærelinjen. Jeg ville altså have brug for at lave et hul på ca. 130 mm i den 220 mm høje og 3,6 m lange bærelinje, som fra hvad jeg kan vurdere, bærer hele rummet (den ser desværre ikke ud til at hvile på nogle lodrette bærende stolper).
Findes der en smart og frem for alt sikker måde at løse dette på? Eller skal jeg udvide væggen for så at føre ventilationskanalen forbi bærelinjen helt enkelt?
OPDATERING #1:
Lavede lige et 80 mm hul i syllen (den liggende regel) for at se, hvad der er der, og bemærker, at det jeg tror er en bærelinje, kun er 3 cm tyk - er det ikke lidt lidt for en bærelinje, der skal bære et beboelsesrum på 3,6 m på den ene side og et badeværelse på den anden?
OPDATERING #2:
Efter at have gravet rundt i isoleringen gennem det lige opborede hul, er jeg kommet frem til, at bærelinjen kun bærer selve beboelsesrummet samt at den ganske vist ikke ligger på nogen regel, men er blevet sømmet mod alle de regler, som den ligger op ad. Tror jeg lander i at forstærke fastgørelsen af bærelinjen til de to tilgrænsende regler og derefter med god samvittighed save op til ventilationskanalen.