Hvordan beregner man, hvor stor vægt en konstruktion kan bære?
Jeg skal opstille et spabad, der vejer 2500 kg, når det er maksimalt belastet.
Spabadets mål er 230x230 cm. Det skal stå midt på konstruktionen.
Konstruktionen har også skråstivere 45x95 i hvert felt (Ej med på billedet).
Reglarne hviler på indersiden mod et eksisterende regelværk.
Terrassebrædder 28x120
Regel dimension 45x145 (Dobbelt på midten)
13 stk betonfundamenter 50 cm på pakket sand
Stolper 95x95
Holder dette mon? Overdimensioneret? Underdimensioneret?
Jeg skal opstille et spabad, der vejer 2500 kg, når det er maksimalt belastet.
Spabadets mål er 230x230 cm. Det skal stå midt på konstruktionen.
Konstruktionen har også skråstivere 45x95 i hvert felt (Ej med på billedet).
Reglarne hviler på indersiden mod et eksisterende regelværk.
Terrassebrædder 28x120
Regel dimension 45x145 (Dobbelt på midten)
13 stk betonfundamenter 50 cm på pakket sand
Stolper 95x95
Holder dette mon? Overdimensioneret? Underdimensioneret?
Senest redigeret:
Der findes lidt på nettet, som man kan dimensionere trækonstruktioner med. Träguiden eksempelvis.
Det man vel bør sørge for er at have tilstrækkeligt med punktfundamenter under. Stolper og punktfundamenter holder nok uden problem, jorden under kan være problemet dog. Ofte placerer man punktfundamentet på en betonplade, som så ligger på sandet for at få op bæreevnen. Hvor meget kraft den kan tage op vertikalt afhænger dog meget af underlaget og kan være svært at gætte sig til. Jeg ville nok gætte mig til, at 4 punktfundamenter på betonplader og sand under burde kunne holde 2500 kg uden større problemer.
Vil der blive bygget noget andet ovenpå, som kunne tænkes at tage skade, hvis det synker nogle mm over tid?
Det man vel bør sørge for er at have tilstrækkeligt med punktfundamenter under. Stolper og punktfundamenter holder nok uden problem, jorden under kan være problemet dog. Ofte placerer man punktfundamentet på en betonplade, som så ligger på sandet for at få op bæreevnen. Hvor meget kraft den kan tage op vertikalt afhænger dog meget af underlaget og kan være svært at gætte sig til. Jeg ville nok gætte mig til, at 4 punktfundamenter på betonplader og sand under burde kunne holde 2500 kg uden større problemer.
Vil der blive bygget noget andet ovenpå, som kunne tænkes at tage skade, hvis det synker nogle mm over tid?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis c/c afstanden mellem bjælkerne er 600 mm, mellem bærlinerne 1200 mm og mellem plintarna 1200 mm, så er dine tænkte dimensioner lige akkurat tilstrækkelige. Jeg foreslår, at du går op et trin, når det gælder bærlinerne til 45x170.
Bærlinjerne er allerede sat. Jeg kan tilføje flere bjælker, hvis det hjælper?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, dobbelt 45x145 bliver godt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Holder dette til et spabad?
Bygningsfysik -
Er i gang med at fjerne karm og regler for inderdør. Kan denne være bærende? (se billeder)
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hjælp! Holder min kældervæg til dette?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur förhåller man sig till detta vid husletande?
Köpa & Sälja hus -
Håller detta för att bestrida faktura?
Juridik