Ved ikke om det virker at vedhæfte pdf-filer, men jeg gør et forsøg.
Jeg vil bygge et vind-/regnskjul til mine heste i folden og overvejer om min plan holder. Bemærk at jeg er 0(1)8'er og opvokset i lejlighed, men har boet i 3 år på landet og prøver at fikse og ordne lidt selv. Pige som aldrig har behøvet at bygge så meget tidligere, men jeg tænkte ændre på det. Ved ikke hvordan man skal tegne tegninger og bruger sikkert forkerte termer og udtryk, men håber at I forstår alligevel.
Det er kun stammerne som der er tegning på og selvfølgelig skal taget hvile på flere regler end hvad der ses, men jeg kom ikke på hvordan jeg skulle tegne for at det skulle blive tydeligt.
En overvejelse mere er om man kan bruge ikke trykimprægneret reglar til dette og gøre som man gør med brædder på lader m.m, dvs. male alt med rød slamfarve (først grunde lidt udspædt og så male 1-2 strøg rundt om).
Tanken er at dette skal holde hvis en hest på 5-600 kg stiller sig og klør numsen mod konstruktionen.
Mener du 4 stk i alt (dvs. en tværbjælke pr. åbning) eller mener du som et helt kryds (så det bliver 4 "delstykker") pr. åbning? Se min nye vedhæftede fil - som det lyserøde eller som det lyserøde+grønne?
Jeg vil helst undgå at bruge trykket tømmer (for jeg er lidt nærig også og har fundet en lokal fyr, der sælger regler til meget gode priser) så spørgsmålet var, om jeg kan bruge almindeligt regeltræ og slammale i stedet for at bruge imprægneret/trykket.
Kryds tror jeg bliver overflødigt, men bare så du har det også på gavlene.
Almindeligt tømmer fungerer lige så godt. Du har jo tag, så det vil vare længe før det bliver ødelagt. Prøv at få stolperne lidt op fra jorden, så regn og sne ikke ligger op, så holder det længere.