Jeg har et garagetag støbt i 1973 med datidens professionelle metoder (tegning til pladen leveret af husbyggeren). Pladen er 15 cm tyk på det tyndeste sted og solidt armeret. Spændvidden er 5x6 meter og hviler på vægge rundt om. Ifølge tegningen er den støbt med "K300, klasse 1, vandtæt beton".
Er det muligt uden flere oplysninger at få en idé om, hvor meget last den kan klare? Jeg spørger, fordi jeg overvejer at isolere den udvendigt og ønsker et tyndt lag grus/stenslag øverst og delvis trægulv. Og stenen vejer 1400 kg/m3. Allerede med et 2 cm lag bliver det 28 kg/m2. Ikke meget, ganske vist, men dertil kommer den almindelige snekantsmateriale, fodgængertrafik mm. Med andre ord, gør 28 kg/m2 nogen større forskel for sikkerheden, eller har jeg marginerne på min side?
Er det muligt uden flere oplysninger at få en idé om, hvor meget last den kan klare? Jeg spørger, fordi jeg overvejer at isolere den udvendigt og ønsker et tyndt lag grus/stenslag øverst og delvis trægulv. Og stenen vejer 1400 kg/m3. Allerede med et 2 cm lag bliver det 28 kg/m2. Ikke meget, ganske vist, men dertil kommer den almindelige snekantsmateriale, fodgængertrafik mm. Med andre ord, gør 28 kg/m2 nogen større forskel for sikkerheden, eller har jeg marginerne på min side?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med oplysning om den aktuelle snezone kan man ved hjælp af de tidligere betonbestemmelser beregne, hvad taget mindst skal kunne klare. Har du en fuldstændig armeringstegning, kan du beregne baglæns. Har du held, er der oplysninger på tegningen om beregningsgrundlaget. K300 betyder, at betonens tryksstyrke er 300 kp/cm2 (29,4 MPa), hvilket dengang var den højeste klasse. Det siger dog intet om, hvad taget kan holde til, andet end at det indikerer høje ambitioner. Har du ingen oplysninger om eventuelle beskyttelsesrums krav? 28 kg/m2 er peanuts i denne sammenhæng.

Tak! Her er den dokumentation, der findes. Snezone er Stockholm.J justusandersson sagde:Med oplysning om aktuel snezone kan man ved hjælp af datidens betonbestemmelser beregne, hvad taget mindst skal kunne klare. Har du en fuldstændig armeringstegning, går det at regne baglæns. Hvis du er heldig, er der oplysninger på tegningen om beregningsgrundlag. K300 betyder, at betonens trykstyrke er 300 kp/cm2 (29,4 MPa), som dengang var den højeste klasse. Det siger dog intet om, hvad taget tåler, ud over at det vidner om høje ambitioner. Har du ingen oplysninger om eventuelle beskyttelsesrumskrav? 28 kg/m2 er peanuts i sammenhængen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror ikke, man behøver at fordybe sig så meget i dette. Det fremgår af tegningen, at taget er bygget som en altan, hvilket betyder, at det er dimensioneret til en nyttig last på mindst 200 kg/m2 ud over snelast, ifølge SBN 67, daværende bygningsnorm.
En korrektion: K400 var den højeste styrkeklasse for betonen, jeg huskede forkert.
En korrektion: K400 var den højeste styrkeklasse for betonen, jeg huskede forkert.
Stort tak!J justusandersson sagde:Jeg tror ikke, man behøver at fordybe sig så meget i dette. Det fremgår af tegningen, at taget er bygget som en altan, hvilket betyder, at det er dimensioneret for en nyttelast på mindst 200 kg/m2 ud over snelast, ifølge SBN 67, da gældende bygningsnorm.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Vara anställd hos byggföretag som förmedlare?
Juridik -
Hållfasthet betongbjälklag 50-tals villa?
Badrum -
Betonbjælkelag holdbarhed
Byggematerialer & Byggeteknologi -
styrke letbetondæk?
Byggematerialer & Byggeteknologi