6,235 læst ·
30 svar
6k læst
30 svar
Hæv gulvet ved hjælp af trægulv i et kommende vaskerum.
Jeg har haft et relaxrum med et gigantisk boblekar, som de tidligere ejere har gjort i stand. Min mistanke er, at i stedet for at flytte gulvafløbet, som er placeret midt i rummet, købte de dette store boblebad for at skjule afløbsrøret til afløbet. Nu vil jeg lave dette rum om til vaskerum, da vi aldrig bruger dette enorme badekar, og derfor vil jeg skjule rørføringen (fra vaskemaskine og håndvask) ved at bygge gulvet op. Først tænkte jeg at bruge brune rillet trykimprægneret terrassebrædder, men da jeg har forstået, at dette giver lugt indendørs, er det måske ikke så godt, eller? Kan jeg bruge almindeligt træ?
Tak på forhånd.
Tak på forhånd.
Dette er i en kælder, hvor rummet er omdannet til afslapningsafdeling med klinker og fliser på gulv og vægge, gulvvarme og sauna.
Skal vel nævne, at de tidligere ejere (for længe siden) lagde trægulv i et hobbyrum og pejsestuen, og de ser faktisk flotte ud.
Skal vel nævne, at de tidligere ejere (for længe siden) lagde trægulv i et hobbyrum og pejsestuen, og de ser faktisk flotte ud.
Ok, i så fald ville jeg aldrig lægge træ i gulvet.
Hvorfor ikke bryde gulvet op frem til gulvafløbet og lægge afløbsrørene der?
Vand til vaskemaskine og håndvask kan du jo enten trække på væggen i kromede rør (inspekterbart - godt!) eller skjult i rør-i-rør i væggen.
Du skal sikkert have ny vægklædning alligevel, så er det ekstra arbejde med at pladeregulere en væg måske ikke så stort.
Hvorfor ikke bryde gulvet op frem til gulvafløbet og lægge afløbsrørene der?
Vand til vaskemaskine og håndvask kan du jo enten trække på væggen i kromede rør (inspekterbart - godt!) eller skjult i rør-i-rør i væggen.
Du skal sikkert have ny vægklædning alligevel, så er det ekstra arbejde med at pladeregulere en væg måske ikke så stort.
Når rummet er i stand med fliser og klinker samt ikke mindst gulvvarme, og det er ok, så forstår jeg, at du ikke vil foretage nogen tungere indgreb. Det ville jeg heller ikke have ønsket.
Hvis man antager, at gulvvarmen bruges året rundt, og at gulvet normalt er tørt og fint, dvs. ingen fugtproblemer pga. jordfugt, og rummet har velfungerende udsugningsventilation, så kunne du godt gøre som tænkt og lægge et opreguleret trægulv a la terrasse, dvs. med små sprækker mellem gulvbrædderne. Måske i 70'er-stil med løse brætmoduler om 60x60 cm for at gøre gulvet under let tilgængeligt?
Det skal ikke være nødvendigt med trykimprægneret da det er et tørt, ventileret og opvarmet rum. Lidt dryp og spildvand nu og da, som når at tørre op mellem gangene, er intet problem for massivt træ.
Hvis man antager, at gulvvarmen bruges året rundt, og at gulvet normalt er tørt og fint, dvs. ingen fugtproblemer pga. jordfugt, og rummet har velfungerende udsugningsventilation, så kunne du godt gøre som tænkt og lægge et opreguleret trægulv a la terrasse, dvs. med små sprækker mellem gulvbrædderne. Måske i 70'er-stil med løse brætmoduler om 60x60 cm for at gøre gulvet under let tilgængeligt?
Det skal ikke være nødvendigt med trykimprægneret da det er et tørt, ventileret og opvarmet rum. Lidt dryp og spildvand nu og da, som når at tørre op mellem gangene, er intet problem for massivt træ.
Rummet er tørt og opvarmet, ingen fugtproblemer som jeg ser det.
Min tanke var også at lave et "terrassegulv" med sprækker og ventilation.
Hvordan er det egentlig med dagens trykkede terrassebrædder, afgiver de meget lugt, hvis brædderne i sig selv er tørre? Jeg ved, at frisktrykket træ lugter, men i dette tilfælde?
Min tanke var også at lave et "terrassegulv" med sprækker og ventilation.
Hvordan er det egentlig med dagens trykkede terrassebrædder, afgiver de meget lugt, hvis brædderne i sig selv er tørre? Jeg ved, at frisktrykket træ lugter, men i dette tilfælde?
Der er altså ifølge dig ingen mellemting, enten bila op gulvet og gøre om hele rummet eller lade afløbsrørene fra håndvask og vaskemaskine ligge synligt på gulvet til brønd? Jeg snakker om en flade på ca. 2,5m2. Hele rummet er ca. 6,5m2.MathiasS sagde:
Senest redigeret:
Hvis du kan forestille dig at investere lidt flere penge, selvom det kun er et vaskerum, så findes der en løsning, der burde være perfekt.
20mm tykke trädgårdsklinker 600x600 som lægges på justerbare plastfødder. Hver plade tåler en belastning på ca. 1 ton, så det er ikke noget smæk.
20mm tykke trädgårdsklinker 600x600 som lægges på justerbare plastfødder. Hver plade tåler en belastning på ca. 1 ton, så det er ikke noget smæk.
Hvis du kan forestille dig trall på reglar, så findes der selvfølgelig en mellemting.Corpes sagde:
Det er dog svært at bygge en vandtæt løsning af den type, da selv moderne trykket træ stinker indendørs.