Hej

jeg har ligesom mange andre i forummet en kælderstue i kælderen, som efter 50 år har brug for en renovering. Jeg har været ret forsigtig med nedrivningen mest for at undersøge tilstanden og konstruktionen.

Som forventet er der træregler tæt på væggene af lecablokke, isoleret fra gulv til loft beklædt med gips.
Gulvet er opbygget med træregler og isoleret det med beklædt med fyrreplanker.
Til min store overraskelse er der ingen antydning til fugt hverken synlig eller mærkbar lugt, det lugter gammelt bare støv agtigt.

Derfor er jeg begyndt at overveje en "facelift" i stedet, forudsat at hele rummet ser ud som dér, hvor jeg har undersøgt.

Så tænkte jeg at beholde reglementet, isoleringen og bare skifte væg- og gulvbelægning. OSB og gips på væggen, gulvspån og evt. gulvgips på gulvet med parket. Med motivet hvorfor ændre noget, som lader til at fungere (selvom det er forkert)
Mit spørgsmål er egentlig om de nye overflader åbenbart påvirker funktionen på en negativ måde, så jeg alligevel bliver nødt til at regle alt om med stålregler osv. Som jeg planlagde fra begyndelsen.

Mur af betonblokke i hjørne, åbnet til inspektion af dræning. Træplanker på gulvet. Viser mulig vandskade eller ineffektiv dræning. Sådan ser det ud der, hvor jeg har åbnet. I dette hjørne har regnvandet løbet ned i ”stenkiste” uden for væggen. Jeg antager i stenkiste, for nedløbsrøret sluttede 10 cm ned i jorden, hvor der kun er singel, nu leder jeg vandet nogle meter væk fra væggen i stedet. Min vurdering var, at det burde være værst der, hvis dræningen lavet i 2002 skulle være dårlig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.