Jeg skal i min kælder lave vaskerum med fliser på væggene. Nu er jeg gået i stå. Jeg har nemlig brug for at pudse op væggene med noget på mine "rene" betonelementvægge. Jeg har fået forslag på pudsemørtel B. Det skal pudses fra 1 cm til lidt over 2 cm tykt. Som sagt derefter fliseklæber og fliser på dette. Jeg vil gerne have info om Finjas sortiment, hvis det er muligt, for det er det, min forhandler har.

NU TIL MINE SPØRGSMÅL
Er pudsemørtel B det bedste valg for mig?
Inden pudsning, primning mod betonelementet? Hvornår vande og hvor meget? Med hvad prime? Hvordan? Tørretid inden jeg begynder at pudse?
Kaster så på pudset med et snert, trækker det af ved hjælp af opstillede baner, efter hvor lang tid? Hvornår fjerner man banerne?
Jeg er lidt bange for, at pudsemørtel B er for svagt, og når jeg anvender det stærke fliseklæber, kan pudset ikke holde det oppe? Rigtigt? Forkert?

Please alle guder derude i morgen skal jeg køre og i dag skal jeg hente materialet. Så kom nu

Jo den har jeg læst et antal gange. Men det jeg undrer er om jeg når jeg skal have på 20 mm puds på nogle steder skal have b eller c mørtel når skal jeg grunde når skal jeg trække af mod trækbanerne. Står intet om at kakle efter derfor føler jeg at jeg gerne vil have info omkring lige netop mine problemer. Men tak alligevel for svaret alex86

Senest redigeret:
J
Du bør bruge mindst B-brug, C-brug har meget finere fraktion og det bliver tørre revner, hvis du lægger det for tykt på. Der er ingen som helst problemer med at flise på dette underlag, når du først har pudset. Dine fliser vil sidde som bjerget! Grund væggen dagen før med det samme som du skal pudse med (antager at du stadig har beton), så når det at hærde. Hærder meget langsommere på beton. Er du meget uerfaren og har aldrig pudset før, anbefaler jeg dig at anskaffe en stålskansel, så du trækker brugen på i stedet for at lægge det på. Held og lykke!

Nå her skal der kastes op, må lære det (måske kommer jeg på andre tanker, når jeg først er startet). Min handler har talt med Finja, og de anbefalede puds mørtel c. Så jeg tror, jeg vil følge deres anbefaling. Men nej, jeg ringer til dem selv og tjekker. JimmyN, jeg føler mig lidt tungnem, men du skriver (går ud fra, du stadig har beton), hvad mener du? Mine vægge er fri fra puds og er af betonhulsten. Så allerede dagen før altså, jeg troede, vanding i dag, sløring i morgen og så pudse før det er rigtig tørt. Forkert???

Jeg arbejder nok langsomt, men hvis en bane er ca. 75 cm, fylder jeg ca. 3-4 baner med stålskånskan, før jeg går tilbage og trækker de 2-3 første og fylder igen, hvor jeg havde lægterne. Så fylder jeg måske en bane til, og så går jeg tilbage og begynder at glatkurere de aftrukne baner, og på den måde arbejder jeg mig fremad. Det bliver ikke pænt, hvis du venter for længe med skrubningen, men det betyder jo mindre, hvis du skal beklæde med fliser.

Man skal helst vande en dag i forvejen, inden grunding/slamning, bedst er det, hvis det er vandmættet uden at være vådt. Så vand lidt ad gangen og vedligehold vandingen derefter. Vent en dag med at vedligeholde vandingen af den nye puds, og vand da blødt, så du ikke skyller pudsen væk.

God info mere sådant tak. så man grunder/slammer samme dag som man pudser?

Kromo sagde:
Bra info mera sådant tack. så man grundar/slammar samma dag som man putsar?
Jeg har hørt begge varianter, så det er nok ikke så nøje hvilket. For mig har det iblande været flere uger mellem grundning og pudsning, eftersom jeg har haft nät också og kun fixar med dette i weekenderne.

Okay så ved jeg det. Nu er det bare finja, der skal fortælle hvilket brug, der skal anvendes. Telefonkø!!!

Svar fra finja: puds med c brug i to omgange (lag)

Riv af overfladen på det første lag med en piasavakvist eller noget, det sidste du gør, så får du godt fæste for det sidste lag.

Kan man ikke kalke direkte på betonen?

Nej jeg må ud for at jævne væggene. Ja, jeg tænkte på at bruge en kost, hvor længe tror I, det inderste lag skal tørre?

Med min takt har det aldrig været noget problem med for korte tørretider, men jeg ville nok gerne lade det brænde et døgn i det mindste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.