Hej!
Skulle "bare" skifte panel og efterisolere lidt "hurtigt". Vidste at nogle regler var rådne og lidt af isoleringen muggen. Så ventede mig et vist ekstra arbejde.
Hvad jeg IKKE ventede mig at se var at remmen går hele strækningen uden en eneste støttende regel, eller anden bærende struktur i nærheden.
Desuden! Med 3 samlinger hvoraf 2 er imellem to af spær.
Efter at panelen kom ned, så vi at taget så ud til at bue lidt, og har sammenlignet med ældre billeder og kan konstatere at yes, det er det begyndt at gøre. Antagelig tog panelen en del af vægten!
HVAD gør vi nu??
Selvom jeg kiler ind regler ved samlingerne, er der ingen regler nedad mod soklen osv.
Uden at være ekspert så tvivler jeg på, at taget vil falde sammen — før eller senere vil muren tage imod.
Jeg ville leje nogle stempler og støtte op med, og ved hjælp af en ekstra stempel og en pelardomkraft løfte den del, der svigter, så det er muligt at få et nyt hanebånd på plads. Men det er min teori, jeg har ikke testet det i virkeligheden.
Jeg bliver lidt i tvivl om, hvad det er man ser, hvordan er væggen opbygget?
Det du vil have til rem ser ud som en spikerregel?
Hvordan ser tagspærerne ud? Er det tappen man ser under ringene?
Der hvor du har dobbelte liggende regler vil jeg have til rem.
Kan du fortælle mere om huset. Er det plankonstruktion? Tømmer? Hvad er det for en type tag? Gammelt åstag? Nogen form for spær? Og hvad har du fjernet på billederne? Panel og isolering?
Sagen er, at jeg også undrer mig om det der virkelig er remmen. Det ser meget langt ud, helt uden støtte. Det er ikke sådan, at huset allerede er blevet efterisoleret en gang, og at man da også har forlænget tagudhænget med nye bjælker? Så hviler det rigtige tag jo på f.eks. en tømmermur længere inde i konstruktionen.
Er det et Standard/Hultsfredshus og bygget med fiberplank?
Hvis det er tilfældet, skal man ikke røre ved stommen, som det ser ud til at være gjort nu!!!
Om man tittar på tidigare inlägg av TS så verkar det ju vara så.
Og så er hele væggen en bærende konstruktion, ikke noget man skal begynde at skære eller rive ud det, der er indeni.
TS skal nu stoppe sit arbejde og få hjælp med, hvad der er ændret i konstruktionen og bærbarheden!!!!!
Jeg bliver lidt i tvivl om, hvad det er, man ser, hvordan er væggen opbygget?
Det, du vil have til hanebånd, ligner en spikerregel?
Hvordan ser tagspær ud? er det poten man ser under ringene?
Der, hvor du har dobbelte liggende regler, vil jeg have til hanebånd
Det er den eneste regel, der findes under tagspærene, så jeg antog, at det er hanebåndet. Dobbelreglen, man ser under alt spån, bærer bjælkelag til overetagen.
Kan du fortælle mere om huset. Er det plankeramme? Tømmer? Hvilken type tag har det? Gammelt ås-tag? Noget form for spær? Og hvad har du fjernet på billederne? Panel og isolering?
Sagen er, at jeg også undrer mig over, om det der virkelig er hammarbandet. Det ser meget langt ud, helt uden støtte. Det er ikke sådan, at huset allerede er efterisoleret en gang, og at man så også har forlænget tagudhænget med nye tæer? Så hviler det rigtige tag jo på f.eks. En tømmermur længere inde i konstruktionen.
Det er et modulhus fra 50'erne bygget med vægblokke. Så vidt jeg ved, er det almindeligt sadeltag, men der er regler i vinkel gennem katteloftet. Jeg har kun fjernet panel, og de fiberskiver (isolering) som har siddet løst/faldet ud af sig selv.
Det har ikke været efterisoleret tidligere og der er intet tømmer i huset.
Og så er hele væggen en bærende konstruktion, ikke noget man skal begynde at skære eller rive ud det, der findes indeni.
TS skal nu stoppe sit arbejde og tage hjælp til hvad der er ændret i konstruktion og bæreevne!!!!!
Det er et modulhus fra 50'erne.
Det eneste, der er gjort på billedet, er at panelet er blevet fjernet, og de fiberplader/isoleringsskiver, der sad løst, er blevet fjernet (de fleste faldt ud af sig selv).
Panelet har været så dårligt, at det kan smuldres med fingrene, og flere af fiberpladerne er rådne og mugne og har ikke engang haft kontakt med regelværket længere.
Tanken var bare at skifte panelet og sætte 70 reglar med mere isolering bagved, samt skifte de eksisterende reglar, der er rådne.
Men jeg antager ud fra dit indlæg, at det er en dårlig idé, og at det nye panel bør placeres som det gamle sad?
Og at samtlige fiberplader, selv de der lå løst, bør placeres tilbage?
Er det 45*70 reglar du vil bygge med? Hvordan vil de blive indbygget i konstruktionen, bliver det en bærende konstruktion, så du bygger på eksisterende syll?
Er det 45*70 reglar, du vil bygge med? Hvordan vil de blive bygget ind i konstruktionen, bliver det en bærende konstruktion, så du bygger på eksisterende syll?
Præcis, 45x70.
Den eksisterende væg er i dag ca. 45-50x90 reglar, nogle af de tværgående under vinduerne er rådne, har købt nye specialskårne 90 reglar til at erstatte dem med.
Ydervæggen i dag er i lod med husfundamentet, dvs. intet overhæng af facaden.
Tanken var at sætte 45x70 udenpå den eksisterende væg og dermed skabe et overhæng. Dvs. skrue ind i de eksisterende reglar udefra gennem den nye regel. De nye reglar ville dermed hænge på siden og ikke have syll eller fundament direkte under sig.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.