Har en tærskel i en yderdør, som har været ret dårlig i nogle år, men jeg har udsat at håndtere den, fordi jeg har været usikker på, hvordan jeg skal gøre det på bedste måde.

Da jeg nu så, at der vokser svamp ud af den, følte jeg, at jeg måtte tage fat i det straks! Den er altså gennemrådden.

Er det nogenlunde enkelt og effektivt at udskifte bare tærsklen? Hvad kan man gøre for at det ikke skal ske igen? Døren har intet tag over sig: skærmtag? Nogen form for blik over tærsklen?

Tak på forhånd!

• Rådden dørtræskel med svampevækst ved yderdør, sandsynligvis grundet manglende overdækning. Træet er tydeligt beskadiget og våd.
Jeg tror nok, at også den nedre del af dørkarmen er temmelig rådden.
Og ikke underligt at det er råddent, da tærsklen sidder så lavt, at vandet ude fra betongulvet frit kan løbe ind mod tærsklen. Betongulvet udenfor døren er alt for højt, det ville jo heller ikke skade med et tag over døren.

• Synes
Heij83 og 1 anden
  • Laddar…
Billede af hele døren tak! Hvis det er træ nederst, bør du fjerne denne del og støbe i stedet. Uden tag ovenover kommer problemet tilbage. Har du hældning i jorden fra huset?

Her er lidt flere billeder.
Det er en kælderdør, som ligger delvist under jorden med brønd i bunden. Der står aldrig vand der, muligvis sne, men det er ikke noget, jeg har set stå mod døren.

• Kælderdør delvist under jord med afløbsrist ved bunden; døren står åben, og der er træterrasse ved siden af.
  • Kælderdør delvist under jord, set indefra. Trappe op til brønd synlig. Et par beskidte sko og en plastikpose ved døren. Ingen vandophobning.
  • Kælderdør under jordniveau med lys brønd, ingen vand synligt. Træterrasse og hvid rækværk ses ved siden af døren.
Skulle sige forkert bygget, så det er bare at sætte op et skærmtag og skifte den nedre karmdel ud

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Ville sige forkert bygget, så det er bare at sætte et skærmtag op og skifte den nederste karmsdel
Okay, men på hvilken måde er det forkert bygget? Så jeg ikke laver samme fejltagelse (ikke jeg, der har gjort det).

Kan det lade sig gøre at hæve hele døren et par centimeter? I så fald kan du fugtsikre tærsklen udefra ved at fugtspærre og få lidt kraftigere fald udad.

Det er hvad jeg ville have satset på i hvert fald.

• Synes
multix
  • Laddar…
J
E erik8308 sagde:
Okej, men på vilket sätt är det felbyggt? Så jag inte gör om samma misstag (inte jag som gjort det).
Han mener, at det altid vil være fugtigt i og ved tærsklen pga. forkert niveau på gulvet udenfor. Hvilket du jo også har opdaget. I princippet kan du save alt det dårlige træ væk med et multiværktøj/fein og støbe med cement i stedet. Derefter lave en form og støbe op en dm som karm/eller erstatte med friskt træ, men så kommer problemet tilbage uden tag og tiltag mod fugt. Man kan jo også bruge en stykke plade fra blikkenslageren som karm og lade den gå ned og dernæst støbe tærsklen (jeg har mange gange målt præcis, hvad jeg har brug for og for en billig penge fået dem til at bukke præcis til) eller fugtspærre karmen etc., som sagt.

Senest redigeret:
E erik8308 sagde:
Okay, men på hvilken måde er det fejlkonstruktion? Så jeg ikke laver samme fejl (ikke jeg som har gjort det).
Uden halvtag og for lavt sat dør. I kælder kan man også bruge dørkarm af metal, men da skal du nok skifte hele "pakken". Et godt alternativ er det pacman42 skriver.

Føl med kniv i træværket, hvordan det føles. Er det hårdt, kan det reddes. Er det blødt, bør det udskiftes.
Monter derefter en sokkelplade på nederkanten af døren, da jeg tror, at facaden slipper regn ned foran døren og sprøjter op under døren med en våd tærskel som resultat.
Jeg bemærkede også dette på min yderdør, da jeg byggede terrassen om og dermed udskiftede taget, at vand, der sprøjter på terrassebrædderne, fandt vej ind mellem tærsklen og døren.

N
Præcis som andre har påpeget, er også karmen rådden. Min tanke er, at tærsklen (træet) suger vand fra betonen, og at tærsklen derfor er for fugtig.

Jeg ville have skiftet dør og karm og lagt syllpapp under den nye tærskel. Så suger træet ikke vand fra betonen. Der er jo en brønd, der tager hånd om regnvandet.

Hmm, interessante svar.
At løfte døren nogle centimeter er måske den bedste løsning, men ikke den lette løsning, jeg havde håbet på.
Tærsklen er helt blød. Må nok fjerne den og se, hvad der er under. Den har siddet sådan i sikkert 15 år. Vi har boet her i 9 år, og de havde gjort det nogle år, før vi købte det.

Det lyder som den mest effektive løsning (tid/penge kontra resultat) er at fjerne den og sørge for, at der ligger syllpapp eller andet under og derefter beklæde den nye tærskel med metal.

Efter en nærmere kig og lidt overvejelse så tænker jeg, at det kan være sådan, at det er for stramt mellem dør og tærskel, så vand "suges" ind der. Yderligere stikker tærsklen et par 5 mm udenfor døren.

Udover pladebleg og ny tærskel så tænker jeg, at man kunne hæve dørbladet og sætte noget bleg/læbe på bladet, så vandet ikke løber ned på tærsklen (men ud et stykke).
Hvad tænker I om det?

S
Meget rimeligt, nogen har allerede nævnt det tidligere i tråden.

Edit: tænkte på svaret du fik af @Tjompo

Det nemmeste er vel at fjerne tærsklen, udskifte eventuelt dårligt træværk i karmen og derefter lægge en ny tærskel i aluminium.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.