Hej, vi er i gang med at renovere vores sommerhus, og jeg vil benytte lejligheden til at gennemgå en afveksling, der blev lavet engang i 60'erne, da sommerhuset blev udvidet.
Åbningen er i dag ca. 2,5 meter og tilslutter på den ene side mod murværket og på den anden side mod en væg, ovenover er det ydertag, pulttag 4 grader. Det er blevet afvekslet med to sammenbankede 170-mm bjælker hidtil, men jeg vil gerne indsætte en stålbjælke i stedet, som jeg indfælder i taget. Jeg vil også gå forbi murværket, som fjernes, og i stedet lave en understøtning i den eksisterende væg ud over murværket og i den eksisterende væg på den anden side, den nye længde mellem understøtninger bliver ca. 4m.
I limtræ ville en 90*315 mm bjælke have klaret opgaven, men hvis jeg i stedet vil have en stålbjælke, hvad skal jeg så have? Jeg fik hjælp med en overslag på bjælken og endte på en HEA 160, hvilket jeg kan acceptere, men hvad siger visdommen i forummet? Limtræsbjælken ville have haft en udnyttelsesgrad på 65% med en 13 mm deformation.
Hvis jeg kan klare mig med en HEA 160, kan jeg derefter undgå en synlig bjælke under taget, hvilket ville være fantastisk, men det er jo vigtigere, at taget holder, end at jeg ikke behøver at indramme en bjælke; samtidig har to 170 mm bjælker klaret opgaven i 50 år.
Åbningen er i dag ca. 2,5 meter og tilslutter på den ene side mod murværket og på den anden side mod en væg, ovenover er det ydertag, pulttag 4 grader. Det er blevet afvekslet med to sammenbankede 170-mm bjælker hidtil, men jeg vil gerne indsætte en stålbjælke i stedet, som jeg indfælder i taget. Jeg vil også gå forbi murværket, som fjernes, og i stedet lave en understøtning i den eksisterende væg ud over murværket og i den eksisterende væg på den anden side, den nye længde mellem understøtninger bliver ca. 4m.
I limtræ ville en 90*315 mm bjælke have klaret opgaven, men hvis jeg i stedet vil have en stålbjælke, hvad skal jeg så have? Jeg fik hjælp med en overslag på bjælken og endte på en HEA 160, hvilket jeg kan acceptere, men hvad siger visdommen i forummet? Limtræsbjælken ville have haft en udnyttelsesgrad på 65% med en 13 mm deformation.
Hvis jeg kan klare mig med en HEA 160, kan jeg derefter undgå en synlig bjælke under taget, hvilket ville være fantastisk, men det er jo vigtigere, at taget holder, end at jeg ikke behøver at indramme en bjælke; samtidig har to 170 mm bjælker klaret opgaven i 50 år.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En 4 meter lang limtræsbjælke på 90x315 får en nedbøjning på ca. 13 mm ved en antaget last på 12 kN/m. Under samme forudsætninger bliver nedbøjningen på en HEA 160 11 mm, så en HEA 160 kan erstatte den tænkte limtræsbjælke under disse forhold.
Tager du i stedet en 165x270 limtræsbjælke bliver nedbøjningen 11 mm. En HEA bjælke bør passende brandbeskyttelsesisoleres, hvilket giver en lille tillæg til højden. HEA bjælken bliver dyrere, regn med ca. 3000 kr.
Lasten på 12 kN/m valgte jeg for at få en nedbøjning på 13 mm på den første limtræsbjælke. Spontant føles det lidt meget for et sommerhus i Skåne. Hvordan har du beregnet lasten på bjælken? 13 mm svarer til 4 meter delt med 300, hvilket er rimeligt.
Tager du i stedet en 165x270 limtræsbjælke bliver nedbøjningen 11 mm. En HEA bjælke bør passende brandbeskyttelsesisoleres, hvilket giver en lille tillæg til højden. HEA bjælken bliver dyrere, regn med ca. 3000 kr.
Lasten på 12 kN/m valgte jeg for at få en nedbøjning på 13 mm på den første limtræsbjælke. Spontant føles det lidt meget for et sommerhus i Skåne. Hvordan har du beregnet lasten på bjælken? 13 mm svarer til 4 meter delt med 300, hvilket er rimeligt.
Tak for hjælpen! Jeg fik frem oplysningerne ved at indtaste mine mål i et af de gratis dimensioneringsprogrammer på nettet. Jeg kunne egentlig regne med en størrelse mindre, men da lå jeg præcis på grænsen, 95% udnyttelsesgrad.
Behøver man at beklæde bjælken separat, ikke blot bygge den ind i loftet?
Behøver man at beklæde bjælken separat, ikke blot bygge den ind i loftet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er ikke nogen superekspert på dette. Brandreglerne har ændret sig meget gennem årene. Jeg er bedre til brandspørgsmål på et mere overordnet plan. Uanset hvad normerne siger, synes jeg, man skal tænke på sin egen sikkerhed. Hvis du beklæder loftets underside med gips og isolerer rundt om bjælken med mineraluld, burde det være tilstrækkeligt.Scouten sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjälp att dimensionera Värmeväxlare mellan Ack.tank/Bergvärme
Värme allmänt -
Hjælp til at dimensionere terrasse
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hjälp med att dimensionera altan
Altan & Uteplats -
Hjælp med at dimensionere etagedæk to-etagers villa
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hjälp med att dimensionera för ett skärmtak på altanen