Medlem
· Västra Götaland
· 240 indlæg
Jeg er i gang med at skitsere på et garagebyggeri med loft. 6x8 meter.
Jeg ville egentlig ikke have noget imod en stolpe i midten (på begge plan), men samtidig er en stålbjælke ikke helt dumt for at kunne bruge den til en eller anden form for spil eller lignende.
I min skitse har jeg bare angivet en tilfældig størrelse (havde sat højden, så gulvbjælkerne eventuelt kunne gå ind i den fra hver side), og jeg har bygget den som en portal. Meget muligt, det er bedre at droppe HEA på siderne og bruge træ her.
Hvad angår øvrige bjælker, skal det stemme i henhold til håndbogen fra Svenskt Trä (https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf), men stålbjælke har jeg ikke fundet noget om.
Hvordan kan jeg finde ud af, hvilken type stålbjælke/HEA jeg har brug for, og har I tips til, hvordan den bør fastgøres/hænge?
Data til den der måske vil regne på noget;
8x6 meter (i pladen), snezon 2,5, taghældning 27-28 grader. Bjælkelaget på øverste etage er 70x220 cc60 (det samme for tagbjælkerne men cc1200) og vægbjælker er 45x145 (cc60 overalt).
Jeg ville egentlig ikke have noget imod en stolpe i midten (på begge plan), men samtidig er en stålbjælke ikke helt dumt for at kunne bruge den til en eller anden form for spil eller lignende.
I min skitse har jeg bare angivet en tilfældig størrelse (havde sat højden, så gulvbjælkerne eventuelt kunne gå ind i den fra hver side), og jeg har bygget den som en portal. Meget muligt, det er bedre at droppe HEA på siderne og bruge træ her.
Hvad angår øvrige bjælker, skal det stemme i henhold til håndbogen fra Svenskt Trä (https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf), men stålbjælke har jeg ikke fundet noget om.
Hvordan kan jeg finde ud af, hvilken type stålbjælke/HEA jeg har brug for, og har I tips til, hvordan den bør fastgøres/hænge?
Data til den der måske vil regne på noget;
8x6 meter (i pladen), snezon 2,5, taghældning 27-28 grader. Bjælkelaget på øverste etage er 70x220 cc60 (det samme for tagbjælkerne men cc1200) og vægbjælker er 45x145 (cc60 overalt).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En HEA bjælke i tagryggen skal være af typen HEA 320 for at klare den store spændvidde. Den vil komme til at veje over 800 kg og koste ca. 20.000 kr. Jeg er ret tvivlende overfor den løsning. Du kan placere en søjle midt under tagrygbjælken på loftet og afveksle den med en tværgående bjælke, så du slipper for søjler i det nedre plan. Du vil komme betydeligt ned i dimensioner og kan bruge limtræ, som gør det hele meget enklere at bygge. Jeg er også tvivlende overfor den måde, du har tænkt dig det forhøjede vægkrop med bjælker i siderne. Det vil ikke blive stabilt. Prøv i stedet at øge taghældningen og droppe sidebjælker og forhøjet vægkrop.
Medlem
· Västra Götaland
· 240 indlæg
Nock er tænkt limtræ i skitsen, 115x495. Hea/stålbjælke er (endnu) kun under gulvet. På loftet er det helt okay med en søjle i midten for at forstærke. Det er okay i garagen også, men hvis man kan slå to fluer med et smæk ved at undgå en søjle midt i gulvet i garagen og have en stålbjælke til en talje på hjul, så er det jo win/win, tænker jeg. Og det er primært denne tværgående (6 meter), som jeg er i tvivl om hvad angår dimension. Men jeg tager selvfølgelig gerne input også på nock og andre løsninger.J justusandersson sagde:En HEA bjælke i nocken behøver at være af typen HEA 320 for at klare den store spændvidde. Den vil veje over 800 kg og koste ca. 20.000 kr. Jeg er ret tvivlende over for den løsning. Du kan placere en søjle midt under nockbjælken på loftet og forstærke den med en tværgående bjælke, så du slipper søjler i det nedre plan. Du vil kunne komme betydeligt ned i dimensioner og kan bruge limtræ, som gør det hele meget nemmere at bygge. Jeg er også tvivlende over for den måde, du har tænkt dig det forhøjede vægliv med bjælker i siderne. Det vil ikke blive stabilt. Prøv i stedet at øge taghældningen og undgå sidebjælker og forhøjet vægliv.
Jeg har nogle nye skitser på vej, hvor "portalen" af stålbjælke er fjernet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så afventer jeg disse skitser. En HEA bjælke spm som skal bære en telfer behøver ikke at blive særlig grov.
Medlem
· Västra Götaland
· 240 indlæg
1. = (vægregler) 45x145Violina sagde:
2. = (gulvregler og loftsbjælker) 70x220
3. = (ryg-bjælke, lamineret træ) 115x495
B = HEA/stålbjælke, jeg ikke ved hvilken dimension jeg bør kigge på.
Medlem
· Västra Götaland
· 240 indlæg
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Är 31 år och funderat på att bya karriär till VA-tekniker. Behöver lite hjälp.
Övrigt Off Topic -
Funderar på att borra egen bevattningsbrunn med hjälp av Skurupborren
Vatten & Avlopp -
Funderar på att bygga stödmur! Hjälp! :)
Grund & Markarbeten -
fundera på att bygga ut, hjälp!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Funderar på att bygga ihop övervåningarna och behöver hjälp
Utbyggnad och tillbyggnad