2,909 læst ·
14 svar
3k læst
14 svar
Hjælp søges - Limtræsbjælke bærende væg over garageport
Hej,
jeg skal bygge en dobbeltgarage med en stor port på den side, hvor væggen er bærende. Jeg vil gerne vide, hvor jeg kan henvende mig for at få nogen til at beregne, hvilken dimension der kræves til denne.
Portbredde er 5 meter, og snezone er 3 (tror jeg, måske 2,5? Piteå i nordlige Sverige)
Limtræsdrageren kan strække sig og blive maksimalt 6,5 meter for at få flere støttepunkter, hvis det hjælper.
Billedet viser en illustration af huset.
Taknemlig for hjælp
Mvh Lorens
jeg skal bygge en dobbeltgarage med en stor port på den side, hvor væggen er bærende. Jeg vil gerne vide, hvor jeg kan henvende mig for at få nogen til at beregne, hvilken dimension der kræves til denne.
Portbredde er 5 meter, og snezone er 3 (tror jeg, måske 2,5? Piteå i nordlige Sverige)
Limtræsdrageren kan strække sig og blive maksimalt 6,5 meter for at få flere støttepunkter, hvis det hjælper.
Billedet viser en illustration af huset.
Taknemlig for hjælp
Mvh Lorens
Du kan også føre en limträbalk gennem spærerne, dvs. bruge 2 stk.
En lidt kortere over porten, som spærerne hviler på, og en længere gennem alle spærerne, der fordeler trykket fra spærerne over porten på de andre spær.
En lidt kortere over porten, som spærerne hviler på, og en længere gennem alle spærerne, der fordeler trykket fra spærerne over porten på de andre spær.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med de aktuelle mål vil alle spær undtagen dem, der eventuelt findes ved gavlene, hvile på bjælken (under forudsætning af c/c 1200 mm). Piteå er snezone 3. Hvad er garage dybden og taghældningen?
Du vil nok få bedre svar.
Men jeg gættede på nogle oplysninger i byggbeskrivningar.se dimensioneringsværktøj, og det ser ud til at blive en limtræsbjælke i størrelsesordenen 115x405 eller måske endda 115x450.
Og stolper som støtte på 115x115.
Men jeg gættede på nogle oplysninger i byggbeskrivningar.se dimensioneringsværktøj, og det ser ud til at blive en limtræsbjælke i størrelsesordenen 115x405 eller måske endda 115x450.
Og stolper som støtte på 115x115.
Det stemmerJ justusandersson sagde:
Dybdemålet er 8 meter og taghældning er cirka 24 grader
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Under forudsætning af at du har fribærende spær, så handler det om 90x495/115x450/165x405 (sammenlignelige alternativer). 115x115 stolper er tilstrækkelige.
Og jeg chansede på at garaget skulle være ca 6,5 meter dybt, nu blev det 8, derfor endnu kraftigere limträ ...Mikael_L sagde:
God justering, da virker byggbeskrivningars værktøj ikke helt op ad væggene.
(Jeg stoler dog mere på dig end værktøjer på internetsider, bare du ved!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej Mikael, jeg tror ikke, at byggevejledningernes værktøj er helt hen i vejret. Problemet er vel dels, at man skal indtaste de rigtige parametre, dels at antallet af alternativer er begrænsede. Du har jo også en vis fornemmelse for dimensionerne, så du ved, om det, du får ud, er tosset.
Tusind tak for hjælpen.J justusandersson sagde:
Jeg fandt et værktøj på Moelven, hvor jeg kom frem til 115x495 med 82mm stolper, så de ser ud til at passe ret godt!
Tror du, jeg kan sætte dobbelte 45x145, som jeg limer og skruer sammen som stolper på hver side af garageporten? Det bliver kun 90 bredt som støtte under limtræsbjælken, men måske er det godt nok?
Det går fint. At det bliver smallere betyder ikke så meget, da det bærende tryk på konstruktionen ikke bliver større, når støttefladen øges, så det er jo kun en fordel.lorens sagde:
Det eneste at være opmærksom på er knækning i den bløde retning, men da beregninger via forskellige hjælpemidler viser, at 82x82 hhv 90x90 stolpe skal være tilstrækkeligt, burde 2 stk 145x45 fungere.
Ja, og så er limtræ jo lidt stærkere selvfølgelig. Men sørg for at finde fine eksemplarer af 145x45 i C24, og lim grundigt, så kan jeg ikke se andet, end at det bliver godt.
Jeg kan jo også tage en længere limtræsbjælke så den ligger over yderligere en stående 145x45 i væggen. Så trykket fordeles mere, selvom trykket selvfølgelig er størst nærmest åbningen.Mikael_L sagde:
Det går bra. At det bliver smallere spiller ikke så stor en rolle, optrykningen på konstruktionen bliver ikke større, da optryksfladen øges, så det er jo kun bedre. Det eneste at være opmærksom på er knækning i den svage retning, men da regneøvelser via forskellige hjælpemidler viser at 82x82 hhv. 90x90 stolpe skal være nok, så burde 2 stk. 145x45 fungere. Ja, så har limtræ jo lidt højere holdbarhed selvfølgelig. Men sørg for at finde fine eksemplarer af 145x45 i C24, og lim omhyggeligt, så kan jeg ikke se andet end at det bliver godt.
Eller bliver det ligefrem negativt tryk på den yderste, hvis jeg gør den længere?
Ja kanske.lorens sagde:
Att välja längre balk än att den går över bägge stöden är inget självändamål, du vinner inget reellt på det.
Om det pga av det övriga snickrandet och konstruktionen var någon finess med längre bal kan du välja det. I övrigt lär det mest vara sämre, t.ex. mindre värmeisolering och dyrare balk.
Jag funderar dock några sekunder på om det skulle kunna bli mindre nedböjning, om balken går lite utanför upplagen och har en nedåtriktad last där.
Annars kommer nedböjningen mitt i garageporten kunna räknas i centimeter.
Var medveten om att minst en cm kan balken böja ned mitt i portöppningen vid max snölast, så du tänker på det när du snickrar ihop allt.
Jeg er enig med dig, det svære er at få en nedadgående kraft på bjælken længere ude, hvis jeg tager en længere, så det er nok bare at glemme.Mikael_L sagde:
Ja måske.
At vælge en længere bjælke end at den går over begge understøtninger er ikke i sig selv et mål, du vinder intet reelt på det.
Hvis der var en finesse med det længere bjælke på grund af det øvrige snedkerarbejde og konstruktion, kan du vælge det. Ellers vil det mest være dårligere, f.eks. mindre varmeisolering og dyrere bjælker.
Jeg overvejer dog et øjeblik, om det kunne blive mindre nedbøjning, hvis bjælken går lidt uden for opstøtningerne og har en nedadgående belastning der.
Ellers vil nedbøjningen midt i garageporten kunne måles i centimeter.
Vær opmærksom på, at bjælken kan bøje sig mindst en cm nedad midt i portåbningen ved maksimal snebelastning, så du tænker på det, når du snedkerer det hele sammen.
Godt du siger om nedbøjning, jeg er opmærksom på, at der vil blive nedbøjning ved snebelastning, men godt at have i tankerne, hvis noget til garageporten skal fastgøres på midten af indersiden af væggen.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Radiator droppar vid termostaten - akut hjälp sökes!
Värme allmänt -
Platsbygga med hjälp av Billy-bokhylla - inspiration sökes!
Möbelsnickeri -
Garageport - hjälp sökes
Fönster & Dörrar -
Bastu i badrum utan tätskikt? - hjälp sökes
Badrum -
Luna BS320 bandsåg, omkoppling 3-fas till 1-fas, hjälp sökes
Verktyg & Maskiner