Jeg søger råd angående en hjørnekonstruktion, som jeg ikke er helt sikker på, hvordan jeg bør fikse på en god måde.
Det er et yderhjørne, hvor kældermuren i et skråningshus skifter til reglende ydervæg.

Drænerede om sidste sommer og isolerede under jorden med Isodrän. Nu er ambitionen at isolere muren over jorden (formentlig med celleplast, som derefter pudses), men jeg er usikker på, hvordan jeg skal få yderhjørnet på en god (og korrekt) måde. Som det er nu (og har været, siden huset blev bygget i 70'erne) har panelbrædderne ved hjørnet ligget delvist under jorden og hygget sig... Jeg lavede en midlertidig løsning ved at fjerne det, der var angrebet, og trak et stykke platon på som en nødløsning over efterår/vinter (se billeder).

Isoleringen vil bygge ud 100mm, og udover det vil jeg bygge inspektionsrørene ind i en lille åbenbar regnede boks. Men hvor langt ud mod hjørnet bør jeg sætte celleplasten? Overvejer at fjerne den hvide panel helt og lade celleplasten hvile direkte mod den tilstødende ydervæg, dog usikker på, hvordan jeg på en let måde får en ny overgang til træpanel igen?

Svært at få ned i tekst, hvordan jeg tænker, men smider et par billeder op af, hvordan det ser ud nu med den midlertidige fix, og hvis nogen umiddelbart ser en løsning, ville det blive meget værdsat at dele!

Billede af husets yderhjørne med rød træbeklædning og grå sokkel. Foran er der jord og lidt vegetation. Ventilationsenhed monteret på væggen. To orange inspektionsrør stikker op af jorden foran en sort regnvandsrør og rød træfacade. Midlertidig løsning ses på husets hjørne. Et husets yderhjørne med platonplade og forskellige rør, omgivende jord og en midlertidig fixering med en hvid træpanel. Brune inspektionsrør ved et hvidt hjørne af en ydervæg med sort afløbsrør og jord. Midlertidig platonløsning ses ved bunden af væggen.

Er der nogen, der har et råd om, hvordan man bedst laver en løsning på dette? Jeg kan ikke finde nogen konstruktions-eksempler, når jeg leder rundt...

Jeg vedhæfter en lille skitse lavet i paint, som meget enkelt viser den nuværende opbygning set direkte oppefra (grå = plade, sort = ydermur, brun = stående regel og syld). Foruden dette sidder panelbrædderne rundt om ydre hjørnet.

Skitse i paint viser byggekonstruktion set oppefra: grå plade, sort ydermur, brun lodret regel og syld.

Overvejer om jeg kan sætte 100mm celleplast på hele muren, der er over jorden, og lade pladerne overlappe den tilstødende trævæg for derefter at lave et nyt yderhjørne ovenpå disse plader, eller bør jeg kun gå så langt ud med celleplasten, som fundamentmuren bygger? Fordele/ulemper, hvis der er nogle?

Hvordan laver man en lignende løsning nu i moderne tid? Der må jo stadig bygges en del skråningshuse, men jeg har som sagt ikke fundet noget konkret konstruktions-eksempel på ovenstående, så jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen sidder inde med viden!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.