4,419 læst ·
4 svar
4k læst
4 svar
Hjælp med dimensioneringsberegninger for limtræsbjælke (altan)
Hej
Jeg håber at få lidt hjælp med dimensioneringsberegninger for en limtræsbjælke til en udbygning af en balkon. Jeg har forsøgt at beregne en bjælkesektion i balkonen mellem to understøtninger.
Lidt information og et lille billede vedhæftet nedenfor.
https://delafil.se/385ee9736efc07eb/dimensionering_limträbalk_balkong_pa1.pdf
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med at besvare.
Jeg håber at få lidt hjælp med dimensioneringsberegninger for en limtræsbjælke til en udbygning af en balkon. Jeg har forsøgt at beregne en bjælkesektion i balkonen mellem to understøtninger.
Lidt information og et lille billede vedhæftet nedenfor.
- Beregnet limtræsbjælke cirka 115x333.
- Max spændvidde =5.8m (på grund af parkering + garageporte under balkon)
- cc_bjælke =1.5m
- Sikkerhedsklasse 2
- Klasse 3 for klimatiske forhold
- Dimensioneringsværdi for lasten blev 5.5kN/m^2 (gk=0.7kN/m^2 qk=3.5kN/m^2)
- Punktlasten er ikke dimensionerende.
https://delafil.se/385ee9736efc07eb/dimensionering_limträbalk_balkong_pa1.pdf
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med at besvare.
- Jeg har valgt klasse 3 for klimatiske forhold til beregningen. Balkonen er mere end halvt beskyttet mod vejret fra huset. Så er dette et nødvendigt valg? Dette stiller hårde krav til dimensioneringen. Kan jeg gå til klasse 2 for klimatiske forhold?
- Har jeg regnet rimeligt? Det føles som om dimensionen på limtræsbjælken bliver kraftig.
- Er der noget mere, jeg skal tænke på i dimensioneringen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Dine bjælker er for svage (i hvert fald midterbjælken). Eftersom den optager last på en bredde af 1,5 m, bliver den dimensionerende last 6,3 kN/m. For at klare klimaklasse 3 (et rimeligt valg) bør dimensionen være 115x405 mm.
Tak for dit svar justusandersson. Jeg har forsøgt at følge standarden for beregningen og vil gerne forstå, hvordan du når frem til 6.3kN/m. Ifølge min dimensionering skal jeg dimensionere for 8.25kN/m (5.5kN/m^2*cc_bjælke = 5.5*1.5m= 8.25kN/m)
Din tal, som er 6.3kN/m, er mindre end mit tal på 8.25kN/m, men alligevel bliver din bjælke større? Det, som jeg har dimensioneret efter, er maksimalt bøjningsmoment M. Jeg når frem til min dimension ifølge nedenstående beregning:
Maksimalt bøjningsmoment M = last*spændvidde*spændvidde/8 = 8.25*5.8*5.8/8 = 34.96kNm (maksimalt bøjningsmoment for en fritliggende bjælke mellem to understøtninger)
Dimensionerende bøjningsstyrke fra GL30c bjælke f = kmod*f/gamma_m = 0.65*30/1.25 = 15.6 MPa (partialkoefficienter for dimensionerende bøjningsstyrke)
kmod = 0.65 fordi det er klimaklasse 3 og varighedsklasse M for lasttilfældet
gamma_m = 1.25 partialkoefficient for limtræ
Påkrævet bøjningsmodstand W = M/f = 2.2*10^-3 m^3
Bøjningsmodstanden for en rektangulær bjælke er W=b*h^2/6, løser man for h og indsætter W og b=115mm ovenfor, fås h = 341 mm
Er der mulighed for, at du kan beskrive, hvor dine tal kommer fra, så jeg kan forstå, hvor jeg går galt i mine beregninger?
Din tal, som er 6.3kN/m, er mindre end mit tal på 8.25kN/m, men alligevel bliver din bjælke større? Det, som jeg har dimensioneret efter, er maksimalt bøjningsmoment M. Jeg når frem til min dimension ifølge nedenstående beregning:
Maksimalt bøjningsmoment M = last*spændvidde*spændvidde/8 = 8.25*5.8*5.8/8 = 34.96kNm (maksimalt bøjningsmoment for en fritliggende bjælke mellem to understøtninger)
Dimensionerende bøjningsstyrke fra GL30c bjælke f = kmod*f/gamma_m = 0.65*30/1.25 = 15.6 MPa (partialkoefficienter for dimensionerende bøjningsstyrke)
kmod = 0.65 fordi det er klimaklasse 3 og varighedsklasse M for lasttilfældet
gamma_m = 1.25 partialkoefficient for limtræ
Påkrævet bøjningsmodstand W = M/f = 2.2*10^-3 m^3
Bøjningsmodstanden for en rektangulær bjælke er W=b*h^2/6, løser man for h og indsætter W og b=115mm ovenfor, fås h = 341 mm
Er der mulighed for, at du kan beskrive, hvor dine tal kommer fra, så jeg kan forstå, hvor jeg går galt i mine beregninger?
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du dimensionerer mht brudgrænse mens jeg regner på brugsgrænsen, hvilket er det almindelige når det gælder bygningskonstruktioner som bjælkelag mm. Det giver også betydeligt højere krav. Man beregner den maksimale nedbøjning og sørger for at den ligger under 1/300 af spændvidden. For en frit understøttet bjælke med en jævnt fordelt last bliver nedbøjningen 5qL^4/384EI. q er den fordelt last pr. meter, L er spændvidden, E er elasticitetsmodulet og I er inertimomentet. Man kan anvende hvilke enheder man vil, så længe det sker konsekvent. E skal vælges mht klimaklasse og lastvarighed. Derudover plejer man at kontrollere nedbøjningen. En punktlast bestående af 1 kN, som er placeret på bjælkens midte, må ikke forårsage større momentan nedbøjning end 1,5 mm uafhængigt af spændvidden. Når det gælder lasten, er du kommet frem til 5,5 kN/kvm (nyttelast 3,5 og egenvægt 0,7). For at komme frem til den fordelt last på midtbjælken skal du multiplicere med 1,5 for at opnå den rette bredde på lastfladen. Her ser jeg, at jeg har lavet en regnefejl. 5,5*1,5=8,25, ikke 6,3. Jeg må skyde skylden på computerens regneprogram. Trykker man ikke på AC, kan gamle tal indgå. Pinligt. 115x405 giver nedbøjningen 1/257, hvilket jeg synes er OK i sammenhængen. Ellers må man gå op til 115x450.
Hvor godt!
Tak for afklaringen, så stemmer mine beregninger ganske godt. Jeg har også regnet på medbøjningen i brugstilstand og kan konstatere, at det sandsynligvis ikke er et større problem, selv med en lidt mindre bjælke. Jeg vil også foretage nogle justeringer vedrørende maksimalspændvidden for den midterste bjælke, samt eventuelt tilføje en ekstra stolpe.
Jeg vil nok bruge en højde på 360 for limtræet, da jeg ikke vil slå hovedet, når jeg skal træde ind gennem hoveddøren.
Tak for al hjælp og support, virkelig værdsat!
Tak for afklaringen, så stemmer mine beregninger ganske godt. Jeg har også regnet på medbøjningen i brugstilstand og kan konstatere, at det sandsynligvis ikke er et større problem, selv med en lidt mindre bjælke. Jeg vil også foretage nogle justeringer vedrørende maksimalspændvidden for den midterste bjælke, samt eventuelt tilføje en ekstra stolpe.
Jeg vil nok bruge en højde på 360 for limtræet, da jeg ikke vil slå hovedet, når jeg skal træde ind gennem hoveddøren.
Tak for al hjælp og support, virkelig værdsat!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan någon hjälpa mig att identifiera min Klippo. Behöver en ny förgasa
Trädgårdsmaskiner -
Kan någon hjälpa mig att förstå
El -
Hjälpa mig och förstår vår pellets panna!
Ved, Pellets, Flis -
Vad för typ av firma kan hjälpa mig?
Ventilation -
Max längd på regel för att undvika stödstolpar / svikt. Finns det någon hobby-konstruktör som kan hjälpa? Specialfall.
Altan & Uteplats