Har stødt på et mærkeligt problem og har fejlsøgt som bare den, men finder ikke kilden til fejlen, så har brug for lidt hjælp. Huset er bygget -82

Min kones moster bemærkede, at det knitrede i lampen inde på badeværelset (sidder ikke i bruserdelen), da hun derefter skruede skålen af, var der lidt vand i det, og man kunne se, at der lå lidt vand i træet omkring.

Jeg gik op på loftet, hvor der ligger løs cellulose øverst og derefter glasuld, ingen ældningsbestandig plast og derefter panelet. Al isolering var knastør lige igennem, og det eneste fugt gennembrud man kunne se var på et sted i forskallingsbrædderne som var ca. 60 cm fra det berørte sted (se billede nr. 1). Da jeg mærkede der, var det lidt fugtigt, men ikke gennemblødt.

Præcis der, hvor elrøret kommer igennem, ligger der som I ser på billede nr. 2 en lille samling af vand, men kun der. Jeg var derefter oppe på taget og rettede nogle tagsten, jeg syntes lå lidt halvskæve, fugede også en gammel slidt fuge på et ventilationsrør fra afløbet. Dette gjorde jeg bare ligesom når jeg alligevel var oppe, men det føles ikke som problemet ligger der, da som sagt al isolering er knastør. Forsøgte også at lede hvor elrøret gik hen, da det næsten føles som om vandet kommer indefra røret, ledte det et godt stykke, men finder ingen samling, det var ikke helt enkelt at komme til der og tænkte, inden jeg river mere isolering op, at spørge jer. Har I nogle teorier om, hvor fejlen ligger?

Taknemmelig for alle svar og overvejelser.
Mvh Nicholas

• Vådt træloft med mørke pletter og fugtskader omkring knast; rodspont delvist synlig.
  • Fugtskjold på træ omkring elrør i loft, med synlig samling af vand ved rørets indgang. Isolering og træpaneler ses i baggrunden.
Langvarig kondens i VP-røret som er samlet op i lampen? Går VP-røret "overfladisk", dvs. tæt på den kolde del oppe på loftet, så er det ret sandsynligt, at kondens kan dannes.

Løsning: isoler tykkere oven over røret, eller prøv at tætne røret nedefra med f.eks. en lille prop mineraluld, så der ikke kan gå noget luftstrøm igennem røret og kondensere.

Mit gæt i hvert fald.

Jeg er enig med norrbottenstorpet, det må være kondens, der dannes i elrøret, fordi det går fra den varme til den kolde side af isoleringen.

Og glem ikke at fikse din våde råspont. Gør det nu og vent ikke.....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.