Hej forum.

Behøver jeres hjælp akut.

Jeg har et hus fra -69 med murstensfacade uden på letbetonblokke. I slutningen af 80'erne byggede man huset ud med blandt andet en terrasse på 63 kvm med en carport nedenunder. Denne er konstrueret med 4 stk. HAB-bjælker, der ligger som bærelinje under reglarne, som terrassen og gelænderet hviler på. På den ene side hviler disse bjælker solidt på søjler, og på den anden side hviler de på 95 x 95 vinkeljern, der er fastgjort med bolte i facaden.

Illustration af et dæk udvidelse konstrueret med søjler, bjælker og H-bjælker. En person står ved siden af strukturen for skalareference.

Ifølge oplysninger satte siden med vinkeljernene sig under en fest for 15 år siden, hvorefter man støttede den op med en stok. Krydsfineret i vindueskarmen har givet sig lidt, og jeg gætter på, at det er hele omfanget af sænkningen. Ikke så det faldt ned, men alligevel...

Rustent vinkeljern med HAB-bjælke på væg, understøttet af træstolpe. Tegn på løsnet fastgørelse. Foto fra diskussion om altanrenovering.

Så kan man jo mene noget om at lave fastgørelsen over et vindue...men...

Nu har vi købt huset og vil lave dette om, da det ikke føles sikkert, selvom der ikke er sket noget de seneste år. Alternativerne, som jeg tænker en løsning på, er:
  • Købe I-bjælke, save asfalten op, støbe fundamenter og skabe støtter for at veksle af bjælkerne. Det bliver ikke en æstetisk løsning, da en bjælke vil komme udenfor et vindue f.eks.
  • Skaffe 200x100 vinkler, der er bredere, og skabe samme løsning som nu - bare dobbelt så kraftigt dimensioneret med flere fastgørelser. Grundløsningen har jo holdt i mindst 25 år før...
  • Lægge en trykimprægneret træbjælke hele vejen langs og fastgøre med solide betonankre eller lignende.
...men nu er jeg her i forumet og vil høre, om nogen har en tanke om løsningerne ovenfor eller en anden tanke?

Jeg forstår selvfølgelig, at der er mange kræfter nedad med terrassen, rækværket, snemængde eller en bedre fest på terrassen. Det er jo materiale + et par ton mere, der skal bæres op på fire punkter...

Jeg antager, at vi taler om cirka 0,6 kN/m2 på terrassebrædder og reglar samt rækværk. Det giver en total belastning på 37,8 kN samt sne eller personbelastning + møbler, hvis 30 personer står på terrassen. Siger for enkelhedens skyld, at det er 50 kN mere. I alt er det da næsten 90 kN, der skal fordeles over 4 stykker 6,3 m lange HAB bjælker. Jeg er ikke så bekymret for, om hver bjælke kan bære 22,5 over spændvidden (3,57 kN/m) - men hvad kræves der for at lave en vertikal fastgørelse mod væggen? Kan slet ikke lave belastningsberegningen, gætter på, at der også er en momentfaktor at tage højde for...

Er der nogen venlig sjæl, der kan hjælpe mig med dette og komme med nogle kloge tanker... venligst? :)

Mange tak!!

(Flyttede denne tråd fra andet forum, da jeg ikke fandt det rette)

P
M Mats_Larson sagde:
Hej forumet.

Behöver er hjälp akut.

Jag har et hus fra -69 med murstensfacade udenpå letbetonblokke. Under den senere del af 80'erne byggede man huset ud med blandt andet en terrasse på 63 kvm med en carport under. Denne er konstrueret med 4 stk. HAB bjælker, der ligger som bærende under regelværket, som trallen og rækværket hviler på. På den ene side hviler disse bjælker solidt på søjler, og på den anden side hviler de på 95 x 95 vinkeljern, der er fastgjort med bolte i facaden.

[billede]

Ifølge oplysninger satte siden med vinkeljernene sig under en fest for 15 år siden, hvorefter man støttede den op med en stamme. Fordybningerne i vinduesåbningen har givet sig lidt, og jeg gætter på, at det er hele omfanget af sætningen. Ikke sådan at det faldt ned, men i hvert fald...

[billede]

Så kan man jo mene noget om det der med at lave fastgørelsen over et vindue... men...

Nu har vi købt huset og vil lave det om, da det ikke føles sikkert, selvom der ikke er sket noget de seneste år. Alternativerne, som jeg tænker en løsning på, er:
  • Købe I-bjælke, save i asfalten, støbe fundament og skabe støtter for at veksle bjælkerne. Bliver ikke en æstetisk løsning, da en bjælke kommer uden for et vindue f.eks.
  • Skaffe 200x100 vinkler, der er bredere, og skabe samme løsning som nu - bare dobbelt så kraftigt dimensioneret med flere fastgørelser. Grundløsningen har jo holdt i mindst 25 år før...
  • Lægge en trykimprægneret træbjælke langs hele længden og fastgøre med solide betonekspander eller lignende.
...men nu er jeg her i forumet og vil se, om nogen har en overvejelse om løsningerne ovenfor eller en anden tanke?

Jeg forstår selvfølgelig, at der er mange kræfter nedad med terrassen, rækværket, snemængde eller en bedre fest på terrassen. Det er jo materiale + et par ton mere, der skal bæres op på fire punkter...

Antager, at vi taler om ca. 0,6 kN/m² på trallen og regelværket samt rækværk. Det giver en total belastning på 37,8 kN samt sne eller personbelastning + møbler, hvis 30 personer står på terrassen. Lad os for enkelhedens skyld sige, at det er 50 kN ekstra. I alt er der da næsten 90 kN, der skal fordeles over 4 stykker 6,3 m lange HAB bjælker. Jeg er ikke så bekymret for, at hver bjælke skal kunne bære 22,5 over spændvidden (3,57 kN/m) - men hvad kræves der for at lave en vertikal fastgørelse mod væggen? Kan ikke beregne lasten overhovedet, gætter, at der også er en momentfaktor at tage med...

Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med dette og komme med nogen klog tanke... venligst? :)

Stort tak!!

(Flyttede denne tråd fra andet forum, da jeg ikke fandt det rette)
At vinkeljernene over vinduet giver sig, er ikke mærkeligt, da vinduet ikke (burde) tage nogen last overhovedet. Murstenrækkerne over vinduet er sikkert en præfabrikeret bjælke med armeringsjern indstøbt. Den bjælke skal kun klare egenlasten plus lasten af murstenene ovenover, bestemt ikke 10 kN ekstra last fra terrassen. Jeg ville erstatte bjælken over vinduet med en længere og kraftigere bjælke, der kan forankres ved siden af vinduet. Hvis det brune felt i tegningen til venstre for vinduet er en dør, ville jeg gøre samme operation der, da vægkonstruktionen er den samme med præfabrikeret murstensbjælke over døren. Når det gælder lasterne, glem ikke egenvægten af bjælkerne, dine 4 HEA 200 bjælker vejer over et ton...

Senest redigeret:
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.