263,595 læst ·
150 svar
264k læst
150 svar
Hjælp ang gips på kældervægge!!!
Vi bor i et souterrainhus fra 1943, hvor vi er i gang med at indrette kælderen. Vi har fjernet gulvet, lagt vandbåren gulvvarme og støbt nyt gulv. Vi er nu kommet til væggene. Halve huset ligger over jorden og halve under jordniveau. De vægge der ligger under jordniveau forstår vi, at de skal pudses. Men vi undrer os nu om vi kan sætte gips direkte på hulstensbetonen på de vægge, der ligger over jorden. Væggene er tidligere pudset, men vi ville gerne sætte gips på dem, hvis det er muligt.
//Petra
//Petra
Her har du min tråd om limning af gips mod Leca, OBS dette gælder for indervægge!
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-limma-gips-mot-lecavaegg.41593/
Jeg ville personligt IKKE lime mod ydervæg p.g.a. eventuelle fugtproblemer uden foreslår i stedet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-limma-gips-mot-lecavaegg.41593/
Jeg ville personligt IKKE lime mod ydervæg p.g.a. eventuelle fugtproblemer uden foreslår i stedet:
- Regel op 45 mm pladeregel mod ydervægge (nu har du plads til eltrækning m.m.)
a) Over jorden kan du isolere samt plastre
b) Under jorden ingen isolering indvendigt (denne skal være på ydersiden Pordrän/Isodrän), ingen plast - Eventuel OSB/Plyfa for lettere at kunne skrue/spike ting op på væggene
- Gips
Vi har også et souterrainehus. Det er dog fra -79 og har dermed påreglat på indersiden. Vi sætter nu Pordrän på ydersiden og jeg overvejer at skifte de påreglede vægge ud med stålregler og isolering over jordniveau som tidligere foreslået på forumet. Vi har ikke haft nogle problemer endnu, så det må blive når rummene dernede alligevel skal renoveres engang i fremtiden.
Et spørgsmål dog: Det føles som om man vil få "bongotrumme-effekten" hvis man sætter plader på stålregler uden isolering, eller findes der en smart måde at komme udenom det?
Et spørgsmål dog: Det føles som om man vil få "bongotrumme-effekten" hvis man sætter plader på stålregler uden isolering, eller findes der en smart måde at komme udenom det?
hmm nu kommer der lidt dobbelte budskaber her...Intet organisk men alligevel så forespråkar folk osb meget mærkeligt. Jeg mener der findes også noget som kaldes markfugt men men. Personligt ville jeg nok sætte 30 cm gips i bunden....Alternativt minerit...
Og gips desuden! Stachybotrys chartarum a.k.a. papirmug a.k.a. sortmug kræver cellulose som næring og vil derfor nyde godt af bagsiden af gipsen..mr Z sagde:
Jeg ville satse på 45 mm pladeprofil (stabiliseret med pladevinkler mod ydervæg) med minerit som beklædning.
Stop, stop......
Gips
OSB (om så önskas)
Plast (kun over jord)
Isolation (kun over jord)
Leca
Puds
Pordrän (under jord)
Panel (over jord)
Hvis nu gips/OSB skulle mugne, ville det jo gøre det uanset vægkonstruktion? Jeg kan så bekræfte, at jeg har opbevaret både OSB/gips lænet mod Lecavæg i omkring ~18 måneder, og selvfølgelig er der ingen sortskimmel på det!
Kan nogen forklare, hvordan dette kunne ske?
Jo, jordfugt findes jo for dem, der ikke har isolering under pladen. Men gips/OSB eller lignende skal aldrig stå direkte på pladen. Sørg for at sætte en midlertidig afstandsstykke først, når I skruer pladerne op.
Gips
OSB (om så önskas)
Plast (kun over jord)
Isolation (kun over jord)
Leca
Puds
Pordrän (under jord)
Panel (over jord)
Hvis nu gips/OSB skulle mugne, ville det jo gøre det uanset vægkonstruktion? Jeg kan så bekræfte, at jeg har opbevaret både OSB/gips lænet mod Lecavæg i omkring ~18 måneder, og selvfølgelig er der ingen sortskimmel på det!
Kan nogen forklare, hvordan dette kunne ske?
Jo, jordfugt findes jo for dem, der ikke har isolering under pladen. Men gips/OSB eller lignende skal aldrig stå direkte på pladen. Sørg for at sætte en midlertidig afstandsstykke først, når I skruer pladerne op.
En vigtig forskel er ventilationen. Læner du plader mod en væg (har selv gjort det), har du god ventilation omkring pladen. Indersiden/bagsiden af en væg er noget helt andet. Dog kan jeg ikke sige, om gips i en kælder er at bede om problemer.ByggaNytt sagde:
Minerit føles ikke som et alternativ. Så kan jeg ligeså godt pudse den eksisterende kældervæg. Jeg syntes, fibergips var et godt kompromis mellem "god at skrue i" og fugtbestandighed. Man kan jo altid anstrenge sig lidt ekstra og bygge en ventileret væg, det er faktisk ret nemt. Med ordentlig ventilation i væggen burde det endda være "safe" at bruge OSB..... :
Jeg har endda bygget en indvendig væg efter ovenstående opskrift i fyrrummet mod ydervæggen. Denne har dog 70 mm stålregel pga. alle VP-rør mv. og har kun været i "drift" i 11 måneder, så den skal evalueres mere 
Nå, jeg er overbevist om, at den foreslåede konstruktion ikke vil mugne. Ventilation er jo som sagt kernepunktet her, og 45 mm luftspalte må jo anses for at være mere end tilstrækkeligt. Jeg har været med til at bygge et par "volumenhuse", og dér var den "bedste" konstruktion stående 22 sømleliste direkte mod Lecan, derefter gips.... >
Både OSB/Gips sidder jo på den "varme side" af væggen, og begge materialer betragtes jo som diffusionåbne.
Nå, jeg er overbevist om, at den foreslåede konstruktion ikke vil mugne. Ventilation er jo som sagt kernepunktet her, og 45 mm luftspalte må jo anses for at være mere end tilstrækkeligt. Jeg har været med til at bygge et par "volumenhuse", og dér var den "bedste" konstruktion stående 22 sømleliste direkte mod Lecan, derefter gips.... >
Både OSB/Gips sidder jo på den "varme side" af væggen, og begge materialer betragtes jo som diffusionåbne.
Selvfølgelig kan det ske, at hvilken som helst konstruktion, hvor gips er involveret, begynder at mugne, hvis miljøet er forkert. Dette gælder jo også papirtapeter, malet væv og forskellige former for træ.ByggaNytt sagde:
Sortskimmelsvamp vokser ved +2 til +40 grader celsius, men trives bedst ved 23-37 grader. Ved vækst kræver den høj fugtighed, RF >90-95%.
Jeg ved ikke de eksakte forhold er hjemme hos Petra, så anbefalingen bliver både livrem og seler..
Hvorfor ikke pudse hele væggen?
Det er jo ikke isolering, vi spørger efter, og en veludført puds er jo lige så glat som plader. I værste fald må man bredspartle. Brug derefter en papirtapet, så fugten kan vandre ud, hvis det er nødvendigt.
Fordelen med minerit er jo, at den basiske sammensætning modvirker skimmelvækst.
Det er jo ikke isolering, vi spørger efter, og en veludført puds er jo lige så glat som plader. I værste fald må man bredspartle. Brug derefter en papirtapet, så fugten kan vandre ud, hvis det er nødvendigt.
Fordelen med minerit er jo, at den basiske sammensætning modvirker skimmelvækst.