Et projekt, som jeg har udskudt i mange år, blev pludselig lidt mere presserende i weekenden efter datterens 20-års fest.
Lidt dele af loftet var faldet ned, efter de dansede i stuen ovenover.
Huset er bygget i 1929, og armeringen er klart mangelfuld. 2 bjælker blev indsat i 60'erne, men af forkert type, så de har bøjet sig nedad. Overvejer at købe I bjælker eller HEB, måske er det rigtige navn. Spændvidden er ca. 370 cm, så hvilken dimension skal jeg have? Lav loftshøjde, så jeg vil ikke have mere end nødvendigt. Jeg overvejer at supplere med 2 mere samt udskifte bjælken i midten. Ville det være tilstrækkeligt for at fikse gulvet/loftet?
Jeg bør måske tilføje, at det ikke kun hænger ned, men også svajer, hvis man hopper på det, deraf den løsnede puds.
At gulve hænger sådan i ældre træhuse er jo ret almindeligt og kræver sjældent nogen umiddelbare foranstaltninger. De hænger af egenvægten men så bliver der ikke mere end det. At pudset løsner sig skyldes nok mest de bevægelser, der opstod.
Selvfølgelig kan man gøre det mere lige men jeg tror det bliver et stort projekt og tilfører sandsynligvis ikke så meget andet end at det er lige.
Pudset i dag kan du jo bare skrabe rent og så pudse op med kalkmørtel. Enkelt og fleksibelt og kan arbejdes på i det uendelige eftersom det ikke bliver hårdt som cementmørtel.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.