Hej alle glade byggehusere,

Jeg og min kæreste har for nylig hyret håndværkere til at lave en stor renovering i vores lejlighed. En del af arbejdet er at lukke en døråbning. Jeg var forbi i dag (dag 3 af 20) med en ven med lidt mere praktisk erfaring end mig. Vi kiggede på arbejdet indtil videre, og de har lukket dørhullet med reglar, osb og yderst gips. Min ven påpegede, at det med al sandsynlighed vil sprække i samlingerne, da træ bevæger sig. Er dette sandt? Hvad kan man gøre ved dette? Kan man kræve, at de udfører det på en anden måde? Er der en måde at få det til ikke at sprække, som f.eks. Microlit på væggene? Kan man kræve, at de sætter det på?

Spørgsmålene er mange, og jeg begynder at blive lidt bekymret over hele projektet. Måske er der kloge mennesker her på forummet, der kan hjælpe med (1) Vil dette holde? (2) Kan man gøre noget, så det holder (3) Hvis dette ikke er fagmæssigt gjort, har jeg nogle alternativer som forbruger her?

Jeg vil ligesom ikke begynde at skændes med håndværkerne for meget allerede nu, da der stadig er el og overflader, der skal laves.
En indrammet døråbning lukket med OSB-plader og gips, omgivet af spartlede vægge; en stige står foran døren.

99271f38-79b1-448c-9e34-533b40f840d5.jpeg
99271f38-79b1-448c-9e34-533b40f840d5.jpeg
Tak for hjælpen!

Krilleman
Jeg gjorde præcis på samme måde i min lejlighed.

Der var en "rundgang" så børn og voksne kunne løbe "rundt rundt rundt" tusind gange (hvis det rækker) via køkkenet. Smækkede døråbningen (letbeton) mellem stue/lille soveværelse ligesom dit billede. Dog isolerede jeg godt med stenuld for lyden...

Spartlede og tapetserede og var supertilfreds med det, ingen revner på det år jeg boede der, før jeg solgte lejligheden.

Kør på!
Det bliver sandsynligvis prima. (y)(y)(y)

• Synes
Stefan Lindva og 3 andre
  • Laddar…
Tanken er rigtig. Men udførelsen ?? Er det tømrerne, der har lavet dette, ville jeg sætte spørgsmålstegn ved hele arbejdet.

• Synes
Supercub og 2 andre
  • Laddar…
Krilleman
Er du usikker, kan man nemt sætte flere "tværreglar" horisontalt for at styrke eventuelle bevægelser i gipsen! (y)

Jeg er mere bekymret for bevægelser i reglarne end i gipsen, jeg gjorde en lignende løsning i en af mine åbninger, og med reglarenes bevægelser med årstiderne så revnede det ret hurtigt. At mure det igen med letbetonblokke eller stålregel og dobbeltgips ville have været mit valg i dag. Så lidt træ som muligt i princippet.

• Synes
APG
  • Laddar…
R RoBo sagde:
Tanken er rigtig. Men udførelsen ?? Er det tømrerne, der har gjort dette, ville jeg sætte spørgsmålstegn ved hele arbejdet.
Det er tømrerne ja. Hvordan mener du med udførelsen?

M myrstack sagde:
Jeg er mere bekymret for bevægelser i reglerne end i gipsen, jeg lavede en lignende løsning i en af mine åbninger, og med reglernes bevægelser med årstiderne så revnede det ret hurtigt. At mure det op med letbetonblokke eller stålregel og dobbeltgips ville have været mit valg i dag. Så lidt træ som muligt i princippet
Hvor lang tid tog det, før det revnede? Let stålregel og gips ligger vel nærmest at foreslå

Krilleman Krilleman sagde:
Spacklede og tapetserede og var supertilfreds med det, ingen revner det år, jeg boede der, inden jeg solgte lejligheden.
Skal ikke tapetsere men male, så kan nok ikke skjule noget på den måde. Desuden føles et år som en kort tidsperiode for at sige, at "det holder". Men tak for svaret!

Den sikreste måde er at lime et lag gips på. Så slipper du desuden for at spartle resten af vægfladen op, hvilket ser ud til at være nødvendigt ellers, ifølge billedet.

• Synes
APG
  • Laddar…
A APG sagde:
Det er snedkerne ja. Hvordan mener du med udførelsen?
Tror han mener på selve reglingen. Eksempelvis den øverste regel ligger over den stående på den ene side og på den anden side mod den stående regel. En "rigtig" snedker havde gjort det samme på begge sider.

• Synes
Maria T og 1 anden
  • Laddar…
A APG sagde:
Det er tømrerne ja. Hvordan mener du med udførelsen?
Ser meget amatøragtigt ud. Ingen rigtig tømrer reglerer på den måde.

• Synes
Maria T og 4 andre
  • Laddar…
Kan kun se det første billede og ikke de andre? Så mit svar er baseret på det første billede.

Hvis man ikke spartler en strimmel på, så vil de sprække uanset om du limer gipsen. Dette ved dine byggere. Ser man på resten af væggen, er der mange huller og ujævnheder. Jeg er ret sikker på, at maleren vil fuldspartle hele væggen og derimellem lægge en strimmel ved samlingerne. Jeg kan ikke kommentere på gipsningen da jeg ikke kan se billederne. Opsætningen med osb ser perfekt ud. Ignorer hvad de andre har skrevet angående samlingen på reglerne, for det har 0 betydning. Vær rolig, det ser godt ud, dine byggere har garanteret gjort dette før.

Venlig hilsen maleren

• Synes
APG
  • Laddar…
Jeg er enig med RoBo. Det ser meget, meget amatøragtigt ud. Som tømrer laver jeg ikke reglar sådan. Man sætter en regel oppe og nede. Derefter en mellem på hver side, som fastgøres ordentligt i den eksisterende væg. Skrue og plug foreslås. Skum derefter. Til sidst en stående i midten. Jeg stiller spørgsmål ved "tømrerens" kompetence.

• Synes
Maria T og 4 andre
  • Laddar…
L Lechuza sagde:
Kan kun se det første billede og ikke de andre? Så mit svar er baseret på det første billede.
Mvh maleren
Ok, tak. Så du har erfaring med at gøre det på denne måde uden at det revner? Ved at spartle strimler? Er der noget mere jeg bør tjekke med håndværkeren? Sådan ser det ud på den anden side af dørhullet. Ser desværre ingen strimler her, men de kommer måske senere?
En døråbning dækket med gipsplader og spartlede kanter, uden synlige remser. Væg tæt på en døråbning med ujævnt hvidt puds, ingen synlige spartelstrimler.

Erik Hedstrom Erik Hedstrom sagde:
Håller med RoBo. Det ser väldigt, väldigt amatörmässigt ut.
Tak for svar. Ok, jeg må tage det med dem. Er der noget, jeg bør bede dem gøre om? Fungerer det i øvrigt med reglar, osb siden gips på denne type "holdning"? Tak igen for hjælpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.