Hej,

Jeg overvejede at installere en siddebænk mellem to vægge. Materialet til siddebænken tænkte jeg skulle være en bordplade af eg 27mm for at gøre den rigtig stabil. Jeg håber at kunne løse dette uden nogle støtteben, for at få den til at se svævende ud.

Forudsætningerne og hvordan jeg har tænkt udformningen af bordpladen:
Diagram over siddeplads mellem vægge. Foran: bredde 133 cm. Ovenfra: vægdybder 40, 50, og 90 cm. Materialer: Gips, OSB, rålægter, tømmer.

Nu til udfordringen. For at undgå konsoller, store reglar eller ben tænkte jeg på vinkeljern. Men da belastningen bliver høj (2-3 fuldvoksne personer måske) er jeg i tvivl om, om fastgørelsen holder.

Kan en masse vinkeljern fungere? Noget i denne stil:
Diagram over siddetræbænk monteret mellem to vægge uden støtteben, med mål og materialer angivet. Viser brug af vinkelbeslag for stabilitet.

Muligvis i kombination med liste/regel ovenpå pladen ind mod væggene, som forhindrer at bagenden løfter. (vil blive dækket med puder)

Er dette dømt til at mislykkes? Eller findes der nogen klog person med en smartere løsning, som i første omgang er holdbar, men som også ser flot ud?

Mvh,
Jesper

Vinkeljern langs med alle sider på væggene er tilstrækkeligt, 30x30x5 havde jeg taget

Fungerer sikkert med almindelige 45x45 regler også, hvis man forborer pænt, så det ikke sprækker.

Tak for svar. Ved nogen hvor meget dårligere bæreevne et vinkeljern får, hvis man vender det omvendt? I så fald kan man flette det ind i bordpladen, for at blive helt usynligt.

I dette tilfælde tror jeg ikke, at det spiller så stor rolle. En vinkeljern ordentligt skruet i væggen på denne måde kan bære rigtig store belastninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.