Har behov for hulboring i beton, ret mange løbende meter. Tror, jeg kan klare det selv.
Et alternativ er at hyre et hulboringsfirma, men prisen er jo derefter også...
Dette værktøj blev anbefalet af et udlejningsfirma
Husqvarna K3000 cut n break
Er der nogen, som har brugt dette værktøj? Er det rimeligt nemt at bruge, selvom man ikke er "proff"?
Overvejer både at leje, men dagsomkostning + bestillingstid + kørsel t/r + at jeg skal bruge værktøjet i mange forskellige faser af ombygningen gør leje-kalkylen ret dyr.
Alle priser ink. moms
Overvejer at købe. Findes hos Verktygsproffsen.se for ca. 18.600 pix, + 2 stk. skiver, som jeg gætter kan koste ca. 2.500.
Forestiller mig at kunne sælge den for ca. halv pris, når arbejdet er gjort om ca. 6 mdr.
Findes der virkelig ingen andre, som sælger denne online? Kan ikke finde andre ved at surfe
Måske kan jeg tage til Tyskland og handle, hvis prisen er fordelagtig?
Ebay og andre sælger ofte 120V maskiner, så det er ikke aktuelt.
Hvad ville I gøre, købe eller leje?
(Prisforslag fra udlejer leje maskine 385:-/dag). Minimumsslitage per lejetilfælde 615:- og derefter samme beløb per nedslidt mm. Det er lidt uklart, hvordan dette præcis regnes). Der kommer en forsikringsafgift til.)
Jeg er altid for at købe, men 20løg for noget ret særligt synes jeg er for meget. Hvis du ikke har et meget specielt og omfattende behov for lige netop denne savs specialfunktion, ville jeg gå med en almindelig motorafbrænder, husq har jo en eldreven variant også. Findes brugt i god stand for 4-5k.
Forskellen er, at du ikke kan gå så dybt med en motorkap som du kan med denne maskine. Denne tager 350-400 mm dybde fra én side. Så det afhænger meget af, hvor tykke vægge man skal igennem, for du skal have gigantiske kapskiver for at klare det samme med en motorkap.
Maskinen fungerer godt, så senest som for en uge siden, da man lavede et hul i et betonelement. Kan dog ikke svare på, om det var præcis samme model.
Men det, man skal huske, uanset om man lejer eller køber, er, at skiverne er dyre, og en uerfaren bruger kan ødelægge skiverne meget hurtigt.
Personligt ville jeg have taget ind et par tilbud først og haft en god sammenligning. Men selvfølgelig, det er små handy maskiner, men man skal ikke undervurdere omkostningerne for skiverne i sammenhængen.
Skal begynde at omdanne et "nedlagt" beskyttelsesrum til mere brugbare arealer.
Vi ved ikke, hvordan armeringen ser ud, men tre dørhuller skal åbnes (900x2000) i en betonvæg ca. 250 mm tyk
2 stk. vinduer 1350x1250 i en 385 mm væg og nedrivning af en væg 150 mm 2370xca 3500).
+ lidt andre småopsavninger.
Eftersom stykkerne bliver tunge, tilkommer der en hel del opsavninger udover dette for at få dem i håndterbare stykker. F.n ukendt antal lpm.
Vinduerne skal opsaves tæt på en eksisterende væg, så dette værktøj virker godt til dette.
Man kan jo forestille sig at bruge forskellige skæremaskiner til forskellige snit, men det, bilder jeg mig ind, bliver ikke særlig billigt, hverken i lejepris eller logistisk sammenlignet med at holde sig til en og samme maskine.?
Så skal du nok kigge lidt på konstruktions-tegningerne, inden du starter, for hvis det er et beskyttelsesrum af rimeligt moderne snit, er der næsten mere armering end beton i disse vægge.
Jeg tror faktisk ikke engang, du kan bruge denne type maskine til det, du skal gøre. Den bygger jo på, at du skærer et snit med de to parallelle skiver i betonen og så med et brækjern knækker en del væk for at komme ind og lave et nyt snit og på den måde til sidst komme igennem.
I den konstruktion, som du skal igennem, har du uendeligt med armering i alle ledder, dvs både vertikalt og horisontalt, og hvis du kører et snit oppefra og ned, vil du have meget vertikal armering, som med stor sandsynlighed vil holde fast på betonen, så den ikke kan knækkes. Du har jo kun skåret de horisontalt liggende armeringsjern over. For at knække skal du så lave en masse nye snit også på tværs langs hele den strækning. Armeringen ligger tæt, så der er stor risiko for, at dette sker.
Så er det som MathiasS foreslog måske bedre med en rigtig stor kapsav, hvor man kan gå igennem hele tykkelsen eller i det mindste gøre det ved at køre fra to sider.
Ja, det der med konstruktions tegninger kan jeg kigge i stjernerne efter.
Huset er bygget 1952, og der findes slet ikke nogen tegninger, ikke engang hos MSB som er myndigheden der er ansvarlig for beskyttelsesrum nu om dage.
Men ifølge en konstruktør så fandtes der allerede dengang en bygningsstandard for beskyttelsesrum, men jeg har ikke fået klarlagt hvordan det ser ud... eller burde se ud.
Kuriosa er, at jeg gjorde en lignende operation for et vindue i samme hus for 15 år siden i ydervæg med samme dimension (385mm) men i en anden del af huset. (indlejet firma).
Der fandtes ikke nogen armering overhovedet, så al armeringen gik måske til beskyttelsesrummet :wow:
Hvad sker der med klingerne, når man skærer i armering?
Skære et snit og derefter bryde det op kan måske være klogt.....men besværligt besværligt....
Ja, ifølge Husqvarna siten findes der 2 typer af klinger. En hårdtype som passer til tegl mm, som fjerner mindre men holder længere, og en blødere type til hård beton og armeringsjern som fjerner mere men holder kortere tid. Maskinen er vandkølet, og det er jo på den positive side. Ja, det lyder dyrt, når man tænker efter.... Har endnu ikke fået en pris fra firmaer, men gætter på mindst 40.000+, hvis de så skal komme i forskellige omgange, så er der vel etableringsomkostninger osv.
Jeg tog to dørhuller i betonvæg 220 mm tyk på 210x160 cm, og jeg brugte billige 230 mm diamantskiver (150 kr typ på Clas Ohlson eller om det var Bauhaus) på en vinkelsliber og så huggede jeg med en 7-8 kg maskine (kan ikke huske præcist)...
Jeg startede med at bore 6 mm huller i hjørnerne og så langs en lige linje med ca. 30 cm mellemrum og kørte snit fra begge sider for at få lige kanter, så kørte jeg ca. 20 cm brede spor og huggede imellem.
Det tog omtrent en dag (eller så meget jeg orkede på en dag) at køre sporene og så yderligere to dage for at hugge begge huller.
Der gik 3 skiver og fire mejsler... Skiverne skar godt igennem armeringen som var 6-8 mm, men gik i stå på 12 mm som jeg fandt, der måtte jeg hugge rundt og tage almindelig metalskæreskive.
Men det man skal huske, uanset om man lejer eller køber, er at skiverne er dyre, og en uerfaren bruger kan ødelægge skiver meget hurtigt.
.
Ja, det føles jo som om omkostningerne for kapskiverne ender i mit skød, uanset om jeg kører i "egen regi", lejer maskinen eller køber tjenesten. Ingen kan jo på forhånd sige, hvor mange skiver der skal bruges, og det er vel omtrent der, det er svært at få en fast pris fra en hulltagningsfirma... glider let over til løbende og så er det svært at sige nej tak, når man er halvvejs inde i arbejdet
Jeg tog op to dørhuller i betonvæg 220 mm tyk på 210x160 cm, og jeg brugte billige 230 mm diamantskiver (150 kr typ på Clas Ohlson eller om det var Bauhaus) på en vinkelsliber og så huggede jeg med en 7-8 kg maskine (kan ikke helt huske)...
Jeg startede med at bore 6 mm huller i hjørnerne og så langs en lige linje med ca. 30 cm mellemrum og kørte spor fra begge sider for at få lige kanter og derefter kørte jeg ca. 20 cm bredde spor og huggede imellem.
Det tog vel cirka en dag (eller så meget jeg kunne klare på en dag) at køre sporene og så yderligere to dage for at hugge begge hullerne.
Det gik 3 skiver og fire mejsler... Skiverne skar godt gennem armeringen som var 6-8 mm men måtte give op på 12 mm som jeg fandt, der måtte jeg hugge rundt om og tage en almindelig metalskæreskive.
Jo da, alle tre flere gange om er jeg bange for... Inklusive den værste træningsømhed jeg har oplevet og rystende hænder i en uge bagefter... Men ak så dejligt når det var færdigt!
Jodå, alle tre flere gange om er jeg bange... Inklusive den værste muskelømhed jeg har oplevet og rystende hænder i en uge bagefter... Men åh så dejligt når det var færdigt!
Du har jo vanen og erfaringen nu, velkommen til den kommende forår i Skåne. Jeg har en arbejdsopgave til dig....