Findes der nogen fejlmargin for, hvor meget en bærende stolpe må hælde? Vi har to stolper, der bærer rygbjælken, som taget hviler på. Den anden stolpe hælder også, men ikke helt så meget som denne. Stolpen på det vedhæftede billede hælder 8mm på vaterpasset 180cm.
Hus bygget i 2019 og har haft en bygningsinspektør til slutinspektion i oktober. Har også et hængende hvælving på nederste plan og et hængende loft på nederste plan. Bygningsinspektøren målte aldrig noget men konstaterede, at husproducenten skulle undersøge det. Husproducenten har haft en servicetekniker her, som konstaterer, at alt er inden for fejlmarginen. Præsenterer ingen konkrete fakta for fejlmarginerne, så undrer også over, om det kan findes et sted?
Stolpen hælder altså 2,5 °. Når en belastet stolpe hælder, mindskes dens bæreevne samtidig som den udsættes for et bøjende moment. Hvor grænsen går, afhænger af omstændighederne, belastninger og dimensioner på stolpen. Bærende stolper skal monteres i lod, især hvis de bærer en rygbalk. Personligt synes jeg, at hældningen på dit billede er helt uacceptabel.
Tak for svaret.
Jo det er det, jeg også føler. Serviceteknikeren, som var her, "målte op" (et hurtigt blik på boblen i vaterpasset) og sagde, at det sandsynligvis er inden for tolerancen, men ville tjekke det. Kigger jeg i husAMA ser jeg højden/600 eller mindst +/-8mm. Vores søjle ender på 14mm, hvis den ikke er buet, og hældningen aftager længere oppe. Må tjekke det i morgen. Kan man stole på det? Usikker på om jeg har kigget rigtigt i den..
Men hvis det er omstændighederne, der bestemmer. Til hvem og hvilke faggrupper skal jeg henvende mig for at få det kontrolleret? Husfirmaet ved jeg allerede, hvilket svar de vil give mig. Domsmanden skal udskiftes, hvis det bliver nødvendigt. Min kontrolansvarlige konsulent kan også få spørgsmålet. Er der nogen anden, jeg glemmer?
En erfaren og kyndig besigtelsesmand er hvad jeg tror, du har brug for. Nemmere at udtale end at finde desværre. Kontrolansvarlige kan have alle mulige former for kompetencer. Meget vanskelig indretning i mine øjne. Det ville overraske mig, hvis limträpelaren er skæv.
En erfaren og vidende besigtelsesmand er hvad jeg tror du har brug for. Letter at udtale end at finde desværre. Kontrollansvarlige kan have alle mulige slags kompetencer. Meget kringlet institution i mine øjne. Det ville overraske mig, hvis limtræssøjlen er kroget.
Jo, det er jo trist at man skal vende sten og stykke for at finde sådan en...
Søjlen (som er 115x180) har samme hældning hele vejen op. Opdagede at hanebjælken også hænger. 5mm på 180cm og ligger vriddet (som følge af hældende søjle?). Ikke et kønt syn på taget det der.
Har sendt alt til hustillverkaren for at få deres svar skriftligt. Også videresendt den mail til kontrollansvarlige og besigtelsesmanden vi havde med spørgsmålet om de har noget input. Opdaterer tråden kontinuerligt hvis I, der har kommenteret, er nysgerrige på udfaldet.